Crisis versnelt afscheid eerste klas vliegen

20jul 2012juli 2012
Redactie Follow the Money

First class vliegen sterft een zachte dood, zo constateert The Wall Street Journal. Mede als gevolg van de crisis weigert zelfs de elite de hoofdprijs te betalen voor een luxueuze plek in het vliegtuig.

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen korten op de eerste klasse voor hun vliegtuigen op de transatlantische routes. De reden van deze reducties ligt voor de hand volgens The Wall Street Journal : slechts weinig passagiers willen nog voor de volle mep betalen.

 

En dat is niet zo verwonderlijk volgens de Amerikaanse zakenkrant in tijden van economische malaise. Bovendien zijn de budgetten voor zakenreizen krap en lopen prijzen voor een eerste klas-retourvlucht al al gauw tegen de 15 duizend dollar aan. Verder komt de typische eerste klas-passagier ook wel op de plaats van bestemming met zijn frequent-flyer punten, zo merkt The Wall Street Journal op.

 

Extinctie eerste klas vlucht

De extinctie van de eerste klas vlucht illustreert het grootste financieel-economische dagblad van de wereld met genieg cijfers. Een greep: nog maar 27 procent van de meer dan 500 Amerikaanse toestellen die regelmatig Europa, Azie en Zuid-Amerika aandoen biedt eerste klas aan. American Airlines is van plan om hun eerste klas-stoelen met bijna 90 procent te reduceren van 750 naar 80. Ook andere grote luchtvaartmaatschappijen, zoals het Australische Qantas en het Duitse Lufthansa, zijn onlangs overgegaan tot het korten op eerste klasse-voorzieninen in hun toestellen.

Volgens The Wall Street Journal hebben al deze reducties één ding gemeen: de eerste klas te laten vervangen door een vernieuwde business class. Ondertussen wordt er in de vliegtuigen ook plaats gemaakt voor een nieuw nieuwe premium economy klasse: coach stoelen met extra beenruimte. Eigenlijk wordt het oude klassestelsel ( model-firstclas, business, economie ) voor passagiers omgegooid in een nieuw en meer prijsbewust systeem: business, premium economy en economy class.

 

Grote vliegmaatschappen moeten wél veranderen
De grote vliegmaatschappen moeten wél veranderen, zo constateert The Wall Street Journal. In deze tijden van economische crisis is slechts een kwart van de eerste klas reizigers op intercontinentale vluchten bereid de volle prijs te betalen voor hun plaats, zo blijkt uit een enquête van het marktonderzoeksbureau Atmosphere Research Group. Vandaar dat de vliegmaatschappijen haast maken met het transformeren van hun premium cabines tot een prijsvriendelijker business class.

 

Daarmee wordt een veel hoger percentage aangeboord van passagiers die wel de volledige prijs betalen, stelt The Wall Street Journal. Volgens consultant Advito mag slechts 20 procent van de zakenreizigers van hun werkgevers een eerste klasticket boeken voor lange afstandreizen. Over business class vliegen doen werkgevers aanmerkelijk minder moeilijk: 75 procent stemt hiermee in.

 

Bescheiden tegentrend: exclusieve eerste klasse-voorzieningen

Tegelijkertijd signaleert he Wall Street Journal een bescheiden tegentrend. Enkele internationale luchtvaartmaatschappijen hebben juist opnieuw geïnvesteerd in exclusieve eerste klasse-voorzieningen. Zo beschikken toestellen van Singapore Airlines over een eigen suite met een tweepersoonsbed en Champagne voor koppels. Air France-KLM probeert de elite in hun vliegtuigen binnen te halen met een suite die veel weg heeft van een mini-kunstgalerie en Emirates Airline pronkt met privésuites met minibar en douches.

 


 

De First class-suite voor twee personen van Emirates Airline: de bubbels zijn gratis