“Health care: big business”

14feb 2012februari 2012
Eric Smit

Bij hét Sales Event 2012 in Grand Hotel Huis ter Duin schetste ondernemer Loek Winter de toekomst van de gezondheidszorg. “We kunnen allemaal heel erg veel geld verdienen”

Minimaal 650 bezoekers in avondjurk en zwarte das telde de grote zaal in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Voor de 40e keer werd vorige week donderdag het jaarlijkse Sales Management Association (SMA) Sales Event gehouden. Een evenement waar "commercieel Nederland inspiratie en kennis opdoet". Naast de verschillende prijsuitreikingen voor succesvolle verkopers en verkoopmanagers werden er ook toespraken gehouden. Voor het belangrijkste praatje, de key note speech, had de organisatie zorgondernemer prof. dr. drs. L.H.L Winter – Loek voor intimi – uitgenodigd.

Winter is oprichter eigenaar van de DC Groep, specialisten in diagnostiek, een landelijke keten van diagnostische centra. Winter heeft volgens eigen zeggen "laten zien dat het
mogelijk is om een betere kwaliteit te leveren tegen een lagere prijs." De
IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad en Emmeloord werden in 2009 aan zijn DC Groep toegevoegd. Winter is ook hoogleraar Healthcare Entrepreneurship aan de Nyenrode Business Universiteit. Daar "inspireert hij jonge mensen om het ondernemerschap in de zorg uit te breiden". Winter is een groot voorstander van verregaande marktwerking in de zorg. In zijn inaugurele rede voor de Nyenrode Business Universiteit die hij vorig jaar oktober hield, spak hij daar uitgebreid over. Voor minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Edith Schippers, is Winter dan ook een groot voorbeeld.

 

Onze diamant
In zijn in het Engels voorgedragen toespraak liet de voormalige radioloog er geen twijfel over bestaan: "health care is big business". Winter spoorde  zijn gehoor aan om "eigen kansen te creëren" en deze met volle overtuiging na te jagen. "Wist u dat de gezondheidszorg de snelst groeiende business op aarde is? De jaarlijkse rendementen in de zorg liggen de laatste tien jaar gemiddeld op 7,5 procent en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit omlaag zal gaan. We hebben mensen als jullie nodig om onze diamant op te poetsen".

Volgens Winter wordt de gezondheidszorg te veel als een "kostencentrum" gezien. "Het wordt tijd die houding te veranderen en de zorg als een winstcentrum te beschouwen".
Winter maakte de in de zaal verzamelde salesprofessionals lekker met de zalige vooruitzichten van grandioze verdiensten. "De marges in de gezondheidszorg zijn erg hoog. We kunnen allemaal heel erg veel geld verdienen". Hij sloot af met een oproep: "Jullie zijn allemaal in deze sector uitgenodigd. Help ons om deze diamant te polijsten."