Russisch CO2-monster

06aug 2012augustus 2012
Dennis Mijnheer

De groene revolutie in de auto-industrie gaat volledig voorbij aan de gewezen Sovjet-autoproducent Dartz. Dartz-topman Yankelovich gaat een super-SUV annex rally-auto lanceren.

De flamboyante Dartz-CEO Leonard Yankelovich produceerde in het verleden al gepantserde gouden auto’s, lanceerde een wagen met loden ramen, de Fukushima-editie, en haalde zich de woede op de hals van alle dierenvrienden door walvispenisleer in het interieur te gebruiken. Russische chic, zeg maar.

 

En binnenkort wordt aan de kleurrijke productportfolio een Sports Utility Vehicle (SUV) van superformaat toegevoegd die de naam ‘Nagel-Dakkar’ heeft meegekregen. De 1990 kilogram wegende SUV wordt voortgestuwd door een 5.5-liter V8 bi-turbo van AMG. Het leidt tot maar liefst 650 pk en 850 Nm aan koppel. Het ontwerp is afkomstig van fabrikant Saxon Automobile Manufactur  die de knowhow heeft op het gebied van high-performance auto’s. Ze maken de auto behoorlijk schokbestendig door het frame van titanium te maken en het chassis van koolstofvezel en kevlar.

 

Arabieren doelgroep

Een wilde woestijn-rit zal daardoor geen probleem vormen, maar Yankelovich wil ook de Monegaskische SUV-liefhebber niet uitsluiten. “De SUV heeft geen enkel probleem met smalle straatjes in Monaco,” benadrukt de topman van Dartz, die de prijs van de SUV heeft vastgesteld op 250 duizend tot 300 duizend euro.

 

Arabieren vormen de potentiële doelgroep van de Russische praalwagen. “Ze wonen in steden in de woestijn en dan komt het rally-onderstel goed van pas als ze voor business op pad moeten,” laat Yankelovich in gebrekkig Engels aan FTM weten.

 

                            Overzicht wereldwijde verkoop luxe SUV’s

 

Verkoop-prognose
Yankelovich heeft de verkoop-prognoses inmiddels af. Hij hoopt wat marktaandeel af te snoepen bij de Mercedes G55 (AMG), Audi Q7, BMW X5 en BMW X6. Ondanks dat zijn nieuwe SUV ruim twee keer zoveel kost, wil hij in 2013 tien exemplaren slijten, in 2014 twintig stuks en daarna de markt verzadigen met 40 stuks per jaar.

 

De Europese markt, waar de auto-industrie massaal steeds meer afscheid neemt van zware motoren door de hoge milieueisen laat Yankelovich links liggen. “We houden geen rekening met CO2-uitstoot, nee. We willen gewoon een business car waarmee je na een harde dag werken 250 kilometer per uur op de snelweg kan rijden en tussendoor nog een stuk off-road mee kan pakken. CO2 of niet, we gaan voor mortal combat.” ?

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken