Geen 100 procent compensatie voor World Online-beleggers

15aug 2012augustus 2012
Eric Smit

Niet alle World Online beleggers kregen meer dan 100 procent van hun inleg terug. De Amsterdamse partydiva Christine Kroonenberg kreeg ‘slechts’ anderhalve ton op haar rekening gestort.

"Beleggers die geld verloren bij de beursgang van World Online (WOL) in 2000, hebben ruim 100 procent van hun inleg op hun rekening gestort gekregen." Met deze zin werd dinsdagochtend een bericht van persbureau ANP wereldkundig gemaakt.  ANP vermeldde niet uit welke bron het putte en ook niet hoeveel beleggers nu precies de compensatie betaald hadden gekregen. En hadden de WOL-beleggers nu echt meer dan 100 procent van hun inleg teruggekregen? Dat leidde tot de nodige verwarring. Vele media (o.a. Telegraaf, Algemeen Dagblad, Elsevier) namen het bericht in diverse – vaak weinig nauwkeurige – vormen over. Even enkele feiten op een rij.

 

  • Op 27 november 2009 maakte de Hoge Raad definitief een einde aan de rechtszaak die de Vereniging van Effectenbezitters sinds 2001 tegen de banken Goldman Sachs, ABN Amro (sinds 2007 the Royal Bank of Scotland) en World Online voerde. De Hoge Raad oordeelde dat het prospectus misleidend was. Met deze uitspraak in de hand verscheen de VEB aan de onderhandelingstafel met de banken en WOL.
  • Op 24 november 2010 kwam de VEB met de banken en het internetbedrijf tot een schikking. Kern daarvan was dat niet alle beleggers direct aanspraak konden maken op compensatie, maar alleen de leden van de VEB. De omvang van de toegekende claim – 110 miljoen euro – viel daarom aanzienlijk lager uit dan de claimbedragen waarmee de VEB in de jaren daarvoor had geschermd (tot 1,6 miljard euro). De VEB raamde de totale schade voor de beleggers op 2.3 miljard.

Alleen voor leden van de VEB
Het zijn dus alleen de WOL-beleggers die lid zijn van de VEB – 12 duizend in getal – die zijn gecompenseerd. Het uitgekeerde bedrag is het maximaal uitkeerbare bedrag; 110 miljoen euro. Dit laten betrokkenen weten. Alle andere particuliere World Online-beleggers – in totaal waren het er naar schatting tussen de 100 en 150 duizend – hebben niets betaald gekregen. Rond de 10 procent van de particuliere beleggers is dus gecompenseerd.
Bronnen geven aan dat het geld een maand geleden al op de rekeningen van desbetreffende VEB-leden is bijgeschreven.

 

Naast de 110 miljoen voor de leden heeft de VEB zelf nog eens een bedrag van 10 miljoen opgestreken voor de kosten – met name voor advocaten – die ze in de meer dan 8 jaar durende procedure heeft gemaakt.

Is die 110 miljoen voor de VEB-leden dan een compensatie van "ruim 100 procent", zoals het bericht van ANP stelt? Nee, ook dat is niet het geval. De compensatie van 100 procent geldt uitsluitend voor het verlies dat in de periode tussen de beursgang van 17 maart 2000 tot 3 april 2000 is ontstaan. De VEB de banken en World Online (Tiscali) zijn eerder overeengekomen dat alleen de verliezen die zich in die periode hebben voorgedaan, compensabel zijn. De belangrijkste informatie over de tekortkomingen van het prospectus zou volgens de partijen op 3 april 2000 al in de koers zijn verwerkt. World Online ging voor 43 euro per aandeel naar de beurs. Op 3 april was daar nog 19,25 euro van over (45 procent).
Al het koersverlies dat na die datum is ontstaan, is dus voor rekening van de aandeelhouders.

"Geen 100 procent"
Neem het individuele geval Christine Kroonenberg. De Amsterdamse partydiva participeerde als goede vriendin en buurvrouw van oprichtster Nina Brink (Storms) via het zogenaamde Friends & Family programma. Uit het vertrouwelijke register van het F&F-programma blijkt dat ze in eerste instantie voor 900 duizend euro aandelen had willen kopen. Uiteindelijk werd Kroonenberg voor 250 euro aan World Online stukken toegekend. Desgevraagd herinnert ze zich voor 350 duizend euro te zijn ingestapt. Zeker is dat het niet goed afliep met haar investering. Kroonenberg zegt dat ze haar aandelen destijds aan heeft gehouden totdat ze bijna niets meer waard waren. Wel werd ze in 2000 lid van de VEB om te kunnen participeren in de rechtszaken tegen de banken en World Online.

Haar compensatie valt uiteindelijk aanmerkelijk lager uit dan het bedrag waarvoor ze destijds haar aandelen kocht. Kroonenberg verloor – op basis van een investering van 250 duizend euro – tot en met 3 april 137 duizend euro. Dat bedrag, plus een door de VEB ingebouwde fictieve rentecomponent van 10 procent over de gehele periode, kreeg ze een maand geleden op haar rekening bijgeschreven. In totaal 151 duizend euro. Kroonenberg bevestigt een bedrag van rond de 150 duizend euro te hebben ontvangen. 60 procent van haar eerste investering. "Dat is dus geen 100 procent", voegt Kroonenberg daar aan toe. Dat zal voor veel meer WOL-beleggers, die via de actie van de VEB werden gecompenseerd, gelden.

Kroonenberg is niettemin uiterst tevreden met het bedrag dat alsnog aan haar is uitgekeerd. "Ik had mijn belegging al tot nul afgeschreven’, klinkt het Amsterdams door de telefoon. "Ik vind het heel knap van de VEB dat ze de banken uiteindelijk zo ver hebben gekregen. Ik geef ze een grote pluim".

Nog niet het einde
Kroonenbergs complimenteuze gebaar kan de VEB echter niet publiekelijk in ontvangst nemen. De beleggersvereniging bleek dinsdag in het geheel geen mededelingen te willen doen over de schikking. "Dat hebben we zo met de banken afgesproken", meldt een woordvoerder.
Een betrokkene zegt dat de banken deze geheimhouding hebben afgedwongen en dat ze daar een goede reden voor hebben. "Ze willen het liefst dat er zo min mogelijk reuring om de afwikkeling van de schikking ontstaat. Dit om mogelijke andere claimgerechtigden niet op bepaalde ideeën te brengen."

Twaalfenhalf jaar na de beursgang van World Online is het eindpunt van het kapitaalvernietigende internetavontuur nog niet bereikt. Een van de partijen die in de slipstream van de VEB is begonnen om een geld bij de banken en World Online op te eisen is Consumentenclaim
Het wordt niet op de website vermeld, maar Consumentenclaim is bedrijf (een B.V.) waar 50 juristen werken die namens groepen van consumenten op no cure no pay basis gevechten aangaan tegen financiële instellingen. Consumentenclaim zegt dit keer namens "een kleine" 5000 gedupeerden op te treden. "Het is overigens nog maar de vraag of al die mensen over een deugdelijk dossier beschikken waarmee een claim hard gemaakt kan worden", zegt woordvoerder Pieter Lijesen. "Dat hebben we nog niet precies in kaart gebracht". Hij zegt waarschijnlijk binnen enkele weken met de banken en WOL tot een overeenkomst te komen. Het is daarbij de vraag of Consumentenclaim bij benadering een deal van de omvang van de VEB bij de banken uit het vuur weet te slepen. Vragen daarover wil Lijesen niet beantwoorden.
Volgens Lijesen is het overigens niet waarschijnlijk dat Consumentenclaim – na de VEB – de enige partij is die enige partij is die bij Goldman Sachs, RBS en Tiscali heeft aangeklopt. "Je mag ervan uitgaan dat ook grote professionele beleggers zich na de uitspraak van de Hoge Raad in 2009 hebben gemeld. Maar als partijen als pensioenfonds ABP deals maken met banken, dan gebeurt dat natuurlijk in alle stilte".

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken