Van Campenhout bukt voor Telegraafredactie

12jul 2012juli 2012
Eric Smit

Reorganisatieproject van TMG-topman Herman van Campenhout heeft een gevoelige tik gekregen; de contentfabriek is van de baan.

Sjuul Paradijs zit weer waar hij graag wil zitten: in de drivingseat. Hij hoeft in de toekomst als hoofdredacteur van de Wakkere Krant geen verantwoording af te leggen aan ‘contentmanagers’. Het plan om verschillende redacties van TMG – waaronder die van het vlaggenschip de Telegraaf – samen te laten werken in een zogenoemde contentfabriek is definitief van de baan, zo melden verschillende bronnen binnen TMG aan FTM. Eind juni is dit besluit al aan de redactie van de Telegraaf medegedeeld.
Paradijs onderhandelt nu nog over welke vorm het nieuwe inspraakorgaan van de redactie er uit moet gaan zien. Het akkoord hierover had in de oorspronkelijke planning al voor de zomer bereikt moeten worden.

 

 

Herman van Campenhout

 

Het protest van Paradijs
Het idee voor een contentfabriek maakte een belangrijk deel uit van het door de consultants van Bain & Company opgezette plan – Everest genaamd – dat van het kwakkelende TMG weer een soepel draaiende winstmachine moest maken. Het idee achter de contentfabriek was dat redacties efficiënter moesten gaan functioneren door ze op meerdere publicaties in te zetten. Het directe gevolg was dat hoofdredacties ondergeschikt zouden worden aan contentmanagers.
In april van dit jaar ontstond er de nodige onrust op de redactie van de Telegraaf toen de inhoud van Project Everest werd gepresenteerd.

Met name hoofdredacteur Paradijs wond zich enorm op over de aangekondigde maatregelen die ervoor zouden zorgen dat de hoofdredactie de eindverantwoording over de journalistieke inhoud zou verliezen. Dat element was volgens de hoofdredactie in strijd waren met het redactiestatuut van de krant, die ondanks de almaar dalende aantallen abonnees en advertentie-inkomsten nog steeds de grootste bron van inkomsten is voor TMG. Paradijs stuurde op 22 april zijn beklag naar de directie van TMG.

 

Pijnlijk
Het afschieten van de contentfabriek is een gevoelige klap voor de ambities van TMG-topman Herman van Campenhout die met Project Everest zijn stempel had willen drukken op de nieuwe strategie van TMG. Eerder moest hij ook al in het openbaar de kritiek van Frank Botman, de topman van grootaandeelhouder Cyrte, verduren. Botman gaf in NRC Handelsblad en in het FD aan dat hij de onevenredige strategische focus van Van Campenhout op internet niet de juiste was en gaf de TMG-topman ook nog enkele tips voor overnames mee.

Uit een eerdere brief (d.d. 21 mei) van de Centrale Ondernemingsraad (COR) van TMG, waar FTM de hand op wist te leggen, blijkt ook dat begrip en steun voor Everest zeer gering is. "De COR ziet ook niet de concrete stappen die moeten worden genomen om tot de door u geschetste nieuwe omzet te komen. Wij missen de businessplannen en de risicoscenario’s", luidt een van de pijnlijke conclusies van de COR.
De vraag is hoe lang Van Campenhout nog tegen het gezeur van Paradijs en de COR en de externe druk bestand zal zijn.