Commercieel manager moet Playboy overeind houden

19jul 2012juli 2012
Redactie Follow the Money

Uitgeverij Sanoma heeft voor Playboy een nieuwe hoofdredacteur gevonden: Patrick Goldsteen. De commercieel manager van Sanoma met 0,0 redactionele ervaring moet het blootblad overeind helpen.

Hij wil het zelf nog niet bevestigen, want het persbericht is nog niet klaar, maar wij weten het zeker: commercieel manager van Playboy Patrick Goldsteen volgt Jan Heemskerk op als hoofdredacteur. ‘Ik kan zeggen dat je niet verkeerd zit’, zo laat Goldsteen weten.

De benoeming van de kalende hbo’er, die geen enkele ervaring heeft als bladenmaker, is bij sommige redactieleden verkeerd gevallen. Tenminste één redactielid stapt als gevolg van de benoeming op, zo bevestigen insiders aan Follow The Money.

‘Een hoofdredacteur moet meer bagage hebben dan een gouden pennetje’, reageert Goldsteen zojuist op deze aantijging. ‘De laatste jaren was ik al verantwoordelijk voor de online activiteiten. Nu krijg ik het blad erbij.’

Jan Heemskerk, die vandaag afscheid neemt, gaat aan de slag bij de concurrerende mannentitel FHM, een uitgave van uitgever Free Media Group in Amsterdam. Hij wordt daar iets creatiefs in een leidinggevende functie (Chief Creative Officer). Medio vorige maand maakte Heemskerk zijn vertrek bekend als hoodredacteur van Playboy.

 

Slapte

De mannenglossy van Sanoma gaat al jaren gebukt onder commerciële slapte. De oplage van de Playboy is de afgelopen jaren hard gedaald. Andere kopzorg voor de Nederlandse uitgave is een aflopende licentie om het Amerikaanse blootblad te mogen geven.

Playboy wordt in Nederland geëxploiteerd door uitgever Sanoma, maar het recht om de titel te mogen uitventen eindigt in 2014. Daarna is de toekomst voor de Nederlandse Playboy onzeker.

‘De licentie is nog niet verlengd’, bevestigt Goldsteen.Hij heeft goede hoop dat Sanoma de licentie toch kan behouden. ‘Zolang we winstgevend zijn – wat we dus zijn – kunnen we doorgaan’, zegt Goldsteen.

De best verkopende Playboy dateert uit 1984 toen Viola Holt haar toen al volslanke lijf toonde. De laatste jaren waren de shoots minder succesvol. Commercieel dieptepunt was de recente shoot van Amanda Krabbé. Het verlies bedroeg van deze naaktserie 65 duizend euro, aldus Sanoma naar eigen zeggen. 

 

Amanda Krabbé naakt: 65 duizend euro verlies voor Playboy-uitgever Sanoma