Snelle groei is sexy

09okt 2010oktober 2010
Arne van der Wal

Wat zijn de snelst groeiende tech-bedrijven van Nederland? In de Fast 50 van 2010, de vijftig snelste groeiers, doen vooral de bedenkers van mobiele technologie het goed.

Bijna 5000 procent. Met dat percentage is software-bedrijf Service2Media de afgelopen vijf jaar gegroeid. Goed voor een eerste plaats op de lijst van snelstgroeiende tech-bedrijven van Nederland, de Fast 50. 

 
Donderdagavond had in het Evoluon te Eindhoven, monument van halfvergane industriële glorie, de elfde aflevering van de jaarlijkse Deloitte Fast 50-ceremonie plaats. Het is altijd een feest van en voor jonge tech-ondernemingen. Neerlands hoop in bange economische dagen. Groot zijn ze niet, wel spannend. Soms worden ze wél groot, die pareltjes van vernuft van eigen bodem: enkele eerdere winnaars (TomTom, Bibit) zijn ook internationaal doorgebroken. Al dan niet op eigen kracht. 
 
Mobiele applicaties
De Fast 50 is in 11 jaar tijd een traditie geworden. Vraag is wel in hoeverre het nog steeds om echte technologiebedrijven gaat. Hoewel een van de voorwaarden om mee te doen is dat de onderneming over eigen technologie moet beschikken, en dus over eigen R&D, is de Willy Wortel-factor helaas minder prominent dan in de eerste edities van de Fast 50. In de top 10 zijn overwegend bedrijven te vinden die zich bezighouden met vormen van internetmarketing, zakelijke dienstverlening dus, en e-commerce. Vooral mobiele applicaties zijn hot.
 
Samensteller van de lijst, technologie-journalist Philip Bueters, erkent dat de bedrijven op het eerste gezicht wat saai ogen. "Maar saai is goed. Saai is namelijk ook degelijk en realistisch. Wat deze ondernemingen bindt is dat ze hun eigen technologie zelf hebben ontwikkeld, maar dat die niet centraal staat in hun business. Ze verkopen geen technologie, maar een specifieke dienst die hun technologie mogelijk maakt."
 
Sexy?
Bueters, die voorheen jarenlang bij zakenblad FEM jarenlang het gezicht vormde van de Fast 50 , constateert dat het karakter van de deelnemende ondernemingen in de loop der jaren behoorlijk is veranderd.
 
Bueters: "Het blijkt heel erg moeilijk om een technologiebedrijf over de drempel van een paar miljoen te helpen. In die eerste jaren gaat het snel, maar de fase erna, van een paar miljoen naar de 20 miljoen euro, die is het moeilijkst. In de maakindustrie helemaal. Voor het ontwikkelen van een succesvol product is een forse investering nodig. Vaak worden bedrijven die iets moois in handen hebben overgenomen door grote ondernemingen, omdat ze het uiteindelijk alleen niet kunnen redden. Het is heel knap als het toch lukt. De meest succesvolle snelle groeiers in de Fast 50 hebben een technologie die schaalbaar is en dat is in de informatie- en communicatietechnologie het gemakkelijkst voor elkaar te spelen." 
 
Het bedrijf dat hem dit jaar het meest aanspreekt is BackupAgent. "Sexy? Nee, totaal niet. Maar wel heel relevante en praktische technologie voor online backups. En goed gefund, dat blijft het belangrijkste. Hun succes, dat is pas sexy." 
 
 
 
 
 
Facts & figures
  • De Fast 50 is een initiatief van Deloitte. Elf jaar geleden, middenin de e-hype, begonnen de accountants met hun onderzoek naar snelgroeiende tech-bedrijven. De eerste jaren werd de Fast 50 door Quote gepubliceerd, sinds 2003 door FEM Business. Nu verzorgt Techbusiness de publicatie, onderdeel van de MT Mediagroep
  • Klik hier voor de complete lijst van de Fast 50
  • En hier voor een slidehow met artikelen over de top 10
  • Tegelijk met de Fast 50 werd ook de Rising Star Award uitgereikt aan biotech-bedrijf Movetis. Deze onderscheiding is niet gebaseerd op groei, maar op belofte en wordt door een onafhankelijke jury bepaald. 
 
 

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken