Peugeot’s halfjaar-crash

25jul 2012juli 2012
Redactie Follow the Money

PSA Peugeot-Citroën presenteert donkerrode halfjaarcijfers. De Franse regering zal met een stevig reddingsplan moeten komen. UPDATE: Hollande neemt de elektrische afslag om de sector te steunen.

De gepresenteerde halfjaarcijfers van PSA Peugeot-Citroën zijn behoorlijk zorgwekkend. Het concern boekte in de eerste zes maanden van 2012 een nettoverlies van 819 miljoen euro terwijl een jaar eerder nog een winst van 806 miljoen euro werd gepresenteerd in de halfjaarcijfers. De omzet daalde dan ook met 5,1 procent naar 29,6 miljard euro.

De autodivisie van Peugeot maakte in Q1 en Q2 bij elkaar een verlies van 662 miljoen euro. Ook met de andere onderdelen van PSA gaat het slecht, want er werd maar een bescheiden winst geboekt van 4 miljoen, terwijl dat een jaar eerder nog ruim 1 miljard euro bedroeg.

Kostenreductie en sale-leaseback
De Franse autoproducent kondigde eerder deze maand al  aan om de fabriek in Aulnay te sluiten en 8000 banen te schrappen. Bovenop de beoogde kostenreductie van 1 miljard euro, gaat er nu ook bezuinigd worden op de uitgaven in Rusland, Latijns-Amerika en China. De vraag naar Peugeot’jes ontbreekt in de Bric-landen, dit in tegenstelling tot Europese automerken die zich richten op het luxe-segment. De persberichten van BMW, Mercedes en Aston Martin werden nog nooit zo vrolijk verzonden, want de luxemerken verbraken het ene na het andere omzet-en winstrecord door de toenemende buitenlandse vraag. Helaas zitten Chinezen, Russen en Brazilianen niet te wachten op een Franse middenklasser met het Peugeot-logo.

PSA-CEO Philippe Varin hoopt met het reduceren van de buitenlandse uitgaven in 2015 tot een extra kostenreductie van 1,5 miljard euro te komen. “De crisis is diep en heeft een grote impact op onze Europese activiteiten. Daardoor zijn we genoodzaakt om te reorganiseren om onze structurele kosten te verlagen,” aldus de toelichting van Varin die de Europese markt voor het vijfde achtereenvolgende jaar zag krimpen. Vervelend, want Peugeot haalt 75 procent van haar verkopen uit deze (krimpende) markt. Ze zag haar verkopen (827163 stuks) in het eerste half jaar van 2012 dan ook met 14 procent dalen.

Naast de aangekondigde kostenreductie, gooide Peugeot ook de nodige vaste activa in de uitverkoop. Op 1 februari verkocht ze Citer autoverhuurbedrijf voor 440 miljoen euro aan Enterprise Holdings. Op 2 april verkocht Peugeot via een sale-leaseback constructie haar 48 jaar oude Parijse hoofdkantoor in Parijs aan vastgoedonderneming Ivanhoe Cambridge. Ivanhoe betaalde 245,5 miljoen euro voor het pand.

Beurskoers stijgt
Het toekomstperspectief is dan ook niet al te rooskleurig, maar de aankondiging van de extra bezuinigingen zorgden ervoor dat het aandeel Peugeot rond het middaguur steeg met bijna 4 procent. Het maakt de dramatische val van het aandeel – 76 percent in een jaar tijd – iets zachter. Analisten hebben er desondanks geen vertrouwen in. “Het kostenreductieplan Rebound 2015 komt te laat. We moeten wachten op wat de Franse regering van plan is met haar steun aan de autobranche. De bal ligt bij de overheid,” aldus Credit Suisse’ analist Erich Hausser tegenover Bloomberg.

Later vandaag maakt de Franse regering bekend hoe ze de Franse trots hoopt te gaan redden.

 

Update:

François Hollande heeft volgens eigen zeggen “coherent plan” voorgesteld aan het kabinet om de Franse automotive branche weer concurrerend te krijgen.

Hij zet daarbij vooral in op elektrische en hybride auto’s. Particulieren die een schone auto aanschaffen krijgen per direct een hogere bonus. Auto’s met een hoge CO2 uitstoot betalen deels de rekening. Auto’s die meer dan 180 gram per kilometer uitstoten, krijgen volgens het plan te maken met een “verdubbeling van de lasten”. 

De Franse regering steekt ook 50 miljoen extra in laadstations om de toenemende vraag te faciliteren. Bovendien gaat de Franse regering 11.000 hybride en elektrische voertuigen (25% van de totale orders) per jaar aanschaffen om het wagenpark te vernieuwen. Uiteraard worden die besteld bij een Franse autofabrikant.

Daarnaast gaat de regering een publiciteitscampagne opzetten om de binnenlandse vraag te stimuleren. Het chauvinisme – rijd een Franse auto! – zal vorm krijgen door Franse filmmakers zoals Luc Besson en Cedric Klapisch te vragen om product placement.
 

 

Bron: Bloomberg en Le Monde