China walhalla voor cybercriminelen

17aug 2012augustus 2012
Dennis Mijnheer

De Chinese branchevereniging China Electronic Commerce Association slaat alarm over de cybercrime in Chinese webwinkels. In de afgelopen jaar werd er voor 3,8 miljard euro gefraudeerd.

De meest gangbare methode: phishing. Het staatspersbureau Xinhua geeft het voorbeeld van een Chinese jongen die hippe sneakers van New Balance wilde kopen. Hij belandde op de Chinese website www.china-newbalance.com dat volgens eigen zeggen “het officiële verkoopkanaal van New Balance in China” was. Hij kocht vervolgens online een paartje sportschoenen, maar kreeg ze niet opgestuurd. De inmiddels off-line website bleek een bijna exacte kopie te zijn van de bonafide site newbalance.com. Het is een klassiek geval van phishing dat in China groteske vormen aan het aannemen is. Branchevereniging CECA meldt dat van de 198 miljoen online Chinese shoppers bijna eenderde (31,8%) is opgelicht.

2,3 biljoen euro
China is voor cybercriminelen een walhalla, want Chinese varianten van de Thuiswinkelorganisatie en het implementeren van beveiligingscertificaten zoals VeriSign (SSL-certificaten) zijn geen common practice. De online handel is echter booming. In 2010 bedroeg de omzet in Chinese webshops nog 66 miljard euro, maar het onderzoeksbureau Forrester voorspelt voor 2012 een omzet van 169,4 miljard dollar, wat een ruime verdubbeling zou zijn van de omzet van twee jaar geleden. De Chinese overheid is nog ambitieuzer: eerder dit jaar sprak ze in The China Daily haar verwachting uit dat de binnenlandse verkopen op internet in 2015 gestegen tot zijn tot 18 biljoen Yuan – een slordige 2,3 biljoen euro.

Hollands’ best practices
De Chinezen klopten eind vorig jaar aan bij staatssecretaris Henk Bleker om het probleem te tackelen. Bleker sloot een overeenkomst om best practices en webwinkel-technologie uit te wisselen met zijn Chinese collega. De overeenkomst blijkt nu nog weinig effect te hebben.