Big Data is een onaangebroken goudmijn

08jul 2012juli 2012
Ruben Munsterman

Informatie is macht. En geld. Bedrijven halen niet genoeg voordeel uit deze enorme hoeveelheden gegevens.

Net als olie of andere grondstoffen, zouden bedrijven ‘Big Data’ moeten exploiteren. Tegenwoordig is het zo dat veel ondernemingen op bergen informatie zitten en daar vervolgens niets mee doen. “In most big enterprises, whether it’s a private enterprise or a government agency, there is typically a mountain of data, typically unstructured data, that contains potential insights about how to serve their clients better, how to engage with citizens better and make the processes run more efficiently”, zegt David McQueeney, hoofd van de software-afdeling bij de IBM.

We leven in een informatietijdperk maar er zijn lang niet genoeg geschoolden die om kunnen gaan met Big Data. Alleen al in de Verenigde Staten is er een tekort van 140.000 tot 190.000 professionals die met analytische expertise Big Data kunnen interpreteren en commercieel kunnen inzetten , zo blijkt uit een onderzoek van McKinsey. Ook zijn er in Amerika volgens het rapport nog eens 1,5 miljoen mensen te weinig die de gegevens kunnen managen. Daar liggen dus zeker carrièrekansen.

Big Data
In de ICT is ‘big data’ een term die gebruik wordt voor grote hoeveelheden informatie die op een computer opgeslagen zijn maar door zijn immense formaat moeilijk kunnen worden toegepast. Neem Wal-Mart. Volgens The Economist slaat de Amerikaanse supermarktketen meer dan 1 miljoen consumententransacties per uur op in het systeem. Of Facebook, waar inmiddels meer dan 40 miljard foto’s zijn opgeslagen. Dit zijn onvoorstelbaar veel gegevens die door nieuwe technologie in aantallen exponentieel groeien.

Elk stukje data op zichzelf is vrij onzinnig. Maar wanneer al deze gegevens gekoppeld worden, ontstaat er een goudmijn voor commerciële en publieke instanties. Met zulke hoeveelheden informatie kunnen trends worden voorspeld en ziektes worden voorkomen. Ken Cukier, een data-expert, geeft een potentieel voorbeeld. Bij toekomstige auto’s moet het mogelijk zijn dat een wagen uit zichzelf voortijdig aangeeft wanneer een onderdeel kapot gaat door het monitoren van alle onderdelen. Welke temperaturen heeft de uitlaat te verduren gekregen, hoe hard is er gereden? Et cetera. Hetzelfde idee kan worden toegepast op zaken als gezondheidszorg en elektronica.

Beurskoersen voorspellen
Er zijn enkele geslaagde praktijkvoorbeelden. Zo worden berichten op het social media-platform Twitter gebruikt om te voorspellen of een Hollywoodfilm een succes gaat worden. En aan de hand van Tweets worden zelfs succesvol beurskoersen voorspeld. Er is geen twijfel over mogelijk dat bedrijven die dit soort informatie goed weten te verwerken en toe te passen in de toekomst een streep voor zullen hebben op zijn concurrenten.
 

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken