VolkerWessels straks hypotheekverstrekker?

22jun 2012juni 2012
Paul van Straaten
Paul van Straaten

Bouwers kunnen na een decennia durende hausse maar niet wennen aan de neergang. Gelukkig heeft Gerard van de Aast van VolkerWessels een idee.

Afgelopen zaterdag publiceerde het Algemeen Dagblad het interview dat zij had met de  bestuursvoorzitter van bouwbedrijf VolkerWessels Gerard van de Aast. Naast de jankgeluiden die we al jaren horen van de voorzitter van Bouwend Nederland Elco Brinkman “het gaat niet goed in de bouw” en “we zijn niet optimistisch” liet Van de Aast zich ook uit over een idee – want meer is het klaarblijkelijk niet – om van nieuwe woningen een echt onderscheidend product te maken. ?
Bingo!?Het idee van Van de Aast is om woningen, net als auto’s, van merknamen te voorzien. Een mooi stukje innovatie. Hartstikke leuk.

 

Koplampen

Maar het wordt nog mooier: de koper zou in ruil voor een levenslang onderhoudscontract ook een financiering aangeboden krijgen. ?Mijn eerste reactie was bingo! Wellicht een concurrent erbij voor die paar bankjes die in Nederland nog zo-nu-en-dan hypotheekjes verstrekken. De concurrentie op het gebied van hypotheekverstrekking is in ons land dramatisch laag en enig zicht op verbetering is er niet. Tel daar de komende fiscale plannen voor de hypotheekaftrek (Kunduz-akkoord) bij op en je hebt een drama. Dat drama voltrekt zich overigens al enige tijd. Sinds het begin van de crisis eind 2008 is de bouwomzet met 7,8 miljard euro (minus 15 procent) teruggelopen en zijn er al bijna 35.000 banen verloren gegaan. De huizenprijzen blijven ook maar dalen en de banken zijn alleen gefocust op aflossen en sparen. Met Basel-III aan de horizon staat de kredietkraan op druppelen. De banken kijken verstijfd als hazen in de koplampen en gooien links en rechts de tarieven en opslagen omhoog om hun uitgeputte reserves zoveel mogelijk op te pompen. Dit tot grote woede van de consument worden zelfs de vaste opslagen nu flexibel .

Innovator Gerard van de Aast is een man van weinig woorden

 

Saab en DSB?Terug naar Van de Aast. Ik zou hem graag verder helpen met zijn idee. Hij mag me bellen, onder de voorwaarde dat er sprankelende woningen worden gebouwd zonder rammelraampjes boven de holle kamerdeuren. Ik denk daarbij aan merknamen, aan Saab, BWM en Volvo. Wellicht is Van de Aast nog op tijd om Saab te bemachtigen. Naast de bouw, de financiering, het  onderhoud kan dan tevens een auto op de oprit worden bijgeleverd. ?Dat doet me denken aan de virtuele tool Simms3, waarmee mijn dochters villa’s ontwerpen, compleet met zeezicht, zwembad en een oprit vol met felgekleurde auto’s. Die kant moeten we op.
Ik ben bang dat Van de Aast wel een beroep moet doen op wat overtallige bankiers om de juiste vergunningen te bemachtigen, want de AFM kijkt mee en DNB lijkt me momenteel niet enthousiast over nieuwe concepten. Zwaargewichten inhuren lijkt niet noodzakelijk; Scheringa kreeg ook de vereiste vergunningen en zijn organisatie DSB liep ook als een tierelier….?Ik bedoel maar.??

 

Proefballonnetje?

Wellicht kan er een concept worden ontwikkeld waarbij er niet eens sprake is van een conventionele hypotheekconstructie… Tja, dan komen we dicht in de buurt van wat de woningbouwverenigingen zouden moet doen. Maar helaas, die hebben geen cent te makken voor de rest van de eeuw. Die speelden beleggertje en dat is sinds tien jaar echt het moeilijkste spelletje dat er is.??De aandacht van de reguliere pers op het idee van Van de Aast is helaas uiterst gering. Is dat omdat men zijn uitlating misschien meer ziet als een proefballonnetje? Daar zijn er de laatste tijd weinig van geweest dus daar kan het niet aan liggen. Wat is er loos?
Er is niets loos aan het idee, maar er is nog wel wat huiswerk te doen. Om te beginnen zijn er bij de traditionele bouw veel partijen die flink declareren en dat zie je terug in de kostprijs. Die moet omlaag. De gemeente (grondeigenaar), de ontwikkelaar, de architect, de aannemer en de onderaannemers zullen dezelfde diensten moeten leveren tegen een lagere prijs.
Echt spannend wordt het met het onderhoud. Onderhoud en financiering zouden hand in hand gaan volgens Van de Aast. Maar bouwbedrijven hebben nogal de neiging om te failleren en dat betekent dat het onderhoud zomaar in verkeerde handen kan vallen of überhaupt niet meer uitgevoerd. En wat dan?

Het idee van Van de Aast lijkt me niettemin de moeite waard om uit te werken. Al dan niet met een Saab op de oprit en compleet met inrichting. Wat dat laatste betreft adviseer ik Van de Aast om ook even met Ikea te bellen. Ikea gaat naast het interieur nu ook voor de buitenkant en kondigde  eind vorig jaar aan een complete wijk te gaan bouwen in Stratford, Oost Londen.  Er valt kennelijk genoeg te verdienen aan verticale expansie en markt gaat zich vast en zeker ontwikkelen. Ik zeg Van de Aast: doen!