Rijdend naar de rechter

27jun 2012juni 2012
Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis

De mislukte plannen van Porsche om VW in te lijven, hebben geleid tot een juridische claim van 2 miljard euro. Niettemin rekent columnist Jan Dwarshuis op een liefdesbaby van Porsche en VW.

Misschien kunt u zich de kwestie Porsche  van drie jaar geleden nog wel herinneren. Meneer Wendelin Wiedeking dacht – met Holger Härter - het wiel uitgevonden te hebben en besloot dat hij met Porsche wel even VW zou overnemen. Dat was handig om de productielijn veilig te stellen.

 

Na het boekje ‘Opties voor Dummies’ gelezen te hebben kocht hij een vracht calls en joeg daarmee het aandeel VW uiteindelijk door de 1000 euro heen. Even was VW wat Apple nu is. Het duurste bedrijf ter wereld, met dank aan Wendelin. De bedenker van de Cayenne zal er inmiddels een ambivalent gevoel aan over gehouden hebben

.
Zelfmoord
Het luidde de ondergang van menig – Nederlands hedgefund in. De Duitse topindustrieel Adolf Merckle trok het niet langer meer en pleegde zelfs zelfmoord nadat hij – naar verluidt – 1 miljard euro door de plee had getrokken door de speculatie op aandelen Volkswagen.

 

Het aandeel VW steeg binnen twee dagen van 210,85 euro tot ruim boven de duizend euro. Deze moesten en zouden natuurlijk een keer moeten dalen, maar Wendelin joeg ze doodleuk de hemel in. De moeder aller ‘short squeezes’ zullen we maar zeggen.

  

Afgeleid worden en uit de bocht vliegen in de Porsche? Jan Dwarshuis houdt koers.

 

Juridisch staartje

Maar het geheel krijgt natuurlijk nog wel een juridisch staartje. Vandaag staat Porsche voor het hekje. Menig belegger is woedend omdat Porsche belangrijke informatie zou hebben achtergehouden. Sterker nog, de investeerders zijn voor de gek gehouden door foutieve persberichten van Porsche omdat de toekomstige middenklasser nooit gerept zou hebben dat het de meerderheid wilde verwerven bij VW.

Het was een puur machtsspel achter de coulissen. Ondertussen probeert VW de sportwagen-fabrikant alsnog naar binnen te hengelen. Dit stuit vooralsnog op wat verzet van de Duitse fiscus.

 

Maar over een paar jaar zal de kwestie wel onder het tapijt geveegd worden en kan de baby Porsche zijn entree maken om de kas van VW te spekken. De grote vraag is nu of daar nog een claim van 2 miljard euro achteraan komt. De vlag kan dus nog niet uit  bij Porsche…

 

Enfin, wordt vervolgd.

 

**********************************************************************************************************

Jan Dwarshuis is senior asset manager bij Thirteen Asset Management waar hij verantwoordelijk is voor het Thirteen Diversified Fund . Dwarshuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in grote Europese, Amerikaanse en Russische beursfondsen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde aandelen en is ook niet voornemens dat de komende 24 uur te doen.