Japan-activist moet nu zichzelf redden

24mrt 2011maart 2011
Eric Smit

Samen met de Japanse hiphopster Verbal startte de Nederlandse ondernemer Marc Wesseling een inzamelingsactie voor Japan. ‘Rebuild Japan loopt. Ik moet nu snel zelf opkrabbelen, het aftellen is begonnen’.

Opeens begint alles te schudden. ‘Fucking hell, het gaat hier goed tekeer!’ De in Tokio gevestigde ondernemer Marc Wesseling doet via Facebook als een van de eerste Nederlanders direct verslag van de aardbeving in Japan. ‘Kranen boven op de wolkenkrabber tegenover ons kantoor zwiepen heen en weer als twijgjes in de wind’. Journalisten pikken zijn impressies op. ‘Het is een gekkenhuis,’ zegt Wesseling enkele uren nadat een enorme tsunami duizenden slachtoffers heeft gemaakt. ‘Ik heb de hele Nederlandse pers net te woord gestaan’.

 

‘Ik blijf’
In de dagen die volgen tekent zich het drama in de kerncentrale Fukushima zich af. De angstpsychose slaat toe bij de Nederlandse pers. Journalisten ontvluchten Japan. Bij de Telegraaf spat de ‘atoomangst’ dagelijks van de voorpagina af. Westerse landen roepen hun burgers op om het land van de Rijzende Zon te verlaten. Er wordt massaal gehoor aan gegeven. Wesseling die al negen jaar in Japan woont en werkt, twijfelt. De naschokken houden hem ’s nachts uit zijn slaap en de onzekerheid is groot. ‘Het regent hier nu en om die reden ben ik nog niet naar buiten geweest’, zegt Wesseling. ‘Stel dat die druppels radioactieve straling bevatten’.

Wesseling snapt dat mensen Japan hebben verlaten. Hij heeft zelf vanaf het begin van uur tot uur bekeken of hij zou blijven of niet. ‘Op een plots vertrek ben ik voorbereid. Ik heb hier mijn rugzakje met kleren klaar staan’.
Familie en vrienden van de ondernemer dringen er ook voortdurend op aan Tokio te verlaten. Hoewel de smeekbedes veel indruk op hem maken, besluit hij anders. ‘Ik heb mijn bedrijf hier, Japan is mijn tweede vaderland. Ik blijf’.

Wesseling surfte tien jaar geleden nog op de golven van de internethype naar Amerika. Hij vestigde zich in de Silicon Valley waar hij met zijn bedrijf Cardsmith.com ansichtkaarten via internet aan ging bieden. Het avontuur hield op toen hij door zijn eigen personeel werd opgelicht en op hetzelfde moment wereldwijd de dotcomzeepbel uiteen spatte. In 2002 vertrok hij naar Japan waar hij voor postbedrijf TNT en reclamebureau Kessels Kramer actief werd. De aantrekkingskracht van het ondernemerschap kon hij echter niet weerstaan. In 2006 richtte hij zijn eigen reclamebureau op: UltraSuperNew.

 

J-popster
Met klanten als Red Bull, Reebok en Volvo weet hij enkele grote merken aan zich te binden. Die vragen allemaal om creativiteit van hem en zijn team van twintig medewerkers. Op de vrijdag van de aardbeving staat er ’s avonds een brainstormsessie voor Reebok op de agenda. Verbal, de bebrilde voorman van de Japanse hiphopgroep Teriyaki Boyz moet het nieuwe gezicht van sportmerk worden. De sessie wordt uitgesteld. ‘Enkele dagen later zitten we met Verbal alsnog bij elkaar,’ zegt Wesseling, ‘maar veel inspiratie om een nieuwe schoenencampagne te bedenken was er natuurlijk niet. We hadden allemaal het gevoel dat we iets moesten doen’.
Samen met de Japanse popster wordt het idee van een fundraiser bedacht. Rebuild Japan gaat de actie heten. Verbal heeft nog een plaatje op de plank liggen waarmee hij iets kan. Hij zal het nummer – ‘We are one’ – opnieuw opnemen en een clip op Youtube plaatsen. Bij het filmpje wordt een button geplaatst waarmee kijkers direct een geldbedrag kunnen doneren. ‘Het is een simpel idee waar we ook grote internationale artiesten aan mee willen laten werken. Het overleg met enkele grote platenmaatschappijen is in volle gang’.

 

Opkrabbelen
In Nederland heeft de 3FM-jock Giel Beelen het initiatief van Wesseling omarmd. Jazzmusici Candy Dulfer en Benjamin Herman – beide big in Japan – zegden vorige week ook hun steun toe. ‘Rebuild Japan loopt’, zegt Wesseling. ‘Het is nu tijd voor mij om me in de coulissen terug te trekken en het spel aan de professionele fundraisers over te laten. Zakelijk gezien is dat ook hoognodig. Ik heb met mijn bedrijf harde klappen opgelopen. Opdrachtgevers stoppen campagnes en trekken hun evenementen terug. Dat heeft ons al vele miljoenen Yen aan omzet gekost. Als klein dienstverlenend bedrijf zijn we ook erg kwetsbaar. Het kickstarten van Rebuild Japan was geweldig om te doen en een betere manier om aan teambuilding te doen is niet denkbaar. Maar deze ramp is een upper cut die me zakelijk even heeft gevloerd. Hoewel sommige klanten hun opdrachten hebben bevestigd en de bank de kredieten heeft verlengd, is het aftellen begonnen. Ik moet nu zo snel mogelijk weer opkrabbelen en de motor van UltraSuperNew weer aan de gang krijgen’.