China’s volkswagen

07jun 2010juni 2010
Redactie Follow the Money

BMW scoort met Rolls Royce in China. Het verkoopt er meer auto’s dan in de thuismarkt.

Wat is er Britser dan een Rolls Royce? Okay, thee met dikke room en komkommer sandwiches misschien. Maar waar de kleffe boterhammetjes alleen populair zijn op het eiland, doet het automerk het ook overzees goed.
 
De Britse automaker, eigendom van BMW, heeft opmerkelijk weinig last van de recessie. Het merk doet het uitstekend in China, met 20 procent van de verkochte auto’s nu de tweede markt. "In China willen ze nog een auto die uitdrukt: ‘Dit is wie ik ben, dit is mijn bedrijf’," zegt topman Torsten Müller-Ötvös.
 
Op het Europese vasteland is de aanschaf ("investering", zoals Müller-Ötvös het eufemistisch noemt) van een slagschip op dit moment een lastig verhaal. In Amerika, de grootste afzetmarkt, doet het merk het vooral dankzij zijn populariteit bij rap-artiesten goed. 
 
Het topmodel Phantom (vanaf 235.000 Britse ponden) maakt volgens Müller-Ötvös ‘een statement’, en juist dat maakt de auto zo populair onder de nieuwe rijken van China. Het statussymbool geniet er nog niet een negatieve blijklank. Voor de iets minder gefortuneerden is er de mini Rolls, het model Ghost
 
Rolls Royce is nog steeds op en top Brits, maar zonder BMW had het merk waarschijnlijk niet meer bestaan. De Duitsers brachten het merk zowel technisch als managerial weer op hoog niveau. 
 
Zie ook deze reportage over de populariteit van RR in China