Spyker’s joint-venture mogelijk gebaseerd op drijfzand

28aug 2012augustus 2012
Redactie Follow the Money

Victor Muller leek het gisteren voor elkaar te hebben met een kapitaalinjectie van 10 miljoen in Spyker Cars én een joint-venture met Youngman. Maar de samenwerking is mogelijk gebaseerd op drijfzand.

Tegenover Autoweek vertelde Victor Muller gister enthousiast dat er vijf nieuwe modellen klaarliggen om ontwikkeld te worden binnen de joint-venture met Youngman –  het Chinese concern dat van plan is om Spyker Cars een kapitaalinjectie te geven van 10 miljoen euro. De nieuwe modellen wil hij baseren op het zogeheten Phoenix-platform dat is ontwikkeld in de periode dat Saab nog in handen was Spyker. “Ontwerper Jason Castriota heeft toen Saab nog bestond een hele serie auto’s getekend, die op basis van het Phoenix-platform gebouwd kunnen worden. De eerste is een ‘9-1’, die 93 of 96 zou gaan heten. Vervolgens zijn er de opvolgers van de 9-3 en de 9-5, die respectievelijk 900 en 9000 zouden gaan heten. De licentie van GM voor de 9-4X liep maar tot 2016, dus het ontwerp voor een opvolger was er ook al. En tenslotte was er een 9-7, een SUV voor de Chinese markt.”

 

Vraagtekens
Niet iedereen deelt Muller’s zienswijze. In de Zweedse krant Dagens Industri worden vraagtekens gezet bij Muller’s eigendomsclaim, want National Electric Vehicle Sweden (NEVS), die in juni  de gefailleerde Saab-boedel kocht, laat in een korte reactie weten dat de transactie met Saab wat hun betreft “inclusief het Phoenix-platform” is.

 

Muller verkocht aan de Chinezen
Muller is niet onder de indruk van de claim. Hij heeft inmiddels aangegeven dat hij het recht op gebruik van het platform aan de Chinezen heeft verkocht, toen hij met Spyker nog eigenaar was van Saab. Daar kan volgens hem geen enkele twijfel over bestaan “Dat heb ik immers zelf gedaan.”

Het eigendoms-conflict betekent weer werk aan de winkel voor Saab-curator Anne-Marie Pouteaux, die weigert commentaar te geven.

Bron: FD