Duitse autolobby übermachtig

16jul 2012juli 2012
Redactie Follow the Money

De CO2 uitstoot van auto’s wordt drastisch verlaagd op aangeven van Brussel. Maar Der Spiegel zet de huzarenstukjes van de Duitse autolobby op een rij en concludeert dat de lobby übermachtig is.

Vorige week nam de Europese Commissie een voorstel aan om de CO2 uitstoot van auto’s drastisch te verminderen. In 2020 mag de uitstoot van een nieuwe auto nog maar gemiddeld 95 gram per kilometer bedragen. Ter vergelijking: in 2011 bedroeg de gemiddelde uitstoot 135,7 gram per kilometer. Het goedgekeurde voorstel past in de doelstelling om in het jaar 2050 een CO2-emissieverlaging van 60 procent te realiseren ten opzichte van 2009.

Het voorstel werd gekraakt door Matthias Wissmann, de voorzitter van de Duitse branchevereniging van de auto-industrie VDA. De lobbyist noemde het ‘wereldvreemd’ en “bureaucratisch” maar zijn klaagzang was volgens Der Spiegel vooral voor de bühne. Wissmann, een voormalige Minister van Transport en voorzitter van de Commissie Europa in het Duitse parlement, heeft de belangen van de Duitse auto-industrie echter grotendeels veiliggesteld. Hij heeft met succes het gewicht van de auto laten meenemen in de nieuwe CO2-berekeningen. Het is een belangrijke nuancering voor het relatief zware Duitse wagenpark met een hoge CO2 uitstoot.

 

Foto: Geslaagde lobby van Matthias Wissmann

 

Het cruciale woordje ‘gemiddeld’

De Duitse lobby moest het in de wandelgangen en driesterrenrestaurants opnemen tegen milieuorganisaties (o.a. Greenpeace wilde 80 gr/km) en tegen Fiat-baas Sergio Marchionne. De producent van de zuinige Fiat’jes kon goed leven met hogere normen, dit in tegenstelling tot de Duitsers die ook de zware Mercedes S-klasse, BMW X6 en Audi Q7 van de band laten afrollen.
De Duitse lobby won de strijd, want de doelstelling wordt weliswaar 95 gr/km (en een gebruik van 4 liter per 100 kilometer) maar de lobby heeft daar het woordje ‘gemiddeld’ bij laten plaatsen zodat het niet voor iedere auto afzonderlijk geldt. In de aanstaande verordening wordt het voor Duitse producenten aantrekkelijk om elektrische auto’s (zero emission) en boodschappenwagentjes in het wagenpark op te nemen om het gemiddelde naar beneneden te trekken zodat er ook gewoon nog een Audi Q7 (uitstoot 187 gr/km) van de lopende band af kan rollen. Daarnaast heeft de lobby het ook voor elkaar gekregen om het gewicht van de auto mee te laten nemen in de berekening. Het relatief lichte Fiat zal daardoor in 2020 een boete moeten betalen als de vloot gemiddeld meer dan 84 gram C02 per kilometer uitstoot. Daimler krijgt als grens 98,8 gr/km en een BMW mag gemiddeld maximaal 100 gram per kilometer uitstoten.

 

Vervuilend referentiejaar

De Duitse lobbyist Wissmann heeft ook met succes het referentiejaar van de procentuele verlaging omlaag weten te krijgen. Waar de Italianen pleitten voor het jaar 2009 voor het toekomstige reductiepercentage, stelden de Duitsers het jaar 2006 voor. Het voordeel: In 2006 werden er veel meer benzineslurpers en CO2-koplopers geproduceerd dan in 2009 toen ze al zuinigere motoren hadden ontwikkeld. Het is nu voor de Duitsers relatief makkelijker om in 2020 schonere auto’s te produceren ten opzichte van het vervuilende jaar 2006.

 

Gunstige CO2-test

In Der Spiegel wordt de NEDC-test ook bestempeld als lobby-succes. Deze standaard bepaalt het brandstofverbruik van een nieuwe auto. Het meetinstrument bestaat uit een rollerbank waarop een nieuwe auto een parcours aflegt met een snelheid van maximaal 120 km/per uur. Tijdens de meting wordt alle randapparatuur van de auto uitgeschakeld. Het benzineverbruik is daardoor – zeker bij de luxere Duitse auto’s – vaak lager dan onder normale omstandigheden waar bijvoorbeeld de airconditioning ook aanstaat en er plankgas wordt gegeven op de Autobahn. Het tijdschrift Auto Motor und Sport berekende in een test dat het daadwerkelijke verbruik dan 27 tot 50 procent hoger ligt. De nieuwe CO2-normen worden gemeten met dezelfde rollerbank en onder dezelfde (nul)condities. De nieuwe CO2 uitstoot kan daarom met een korreltje zout genomen worden. Met lobbyist Wissmann als chefkok.

 

Bron: Der Spiegel