Rebellen van de eerlijke cola

26mei 2011mei 2011
Stefan Vermeulen

Twee Amsterdamse ondernemers willen de frisdrankmarkt veroveren met hun nieuwe merk Oggu. Eerlijke cola, puur natuur in een petfles – nooit eerder vertoond. “We willen gewoon lekkere cola verkopen.”

Nederlanders kopen steeds meer biologische producten in de supermarkt: in 2010 weer 13 procent meer dan het jaar ervoor. We streven met zijn allen naar zoveel mogelijk gezondheid in ons eten. En dat betekent ook: liever geen voedsel meer met allerlei kunstmatige toevoegingen en chemicaliën.
Bij Harry de Haas viel dit ‘duurzaamheidskwartje’, zoals hij het noemt, een paar jaar geleden. “Ik besefte dat we de wereld zo langzamerhand aan het uithollen zijn.”
En dus was De Haas snel overtuigd, toen ondernemer Leonard Freeke ruim een jaar geleden plannen aan hem presenteerde om een nieuwe frisdrank zonder chemicaliën op de markt te brengen. De Haas leverde zijn baan als marketingmanager bij Heineken-dochter Vrumona én zijn leasebak in, en stapte in een nieuw avontuur. Bij het piepjonge Organic Beverages werd hij marketingdirecteur.
Grote interesse
Het ondernemersduo is nu vastbesloten met hun merk Oggu een serieuze plaats op de frisdrankenmarkt te veroveren. Het kostte wat tijd om het biologische recept te perfectioneren, maar het is ze gelukt: cola, sinas en lemon-lime van natuurlijke producten, zonder chemicaliën als fosforzuur en aspartaam, en gewoon in petflessen van 0,5 en 1,5 liter. De benodigde sinaasappelen kopen ze van Mexicaanse boeren, de citroenen komen van Sicilië en de ruwe biologische rietsuiker komt uit Zuid-Amerika.
Albert Heijn was begin dit jaar meteen enthousiast en besloot Oggu in vierhonderd supermarkten te introduceren. C1000 en Marqt volgden snel, en nu lonken de interesse van de horeca en het buitenland. “We voeren al gesprekken in Engeland, Duitsland, Zweden en de Verenigde Staten”, vertelt De Haas op zijn kantoor in Amsterdam-Zuid, met prachtig uitzicht over het Vondelpark.
Die grote interesse vindt De Haas niet vreemd. “Wat wij hebben gedaan, is nog niemand ter wereld gelukt. Biologische cola zit nu bijna altijd in glas of in blik, dat zijn niet de handigste formaten. Onze cola zit in een petfles, zonder dat het gepasteuriseerd is. En het is toch twee jaar houdbaar. Al zetten we een houdbaarheidsdatum van acht maanden op de fles, omdat na lange tijd het koolzuur altijd een beetje uit een petfles kan verdampen.”
Cola-rebel
Dat de frisdrank biologisch is, valt aan de voorkant van het Oggu-etiket nauwelijks te zien. Een bewuste keuze, zegt De Haas: “In Nederland hebben biologische producten nog altijd een beetje het imago van duur en stoffig. Wij willen een premium merk neerzetten, zonder steeds de associatie met biologisch op te roepen. Ik vind het veel belangrijker dat we gewoon lekkere cola verkopen.” De frisdranken zijn in de supermarkt een fractie duurder dan de meeste A-merken.
In plaats van een groot bio-stempel hebben de flesjes steeds verschillende etiketten, met teksten in verschillende talen door elkaar. Join the frisdrank revolution. De Haas: “We willen op een rebelse, speelse, onconventionele manier ons merk uitdragen.” Een cola-rebel dus, maar wel zonder geitenwollen sokken.
Mooi voorbeeld: tijdens de eerste marketingcampagne, dit voorjaar, legden medewerkers flesjes Oggu tussen de krokussen in enkele Amsterdamse parken. “Vervolgens gingen we zelf achter een boom staan om te kijken hoe mensen reageerden”, lacht De Haas. “En op Koninginnedag plaatsten we wat flesjes bij onze reclame in een abri op het Museumplein. Zo proberen we klanten voor ons te winnen: mensen kunnen zelf kijken of ze het lekker vinden.”
Geheim recept
Voor 2011 rekenen De Haas en Freeke op een omzet van 2,5 miljoen euro. In 2012 verwachten ze het dubbele. Enkele grote private investeerders, Triodis en de Rabobank hebben samen 5 miljoen euro in het project gestoken, die zijn naar verwachting in 2013 terugverdiend. Voor het einde van dit jaar hopen de ondernemers nog twee producten aan hun lijn toe te voegen: ijsthee in een bruisende en een groene thee-variant.
Eén ding houden de heren strikt geheim: het recept. Hoe ze erin geslaagd zijn goed smakende cola  te maken die zonder pasteurisatie twee jaar houdbaar is? We mogen het niet weten. De Haas: “Een aantal specialisten heeft de cola van nature zo stabiel weten te krijgen. Hoe we dat doen, dat is het geheim van de smid.”
Dit artikel verscheen eerder in dagblad De Pers.

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken