‘Nederlandse ondernemer lijdt aan winkeltje-mentaliteit’

09jul 2012juli 2012
Eva Vijselaar

FTM’s Eva Vijselaar bezocht serial entrepreneur Marc van der Chijs in China. Na 12 jaar heeft hij het daar wel gezien. ‘De kansen liggen nu elders.’ Lessen van een workaholic.

Internetentrepreneur Marc Van der Chijs (39) maakte begin dit jaar een miljoenenklapper. De door hem opgerichte Chinese videowebsite Tudou werd in maart overgenomen  door rivaal Youku. De koers van het Tudou- aandeel spoot omhoog. Sindsdien mag Van der Chijs zich rekenen tot de top 100 selfmade miljonairs, ook al haalt hij naar eigen zeggen ‘de Quote 500 nog niet‘. 

 
Hoewel hij steevast wordt genoemd als een van de grondleggers van wat wel de Chinese Youtube wordt genoemd, was Van der Chijs al lang voor de beursgang van Tudou in augustus 2011 uit het bestuur van de videosite gestapt. Wel behield hij zijn aandelen, achteraf gezien een verstandig besluit. In 2006 kwam namelijk een van de oprichters van het Nederlandse Spil Games op de thee voor advies over de vraag hoe ze hun online gaming bedrijf  in China konden ontplooien. Van der Chijs voelde zich uitgedaagd en startte met het opzetten van gaming portals en het bouwen van online gamessites. Hij werd CEO van Spil Games Asia  en wist het uit te bouwen tot een van populairste aanbieders van online games. 
 
 
De site Tudou.com. Klik voor vergroting.
 
 
Na vier jaar hield hij het ook daar voor gezien. Van der Chijs startte samen met mode-veteraan Xander Slager in China een nieuw bedrijf: Unitedstyles.com,  een webshop waar klanten hun eigen kleding kunnen ontwerpen. Opnieuw een potentiële game changer. Daarnaast ging Van der Chijs ls business angel investeren in verschillende internet startups.  
 
Leren van fouten
Inmiddels draaien de Chinese naaiateliers van Unitedstyles.com op volle toeren en is hij angel investor in zo’n 25, voornamelijk Chinese, startups. Voor hem is investeren meer dan geld geven en van de zijlijn toekijken. Hij is juist een uitgesproken actieve investeerder. Met know-how, strategisch inzicht en zijn netwerk wil Van der Chijs de jonge ondernemers begeleiden en ervoor zorgen dat zij kunnen leren van de fouten die hij heeft gemaakt. Niet dat hij grove zeperds heeft gemaakt in zijn carrière. Integendeel. Maar dat is nou juist de grootste les die hij de jonge ondernemers wil leren: wees voorbereid op het ergste wat kan gebeuren. 
 
De allround business bonze heeft over het algemeen weinig op met Nederlandse startups. Nederlandse ondernemers hebben volgens hem een beperkt denkkader. Als voorbeeld noemt hij netwerksite Hyves. ‘Dat bedrijf had zich op een veel grotere markt dan Nederland moeten richten. Nederlanders runnen winkeltjes. Dat worden nooit bedrijven van een miljard of twee miljard. Ze zijn tevreden met twintig miljoen. Alleen, ik denk een hele grote stap groter. Ik investeer niet in een bedrijf dat slechts een paar miljoen waard kan worden.’
 
Drive
Het gaat Van der Chijs niet alleen om het financieel rendement. Bij Tudou heeft het immers zeven jaar geduurd voordat het eerste winstgevende kwartaal werd gedraaid. Het is vooral de Nederlandse ondernemersgeest die moeilijk valt te rijmen met die van Van der Chijs, zelfbenoemd global citizen
 
Van der Chijs: ‘In Nederland wordt er gewoon niet echt hard gewerkt. Ze zeggen allemaal ‘de quality of life is ook belangrijk’. Prima, maar daar ga ik niet in investeren. Dat geldt ook voor mijn werknemers. Ik ben vrienden met ze, zolang ze hard werken. Mensen die niet hard werken vliegen eruit. Ik kan heel goed met iemand een biertje drinken en hem de volgende dag ontslaan. Dat hoort erbij. Als je dat niet kan ben je geen goede ondernemer.’
 
Toch hebben de jonge Nederlandse ondernemers Nico Schoonderwoerd en Zlatan Menkovic van PeerReach Van der Chijs recentelijk kunnen overtuigen te investeren in hun webdienst die te vergelijken is met het Amerikaanse Klout.com. ‘PeerReach is een mooi idee, dat heel belangrijk kan gaan worden voor het bedrijfsleven. De jongens die erachter zitten begrijpen hoe het werkt. Ze hebben dezelfde workforce en drive als ik.” 

Sauvignon blanc?
Maar ook Van der Chijs zelf heeft alweer plannen voor een nieuw bedrijf. Hij is niet van plan het bij eenmalig orgasme Tudou te houden. Hij wil de grootste exporteur worden van sauvignon blanc uit Nieuw-Zeeland. Van der Chijs: ‘Ik zie kansen om een wijnmerk te bouwen voor de Chinese markt. De wijn verkoop ik via een website aan uitsluitend hele goede restaurants en de wijngaarden wil ik dan laten opnemen in een reisplan voor Chinese tourgroepen. De groepen kunnen na afloop van de rondleiding de wijn kopen en door ons laten verschepen naar China.’
 
Om meteen daarop te relatieveren: ‘Alleen met wijngaarden wordt je niet heel rijk. Het is een hele goede manier om snel heel veel geld te verliezen.’ 
 
Wat hij heeft geleerd uit zijn avontuur met Tudou is dat hij geen externe investeerders meer in zijn bedrijf wil. ‘Als ik het doe, doe ik het zelf. Begrijp me goed, zonder investeerders was Tudou nooit gelukt, maar het geeft een bepaalde druk. Dat is een understatement trouwens. Het was heavy, écht heel heavy.’ (Tudou is opgezet met 135 miljoen dollar aan investeringskapitaal, EV)
 
Vooralsnog is zijn wijngaard in Nieuw- Zeeland een wensdroom, maar wat wel zeker is dat Van der Chijs niet lang meer in China blijft. Vanwege de luchtvervuiling, maar ook omdat volgens hem in China allang niet meer de kansen liggen. Hij raadt het ondernemers zelfs af om ernaartoe te gaan. ‘Ik ben aan het kijken naar Singapore, Canada, Amerika of Nieuw-Zeeland. Ik merk dat ik nu op een punt kom dat ik het een beetje heb gehad en het wat rustiger aan wil doen. Geen dag en nacht werk meer. Toch ken ik mezelf, ik ben een workaholic. Dat is de enige manier om het te doen. De enige manier om te winnen.’
 
 
 
 

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken