Bankbonussen onder vuur

06apr 2011april 2011
Gastauteur Follow the Money

Tien jaar lang was Kilian Wawoe verantwoordelijk voor het uitdelen van bonussen bij ABN Amro. Uit onvrede met de graaicultuur binnen de bankwereld nam hij ontslag. “In de toekomst bepaalt de klant het beloningsbeleid.”

Er waren deze maand twee grote nieuwsfeiten voor een HR professional of beleidsmaker die zich bezig houdt met variabele beloning in de financiële sector. Ten eerste, leverde bestuurders hun bonussen in na druk van het publiek. Ten tweede nam de Tweede Kamer een motie aan die inhield dat de bonussen van voorgaande jaren alsnog voor 100% belast moesten worden. Het zou wel eens een wending kunnen zijn in een hevige discussie.

 
Een absurde motie
Het terugvorderen van bonussen is absurd. Het is inconsistent, illegaal en onredelijk. De indieners van de motie wisten dat zelf natuurlijk ook wel, en toch werd de motie door een meerderheid van de Kamer aangenomen. Uiteraard zal het Kabinet de motie niet uitvoeren, maar daarmee zijn we niet terug bij af. Van de reactie van ING klanten en de Tweede Kamer gaat een heel krachtig signaal uit: er is een enorme kloof tussen wat de burger (iedere burger is ook klant) vindt van variabele beloning en wat de financiële instellingen daar zelf van vinden.
 
Klanten kunnen wel doorbijten
Van de regering, toezichthouders, Europa, IMF, Basel, etc zal een bestuurder in de financiële wereld niet wakker liggen. Deze instellingen zullen wel aanpassingen eisen, hard blaffen, maar nooit doorbijten. Voor de man of vrouw op staat geldt dat ze wel kunnen doorbijten. Ten eerste door weg te lopen. Klanten stemmen met hun voeten en als ze de bank de rug toe keren moet je wel luisteren. Ten tweede hebben  Volksvertegenwoordigers nog een ander wapen naast het indienen van een motie. Ze kunnen zelf wetten maken. Alle partijen zijn kritisch op de financiële sector, maar een meerderheid van PvdA, D’66, Groen Links, SP en PVV (89 zetels) zou een vergaand initiatief wetsvoorstel over beloningsbeleid waarschijnlijk steunen. 
 
 
Paniek in de bestuurskamers
Mijn telefoon staat sinds vorige week roodgloeiend. Dit keer niet alleen pers en politici, maar vanuit de top  van financiële instellingen. Wat als klanten het niet meer eens zijn met ons beloningsbeleid? Wat doen we als de meerderheid van de Kamer de smaakt te pakken heeft en met een wet komt die ons veel zwaardere eisen stelt? Hebben we wel een plan B? De overheid heeft een diepe overtuiging dat de sector zelf met oplossingen moet komen. De Code Banken is dan ook door de sector zelf opgesteld. De bonussen van ING waren keurig binnen de code,  dus wat is het probleem? Het probleem is dat de machtigste partij, de klant, het er niet mee eens is.
 
Dialoog met de samenleving
Er zit maar een ding op voor de financiële sector: het aangaan van een dialoog met de samenleving.  En dan niet met een paar klanten van Private Banking een goed glas wijn drinken, maar een goed gesprek met Jan met de pet. Burgers hebben  het laatste woord bij wetten; betalen de rekening van eventueel omvallen van een bank; kunnen weg gaan bij hun bank als ze het ergens niet mee eens zijn. Het beloningsbeleid van de toekomst, is het beloningsbeleid dat geaccepteerd wordt door de klant! 
 
Auteur: Kilian Wawoe
 
Doe mee aan het debat over bankiersbonussen op Folllow the Money.  
Bonus is best, malus is beter  Mark Koster (Follow the Money)
Jan Hommen is geen graaier  Jeroen Smit (auteur)
Zonder bonus een betere bank  Eric Smit (Follow the Money)
Bankieren op anabole steroïden Ewald Engelen (hoogleraar UvA)
 
 

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken