Rusland nog lang niet uitgerookt

19jul 2012juli 2012
Redactie Follow the Money

Steeds meer west-Europeanen en Amerikanen mogen dan uitgerookt zijn, Afrika en Oost-Europa nog lang niet. Vooral in Rusland groeit de zucht naar nicotine. En dus zet Philip Morris vol in op de rokende Rus.

De tabaksmarkt mag dan in West-Europa en in de VS op retour zijn, in Afrika, Oost-Europa en in vooral in Rusland is nog een wereld te winnen. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van Philip Morris International,’s werelds grootste beursgenoteerde Tobacco Company.

 

Op het eerst gezicht doen de laatste kwartaalcijfers van Philip Morris tegenvallende bedrijfsresultaten vermoeden: de nettowinst daalde met 3,8 procent van 2,41 miljard dollar tot 2,31 miljard dollar. Maar gemeten per aandeel, steeg de fabrikant van onder meer Marlboro-sigaretten tot 1,36 dollar dankzij het feit dat het aantal uitstaande aandelen is gereduceerd. Vooraf waren de meest optimistische analisten uitgegaan van 1,35 dollar per aandeel. Daarmee overtreft Philip Morris de stoutste verwachtingen.

 

Voor beleggers geldt Philip Morris al jaren als een solide investering. Het dividend van de beursgenoteerde Amerikaanse multinational is sinds 2008 met met 67,1 procent gestegen.

 

Minder strikte regelgeving
De klinkende resultaten heeft Philip Morris in toenemende mate te danken aan Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Alleen al in het tweede kwartaal groeide de markt hier met 5,1 procent. Zo gek is de groeiende populariteit van Philip Morris niet: de meeste landen in deze regio’s kennen een minder strikte regelgeving rond de verkoop en de marketing van tabaksproducten. Door de snelle economische groei en het stijgende inkomensniveau, is de vraag naar sigaretten en speciaal naar de topmerken fors gegroeid.

 

Hoe meer consumenten in deze emerging markets omschakelen van lokale merken naar de topmerken, des te blijer worden ze bij Philip Morris International. Zo mag het percentage rokers wereldwijd jaarlijks afnemen, met 1% afneemt, het absolute aantal groeit onverminderd door: van 1,3 miljard in 2011 naar 1,4 miljard in 2020.

 

Philip Morris International is de grootste tabaksfabrikant ter wereld na China National Tobacco. Het concern is goed voor een mondiaal marktaandeel van 16 procent, de  VS niet meegerekend. Voor Philip Morris International is Europa nog steeds de grootste markt voor de onderneming met een maandeel van 38 procent als het gaat om de de verkoop. Maar de afzet in Europa neemt gestaag af door de dalende populariteit van roken, de economische crisis en de stijgende accijnzen. In 2008 was Europa nog goed voor 45 procent marktaandeel.

 

Nieuwe varianten van Marlboro in Russische markt
Philip Morris heeft nu het vizier op scherp gezet richting de Russiche groeimarkt. Niet voor niets kondigde bestuursvoorzitter Louis Camilleri aan dat Philip Morris nieuwe varianten van Marlboro  – de bestseller van Philip Morris – in de Russische markt te lanceren.

 

De warme banden tussen Philip Morris en de Russen gaan terug tot het tijdperk van de Sovjet-Unie. Medio jaren zeventig sloot het concern na een speciaal handelsakkoord met de Sovjet-regering. Om vervolgens de Russische markt te veroveren met Marlboro en het lokaal gebonden merk Apollo Sojoez. In 1993 verwierf Philip Morris een meerderheidsbelang in de Krasnodartabakprom fabriek in het Zuiden van Rusland.

 

Jaarlijks zes miljoen doden

Anno 2012 telt Philip Morris nog een grote fabriek in Rusland: de Izhora fabriek in St. Petersburg en tevens de één na grootse tabaksfabriek van de wereld. In de twee fabrieken van Philip Morris werken 4000 mensen.

Volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) leidt roken jaarlijks tot zo’n 6 miljoen doden. Onder hen zijn zo’n 600.000 zogeheten meerokers. Dat zijn mensen die zelf niet roken, maar rook van anderen inademen. Volgens de WHO kan het dodental oplopen tot 8 miljoen in 2030.

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken