‘Deutsche Bank is een jumbo jet’

27mrt 2012maart 2012
Redactie Follow the Money

Het Duitse financiële powerhouse verdrijft BNP Paribas in de strijd om de titel grootste bank van Europa. Maar juist de enorme omvang maakt Deutsche Bank kwetsbaar. En vormt daarmee een risico voor de Duitse economie.

In mei hangt ceo Josef Ackermann de voorzittershamer van Deutsche Bank aan de wilgen. Hij laat een bank achter waarvan het balanstotaal 40 procent groter is dan in 2006 en de omvang dan 80 procent bedraagt van de Duitse economie. 
 
Dat klinkt als een groot succes. Maar is het dat ook? Het is maar hoe je het bekijkt. Deutsche Bank is na BNP Paribas de meest gelevaregede en de op twee na zwakst gefinancierde van de tien grootste Europese banken. Dat maakt de bank gevoelig voor fluctuaties op de financiële markten. In tijden van voorspoed zorgt goedkoop geleend geld voor hogere rendementen. Maar nu maakt het de bank kwetsbaar, aldus door Bloomberg geraadpleegde bronnen.
 
Too-big-to-fail
De enorme omvang van Deutsche Bank vormt een risico an sich. ‘De waarheid is dat we de uitdaging van het too-big-to-fail in dit land niet hebben opgelost’, zegt Ralph Brinkhaus, adviseur van bondskanselier Angela Merkel. ‘En dat probleem wordt een zorgelijk naarmate een bank groter wordt, zoals in het geval van Deutsche Bank.’
 
Ergo: de rugdekking van de Duitse belastingbetaler voor Deutsche is niet vanzelfsprekend. De onstuimige groei van de balans is deels veroorzaakt door acquisities. De bank kocht bijvoorbeeld de kredietverlening aan consumenten van Deutsche Postbank en een deel van ABN Amro, de HBU. Het netto-inkomen groeide vorig jaar met 79 procent tot €4,13 miljard. De groei in het vermogensbeheer compenseerde de krimp van de investment activiteiten. 
 
Analist Drik Becker van Merck Finck & Co vergelijkt Deutsche Bank met een jumbo jet: ‘Als een jumbo jet crasht is de schade groter dan die van een propellor-vliegtuigje, ook al is de kans kleiner. Met een grotere balans kunnen er meer problemen opduiken en het risico bestaat dat er een verschuiving plaatsheeft van kwaliteit naar kwantiteit.’ 
 
Rugdekking
Deutsche Bank relativeert de risico’s die analisten zien. ‘Leverage alleen is geen goede maatstaf voor risico omdat het de samenstelling van de balans buiten beschouwing laat. Onze groei in cash en liquide bezittingen verbeterde de risico-positie van de bank.’ 
 
Eind 2010 werd Deutsche Bank door de Japanse centrale bank omschreven als ‘s werelds meest belangrijke systeem-bank. Dat betekent dat mogelijke problemen grote gevolgen zullen hebben voor het globale financiële systeem. 
 
Met dat gegeven in het achterhoofd zullen Anshu Jain en Jurgen Fitschen, de twee toekomstige ceo’s van Deutsche Bank, wel rustig slapen. De Duitse belastingbetaler staat immers achter Deutsche. De vraag is hoe lang deze bereid is het risico te blijven lopen. Too-big-to-fail kan in een rampscenario uitlopen op too-big-to-save, vrezen sommigen.