Woekerpolis-compensatie een lachertje

01nov 2010november 2010
Eric Smit

Het kwartje valt ook bij consumentenprogramma Kassa. De compensatieregelingen voor woekerpolissen blijken inderdaad een ‘sigaar uit eigen doos’.

Het heeft even geduurd, maar langzamerhand beginnen journalisten uit hun diepe slaap te ontwaken. Die van het consumentenprogramma Kassa wijdden een programma aan de waardeloze compensatieregelingen de houders van woekerpolissen met dank aan de stichtingen Woeker Polis Claim en Verliespolis (Vanaf 4 minuut 50 begint het woekerpolis-item).

De compensatie die verzekeraars op basis van de Wabekenorm overeen zijn gekomen met de stichtingen blijkt een lachertje te zijn. Tot dit heldere inzicht kwam het consumentenprogramma van de Vara, ruim twee jaar nadat de Wabekenorm werd geïntroduceerd.
 
Enkele woekerpolissen van de verzekeraars Aegon, Delta Lloyd en Generali werden in het programma door expert Kapé Breukelaar op de korrel genomen. De kosten blijken zelfs na het toepassen van de Wabekenorm nog aan de torenhoge kant. Compensaties blijken vooral een ‘sigaar uit eigen doos’.
 
‘Ik vind dit oplichterij’, zegt een klant van Aegon over een van de vele woekerproducten die de Haagse verzekeraar wist te bedenken en te verkopen. De afkoopregeling die Aegon aan deze klant voorstelde werden door financieel planner Kees Boonstra een ‘grof schandaal’ genoemd. Omdat nog eens te benadrukken zei hij dat de compensatievoorstellen van de verzekeraars ‘schandalig’ zijn. Hij vergeleek de praktijken van Aegon met roof. En wat betreft de compensatieregelingen: ‘Wederom is het de verzekeringsmaatschappijen gelukt om mensen zand in de ogen te strooien’. Aegon zelf liet overigens weten dat het keurig de afspraken naleeft. Elke maand dat je nog geld uitgeeft aan een woekerpolis verlies je geld, luidde uiteindelijk de weinig opzienbarende conclusie van Boonstra. 
 
Enkele leden van de lethargisch slapende klasse – de politiek – mochten ook aanschuiven om enkele obligate uitspraken te doen. Verzekeraars laten hun klanten in de steek, vond Ewout Irrgang van de SP! 
CDA’er Elly Blanksma riep de verzekeraars op om transparant te zijn in de afwikkeling van de compensatie. Een oproep die bestuurskamers in de hoge torens van Delta Lloyd, Aegon en Nationale Nederlanden met hoongelach zal worden ontvangen. De vraag die de politiek zichzelf mag stellen, is waarom ze zelf niet eerder naar de Wabekenorm hebben gekeken en de waardeloze deals van de stichtingen Woeker Polis Claim en Verliespolis hebben bestudeerd, maar dat even terzijde. Bolleboos Jan-Kees de Jager krijgt er hoe dan ook nog een leuke kluif aan.
 
Aardig was dat Kapé Breukelaar in het programma met nadruk wees op de uitspraak die het Kifid twee weken geleden deed. Die werd op FTM al eerder tegen het licht gehouden. Een door een woekerpolis benadeelde klant kreeg daarbij een grote schadevergoeding uitgekeerd. Volgens Breukelaar biedt deze uitspraak hoop voor benadeelden. Precies, dat vonden wij dus ook al.
 
Wordt 100 procent zeker vervolgd.