De Facebook-luchtbel

02feb 2011februari 2011
Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis

Het ene na het andere sociale netwerk staat te trappelen om naar de beurs te gaan. FTM-columnist Jan Dwarshuis vraagt zich af wat de reële waarde van al deze grappenmakerij is. Wanneer klapt de bubbel?

De sociale netwerken spelen een opvallende rol in de samenleving. En hun functie wordt met de dag verder uitgemolken. Onze 73-jarige koningin Beatrix heeft er een broertje dood aan. Volgens de Majesteit worden we langzaam maar zeker “sociale robotten” en is er voor een lullig kopje thee geen plaats meer.
 
Wanneer we veel vrienden en “followers” hebben op dit soort sites zijn we de koning te rijk. Maar in werkelijkheid gaat er meestal veel eenzaamheid schuil achter al dit soort opgetrokken façades. Opvallend in dit kader is het boek “The shallows, what the internet is doing to our brains” van de Amerikaanse wetenschapper Nicholas Carr. De beste man legt uit dat het internet ons concentratievermogen geen goed doet en dat we onze klassieke manier van communiceren volledig kwijtraken met alle gevolgen van dien. Zou Beatrix dan toch gelijk hebben? 
 

Bewijsmateriaal

Ondertussen vullen geslepen advocaten hun dagen op Facebook en LinkedIn op jacht naar bewijsmateriaal. En niet zonder succes. Dienden vroeger onverklaarbare slipjes en knalrode lippenstift als onderbouwing van buitenechtelijke escapades, nu siert Facebook doodleuk op de prevelementen van de rechtbank.
 
De belegger legt dit allemaal naast zich neer en ziet gouden bergen lonken. “Hoeveel is Facebook waard?” doolt er maar door zijn op euro’s beluste eenzijdige hersenpan. De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs waardeerde het sociale netwerk Facebook recentelijk op zo’n slordige 50 miljard dollar. En daarmee lijkt er een gevaarlijk internetbubbel in de maak.
 
De investeerder die de Google sneltrein gemist heeft wil dat nu wel eens meemaken en zal daarom in gaan stappen zo is de algemene consensus. Dat is een fraai staaltje werk wanneer u zich bedenkt dat Facebook en LinkedIn helemaal niets tastbaars produceren. Het kan dus zo maar zijn dat de bubbel nog veel verder wordt opgeblazen en Goldman Sachs haar schaapjes allang op het droge heeft als de gebogen man met de bekende naald langs komt. Voor een opmerkelijke uitleg over de waarde van Facebook verwijzen wij naar de site van Trefis.
 

Ene Steve Jobs

Hoe dan ook: wij stellen ons uiterst bescheiden op in deze als eenvoudige beursrat. Ooit zijn wij eens getipt op Apple jaren geleden door een toenmalige beleggingscliënt van ons. De goede man was heilig overtuigd in de kunsten van ene Steve Jobs. Als hij braaf op zijn pakketje is blijven zitten dan is het op zeker al jaren feest in de omgeving van Nijmegen.
 
Ook Google is aan onze neus voorbij gegaan. De UPC’s en World on Line’s van deze wereld heeft ons uiterst terughoudend gemaakt in de combinatie van beleggen en hypes. Waar u vaak koper bent is “Smart Money” juist vaak verkoper. “Smart Money” geeft u het gevoel dat u het slimste jongetje van de klas bent. U zult begrijpen dat u in onze ©olumbeurs-Portefeuille geen aandeeltjes Facebook of LinkedIn zult aantreffen de komende jaren.


Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.