Chinese kapitaalinjectie voor Spyker Cars

27aug 2012augustus 2012
Redactie Follow the Money

Het Saab-infuus is dichtgeknepen en nu mag Spyker Cars zelf aan het infuus bij het Chinese autoconcern Youngman – een goede bekende van Victor Muller.

Er valt weer wat te vieren in het hoofdkantoor van Spyker Cars in Zeewolde, want vanochtend maakte Spyker bekend dat het Chinese autoconcern Youngman zorgt voor een kapitaalinjectie van 10 miljoen euro. De Chinezen betalen 6,7 miljoen euro voor een belang van 29,9 procent in Spyker en daarnaast geven ze een lening van 3,3 miljoen euro. De Chinezen krijgen daarmee een groter belang dan Muller die in mei zijn meerderheidsbelang al afbouwde naar 24,1 procent.

De Chinese deal van 10 miljoen euro is overigens nog niet volledig beklonken, want Youngman is bezig met een due diligence-onderzoek en er zijn nog enkele “relevante voorwaarden” die ingevuld moeten worden.

Boekhoudkundige winst

De Chinezen zullen tijdens het boekenonderzoek ongetwijfeld stuitten op de opmerkelijke winst van Spyker Cars à 16,2 miljoen euro over 2011. Het is overigens een boekhoudkundige winst, omdat de bij Spyker ingeboekte verliezen van Saab uiteindelijk niet volledig afgeboekt hoefden te worden. Overigens heeft Spyker, nagenoeg nooit een operationele winst weten te realiseren. Het negatieve eigen vermogen bedraagt inmiddels 151,2 miljoen euro.

 

Eis: 2,4 miljard euro
Victor Muller hoopt dat nog aan te vullen met de mogelijke schadevergoeding a raison 2,4 miljard euro die hij van General Motors eist. De anonieme financier van zijn rechtszaak zal overigens 5 procent commissie opstrijken van het uiteindelijke toegewezen bedrag. Volgens Muller heeft GM de overnamepogingen van het Chinese autoconcern Youngman gesaboteerd om met “directe en opzettelijke intentie” Saab richting een faillissement te duwen. “Ze hebben heel actief in de media en ook tegen ons kenbaar gemaakt dat ondanks de structuur van de samenwerking met Youngman, zij hun steun daaraan zouden ontzeggen”, aldus een verongelijkte Muller tegenover BNR.
Muller geloofde – tot het faillissement eind 2011 – dat Youngman de gedroomde redding van Saab zou kunnen bewerkstelligen. Muller moet nu dus genoegen nemen met de redding van het overgebleven Nederlandse sportwagenmerk Spyker Cars. Een toekomstige cashflow ligt ook in het verschiet, want Youngman en Spyker gaan een joint-venture aan. Aan Autoweek vertelde Muller vandaag dat er 5 modellen in de planning liggen op basis van het Phoenix-platform dat bijna volledig werd ontwikkeld ten tijde van de Saab-avontuur. 

Spyker Cars
Het internationale auto-en luchtvaartbedrijf Spyker ging in 1926 failliet. De fabrikant van onder meer de Gouden Koets werd in 2000 nieuw leven ingeblazen door Victor Muller en de briljante auto-ontwerper Maarten de Bruijn die het bedrijf weer inhoud – lees: de Spyker C8 Spyder – kon geven. Muller creëerde vooral (financiële) lucht en een mislukt Formule 1 avontuur. Met oranje bolides debuteerde Spyker in 2007 in Formule 1, maar daar werden miljoenen verbrandt en na een seizoen was het alweer exit. De Bruijn haakte in 2005 af en ging met zijn ontwerpbureau Silvestris boten en rolstoelen ontwerpen.


Bron: Autoweek, FD