Das Haus slaat alles

09feb 2012februari 2012
Redactie Follow the Money

Begin deze eeuw nog bijna opgegeven, slaat Mercedes-Benz fabrikant Daimler keihard terug. Met recordomzet, recordproductie én recordwinst. Maar onder dat laagje glanzende lak steekt roest.

Terwijl 2011 de geschiedenis in zal gaan als het jaar dat de motor van de Europese economie vastliep, boekte Daimler een recordwinst. Uit de cijfers die het bedrijf donderdag publiceerde blijkt dat de Stuttgarters onder de streep €5,43 miljard nettowinst overhielden. De omzet was €106,5 miljoen meer dan waarop bestuursvoorzitter Dieter Zetsche had gerekend. In totaal produceerden de Duitsers 2,1 miljoen voertuigen, 11 procent meer dan het jaar ervoor. Ook dat is een record.
 
Goed nieuws ook voor de 160.000 werknemers in Duitsland, die een bonus ontvangen van €4100. En niet te vergeten de aandeelhouders. De koers van het aandeel Daimler steeg in 2011 met zon 30 procent.
 
Desondanks zijn analisten voorzichtig. De omzet zal naar verwachting in 2012 mondjesmaat stijgen. De Amerikaanse markt voor vrachtwagens groeit, maar de Europese markt daarentegen stagneert. 
 
Doffe glans
Grootste probleem is het bekendste vlaggenschip, de auto’s van het merk Mercedes-Benz. Die boeken nog altijd een te laag rendement en Zetsche heeft gezegd dat ze minstens 10 procent moeten halen. In het premium-segment moet Stuttgart steeds meer München – lees BMW – voor zich dulden, schreef auto-analist Arndt Ellinghorst. Plat gezegd: BMW verdient per gemaakte auto aanzienlijk meer dan Mercedes-Benz. Het is als een race tussen een haas en een schildpad, waarbij Daimler volgens Ellinghorst de schildpad is. Hoe snel hij ook loopt, hij haalt de haas niet in.
 
‘Die Marke braucht neue Strahlkraft’, aldus Ellinghorst. Maar straalkracht alleen is niet genoeg. Daimler heeft niet de kostenvoordelen die premium-merk Audi geniet vanuit het Volkswagen-concern. Enige tijd geleden maakte Daimler bekend geheel te stoppen met de productie van de superauto Maybach. Nieuwe modellen in de Mercedes-Benz C en E-klasse komen pas in 2014-15 op de markt. De samenwerking met Renault kan pas over enkele jaren vruchten afwerpen.