Stenen en de Lingerieoorlog

26jul 2012juli 2012
Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis

FTM columnist Jan Dwarshuis analyseert de laatste trends in de lingerie business.

Depressief, uitzichtloos, risicomijdend, het zijn de woorden die het gedrag van de Nederlandse ondernemer en belegger het beste omschrijven. Een rondje langs de velden brengt een uiterst somber beeld met zich mee. Men wil niet long, men wil niet short, men wil geen obligaties, geen aandelen, geen stenen, kortom het is tijd voor een dubbelloops jachtgeweer, een klein – gras- veldje om wat groenten te verbouwen en een hele grote rol prikkeldraad.

 
Voor de belegger is het een beetje een merkwaardige week. De financiële ellende spuit werkelijk waar uit alle hoeken en gaten, maar de koersen trekken zich er bar weinig van aan, ook al is de omzet om te janken. De te neergeslagen broker zit nagel bijtend in zijn nis. Wat opviel is dat Wereldhave van de week van zijn sokkel viel. Helemaal vreemd was dat niet – sterker nog – iedere genoteerde baksteen aan het Damrak is een potentiële ‘short’ kandidaat. Het bijzondere bedrijfsmodel van de heren kon en kan de prullenbak in. Maar sommigen zijn zich daar nog steeds niet van bewust. De sector moet zich opnieuw uitvinden. Maar ja, dat valt niet mee als je slechts gewend bent vierkante meters uit te rekenen en vervolgens predikt dat ‘stenen’ altijd stijgen en de Ferrari’s opstapelt in de garage.
 
Slimme Kledingboer
Opvallend in dit kader vind ik de strategie van ene Ronald Kahn, u weet wel het liefje van voormalig VJ Sylvana. Kahn is al jaar en dag een hele slimme kledingboer. Daar zijn er overigens wel meer van. Maar Kahn heeft dat meer dan bewezen met Cool Cat. En nu haalt hij een ander grapje uit met zijn laatste aanwinst, het lingeriemerk Sapph. Je propt een paar lekkere wijven in bikini in een pop-up store en je bent verzekerd van succes moet Kahn op een helder moment gedacht hebben. Geloof het of niet, maar mij gaat het meer om de pop-up store. Kahn ontpopt zich daarmee als een ware kameleon in het winkelende straatbeeld. Hij speelt op de juiste momenten in op de juiste locaties. Slim en kosten-efficient. Over de – goedkope – positionering van Sapph kan ik geen zinnig woord zeggen, maar de variant van de pop-up store begrijp ik beter. Sapph zal er een trendsetter mee worden en de hersens van steen aan het denken zetten.
 
Aan de verovering van Sapph door Kahn ging overigens een bloedige juridische strijd vooraf met Marlies Dekkers, u weet wel van dat andere lingeriemerk en voormalig zakenvrouw van het jaar. Sapph behoorde toen nog tot de ondernemersdrift van zeiler Rob Heilbron. Heilbron en Dekkers vlogen elkaar regelmatig in de haren hetgeen beiden geen goed gedaan heeft. De nationale lingerie-oorlog was een feit. Heilbron was het na jarenlange touwtrekkerij met mevrouw Dekkers zat en gaf de hele boel een schop richting Kahn, die in de sexy stofjes uiteraard wel brood zag.
 
Fijn gemalen tot Poppenstront
En Marlies Dekkers? Die ligt afgepeigerd aan de ketting van mijn oude werkgever, de NIBC. Eeuwig zonde naar mijn idee. Een fantastisch opgebouwde brand waar ze al haar ziel en zaligheid aan gegeven heeft. Een heel knap staaltje werk op het creatieve vlak. Maar het scheidsvlak tussen de creatieve geest en het zakelijke brein is broos. Zachte stofjes is inderdaad wat anders dan harde cijfers. Dekkers is volledig fijn gemalen tot poppenstront in een keiharde zakelijke molen en staat eigenlijk – hoe bizar ook – met lege handen. De versnelde financiële bijschool-cursus voor Dekkers is daarmee een feit. Als ik Dekkers was zou ik het wel weten. De oplossing is naar mijn idee kinderlijk eenvoudig, maar daar is wel wat moed voor nodig en een hele slimme advocaat. Het verleden heeft toekomst, ook voor Marlies Dekkers.
 
***
 
Jan Dwarshuis is senior asset manager bij Thirteen Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor het Thirteen Diversified Fund. Dwarshuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in grote Europese, Amerikaanse en Russische beursfondsen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde aandelen en is ook niet voornemens dat de komende 72 uur te doen.

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken