Pijn bij Porsche

25feb 2011februari 2011
Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis

Hedgefondsen verhinderen (voorlopig) de fusie tussen Porsche en Volkswagen. Columnist en beurskenner Jan Dwarshuis vertelt.

De fusie tussen het prestigieuze Porsche en het alledaagse Volkswagen loopt gevaar. Juridisch getouwtrek en fiscaal gedonder veroorzaken de vertraging. Het hele verhaal over de fusie neemt zo langzamerhand bizarre vormen aan. Misschien is het een aardig filmscript voor ene meneer R. Oerlemans te Laren (NH).

De megalomane Wendelin Wiedeking van Porsche bleek een wolf in schaapskleren. Wiedeking wilde met Porsche het veel grotere Volkswagen inlijven, maar de wereldberoemde sportwagenbouwer verslikte zich in de financiële consequenties. De schuld van Porsche ontplofte en werd daardoor in augustus 2009 op de knieën gedwongen door uitgerekend Volkswagen. Wiedeking streek en passant voor zijn kunstje zo’n 50 miljoen euro op, waarvan de helft verdween in een sociale stichting.

 

Spierballentaal
Het spoor van ellende is tot op de dag van vandaag indrukwekkend te noemen en een waar sprookjesparadijs voor bloeddorstige juristen. In oktober 2008 kwam Porsche Automobil Holding SE, beter bekend als Porsche, naar buiten met het bericht dat zij 42,6 procent van de gewone aandelen in Volkswagen AG aan hield en daarnaast een economisch belang in Volkswagen had verworven van 31,5 procent.

En op dat laatste punt wringt hem de schoen. Dit economische belang werd door Porsche aangehouden door middel van opties op gewone aandelen in Volkswagen. Spierballentaal van Porsche’s chef Wiedeking deed de rest door te roepen dat Porsche voornemens was haar belang uit te breiden tot boven de 50 procent. Opvallend detail is dat Porsche niet verplicht was haar economisch belang in Volkswagen openbaar te maken.

Een indrukwekkend rijtje hedgefundmanagers, waaronder het illustere Nederlandse Global Opportunities Fund (GO Capital), hadden voorafgaand aan de bekendmaking door Porsche met geleende aandelen gespeculeerd op een koersdaling van het aandeel Volkswagen door juist short te gaan. Short gaan is iets verkopen wat u niet bezit in de verwachting het later tegen een lagere prijs terug te kopen. Op die manier speculeert u op een prijsdaling.

 

Zelfmoord
Maar na de vileine mededeling van Porsche moesten deze doorgewinterde speculanten halsoverkop hun posities in Volkswagen draaien door bruut de desbetreffende onderliggende waarden op te kopen. De uitkomst laat zich kinderlijk eenvoudig raden. De koers van het aandeel Volkswagen explodeerde naar de 1,000,= euro. De eenvoudige autobouwer van de Kever uit Wolfsburg was daarmee zelfs even het duurste bedrijf ter wereld.

Deze koerssprong zorgde voor diverse drama’s. De Duitse industrieel Adolf Merckle, die tot de 100 rijksten op deze kwetsbare aardbol behoorde, speelde het gevaarlijke spel mee, verloor zwaar en gooide zich uit wanhoop maar onder een voorbij razende trein. De koerssprong van Volkswagen zou daarmee de geschiedenis ingaan als "De moeder van alle short squeezes".

Hedgefunds zouden in deze donkere dagen van oktober 2008 zo’n 22 miljard euro door de plee hebben getrokken op het aandeel Volkswagen. Het is dus niet zo gek dat deze voornamelijk Amerikaanse fondsbeheerders woest zijn en jacht maken op een schadevergoeding van zo’n slordige 2 miljard dollar. Porsche, zo stellen de heren, heeft hen misleid omdat de onsportieve sportwagenbouwer eerder had moeten aankondigen dat deze zijn belang in Volkswagen ging optrekken van bijna 42 naar 77 procent door middel van een ondoorzichtige optieconstructie.

En daarmee is de kans op een fatsoenlijke fusie tussen Volkwagen en Porsche voorlopig van de baan. Het aandeel Porsche sloot gisteren in Frankfurt 10,25 procent lager.

Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl