Porsche: de nieuwe GTI

17nov 2011november 2011
Marije Fleur Kooij

Niet geschikt voor Porsche-liefhebbers met een zwak hart. Marije Fleur degradeert het merk naar een volksbolide.

Na bijna een week door Zwitserland getoerd te hebben zijn mijn gedachten over de positionering van diverse automerken, en één in het bijzonder, bevestigd. Voornamelijk omdat er tegenwoordig geen 20 Porsches voor de etalageruit van een Zwitserse dealer staan, maar zeker 80, gloednieuwe, glimmende racemonsters.

Wellicht kan mijn gedachtegoed wat heftige reacties bij u losmaken. Als uw huwelijk met uw Porsche beter is dan met uw partner zou ik overwegen deze column verder te laten voor wat hij is en nog eens extra hard gas te geven.

Sterke banden met VW
Dat Porsche al sinds oudsher sterke banden heeft met Volkswagen is ons allen wel bekend. De eerste Porsche 64 is zelfs in 1938 gebouwd met Kever onderdelen. In 1995 tot 2008 floreerde het merk en verduizendvoudigde haar winst van 5,8 miljoen euro  naar 5,8 miljard euro. Porsche was het meest winstgevende automerk wereldwijd totdat CEO Wendelin Wiedeking last van hoogmoed en grootheidswaanzin kreeg.

Als kleine Porsche even VW, de grootste Europese autofabrikant, overnemen. Naar mijn mening komt hoogmoed altijd – vroeg of laat – ten val, zo ook hier. Porsche verkondigde geen interesse te hebben in een meerderheidsbelang VW maar kocht zich ondertussen helemaal scheel. Veel beleggers, waaronder het Nederlandse zeer succesvolle hedgefund GO Capital, speculeerden op een dalende koers van het VW aandeel.

Toen echter het bericht naar buiten kwam dat Porsche op grote schaal aandelen VW had gekocht ontstond een short squeeze. Waarschijnlijk hebben de heren van GO Capital hier nog nachtmerries over. Het succesvolle Porsche blijft achter met een schuld van € 11,4 mrd.

Nu zijn de rollen omgedraaid en zal Porsche overgenomen worden door de VW Group. Het strafrechtelijke onderzoek naar de heren Wiedeking en Härter en de torenhoge schulden zorgen wel voor de nodige vertraging. De waarde van Porsche moet wel goed vastgesteld worden om de ruilverhouding van de aandelen van beide concerns te berekenen. Daarnaast wil VW geen hoog risico lopen bij een overname. Ondertussen is oud topman van VW, Matthias Müller, als CEO bij Porsche actief. Als we de nieuwsberichten op een rij zetten wordt duidelijk dat Porsche één hoofddoel heeft en dat is schulden afbetalen.

Porsche = Golf GTI
Al enige tijd valt het mij op dat ik – en niet alleen in Nederland – op elke hoek van de straat een Porsche tegenkom. Voor mij begint Porsche qua exclusiviteit te lijken op een Golf GTI. Begrijpt u mij niet verkeerd, ik heb niets tegen een reguliere Golf, een GTI of een R32, sterker nog deze laatste trekt sneller op dan een gemiddelde Porsche.

Als we naar de sales targets van Porsche kijken passen al wat puzzelstukjes in elkaar: voor 2011 totaal 100.000 stuks met een groei naar 200.000 stuks in 2018. Afgelopen oktober heeft Porsche haar sales target voor 2011 al gehaald, voor nu even opgelucht ademhalen zo lijkt het.

De strategische afslag die door Porsche – noodgedwongen of niet – genomen wordt is naar mijn mening een verkeerde zet. Porsche heeft erg haar best gedaan zich te profileren in de toplaag van sportauto’s. Dit is tot op heden goed gelukt en vele kleine jongens dromen van een Porsche als ze later groot zijn. Alleen wil Porsche vandaag de dag blijkbaar een merk voor de massa, de middenmoot, de klasse die aan drie kanten door ons kabinet wordt genaaid, zijn. Daar lijkt het althans wel op.

Waarom de sales target meer dan verdubbelen, een goedkope Cayenne, de Cajun gebouwd als een Audi Q8 in 2013 uitbrengen en de 550 Spyder nieuw leven willen inblazen en laten dienen als instapmodel onder de Boxer voor € 40.000,-? Naar mijn mening om op korte termijn schulden af te lossen om vervolgens overgenomen te kunnen worden door VW. Sluit overigens goed aan bij de doelstelling van VW om in 2018 werelds grootste autofabrikant, zowel economische als ecologisch, te zijn.

Praktische middenklasser
Wanneer Porsche deze strategie doorzet wordt het een merk voor de middenklasse. Eigenlijk wat Volkswagen en Audi nu zijn. Die middenklasse slaapt vandaag de dag overigens een stuk minder goed bij berichten over de waarde van huis en pensioen. En dan laten we het afnemen van koopkracht en de inflatie van primaire levensbehoeften buiten beschouwing.

Ik denk dat de vroegere clientèle van Porsche het merk zal laten voor wat het is en opzoek zal gaan naar een exclusiever alternatief. Net zoals de groep autoliefhebbers die een sportauto écht belangrijk vinden. Op lange termijn zijn de vooruitzichten voor het exclusieve merk in mijn optiek rampzalig: weg uit het topsegment van sportauto’s om te dienen als sportieve boodschappen- of crèche-car. Dit laatste door Porsche zelf geïllustreerd in onderstaande reclamespot.

 

 


Marije Fleur Kooij is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft zij geen positie in bovengenoemde fondsen.