Rusland redt Europese automerken

30aug 2012augustus 2012
Redactie Follow the Money

Het is voor Europese autofabrikant dringen op de Russische autobeurs IAS die morgen van start gaat. Ieder merk wil een graantje meepikken van de booming Russische automarkt die in 2014 de Duitse markt overtreft.

Het oppervlak van de International Automobile Salon (IAS) is verdubbeld ten opzichte van de vorige editie in 2010. Opvallend veel Europese merken pakken groot uit: BMW introduceert de nieuwe 7-serie, Mercedes toont een AMG-versie van de GL SUV,  Porsche parkeert haar GTS-versie van de Cayenne, en Bentley showt haar snelle cashcow Continental GT Speed.

Rusland overtreft Duitsland

De Europese automarkt daalt nog steeds – de autoverkopen zijn in het eerste halfjaar gedaald met bijna 7 procent, blijkt uit cijfers van de Europese branche-organisatie ACEA Het laagste verkoopniveau sinds 1995 ligt in het verschiet, maar Europese autofabrikanten kunnen een behoorlijke fix krijgen in Rusland.
Rusland zal in 2014 Duitsland (Europa’s grootste afzetmarkt van auto’s) overtreffen. De Russische Minister van Industrie en Handel noemde een aantal van 3,4 miljoen stuks per jaar. De Russische consumenten kiezen anno 2012 ook steeds vaker voor een auto uit het hogere segment. De totale omzet met 19 procent toe terwijl de totale autoverkopen ‘maar’ 10 procent plussen. Het onderzoeksbureau Autostat voorspelt dat er dit jaar voor 75 miljard dollar wordt omgezet in Rusland.

Bron: Europese branche-organisatie ACEA

Miljarden investeren in Rusland
Deze groeicijfers zetten high-end Europese autofabrikanten aan om richting Rusland te trekken. Volkswagen AG maakte onlangs bekend zat ze de komende jaren 1 miljard euro investeert in Rusland. Het Duitse concern wil de komende zes jaar het aantal Porsche-dealers verdubbelen naar 36. Audi gaat eveneens het aantal showrooms uitbreiden om de verkoopdoelstelling van 30.000 stuks per jaar te realiseren – een verdubbeling van de verkopen in 2009. BMW/Mini gaat tot 2018 19 nieuwe showrooms openen, bovenop de 61 die ze er nu al hebben.

De Engelsen springen ook in op de overvloed aan roebels. Rolls-Royce opende in juli een tweede dealer in Moskou. De Russische hoofstad is daarmee, samen met New York, de enige stad met meer dan één Roll-Royce showroom.
Concurrent Bentley lonkt ook opzichtig naar Rusland. “Rusland biedt het meeste groeipotentieel voor ons luxury segment,” zegt Jan-Henrik Lafrentz, Bentley’s CFO tegen Bloomberg. Hij verwacht dat het merk het aantal verkopen verdubbelt “in de nabije toekomst”.
Nissan hoopt eveneens een graantje mee te pikken in Rusland. De fabrikant is al begonnen met luxe Infiniti FX SUV te produceren in fabriek in St. Petersburg.
Volvo kan natuurlijk niet achterblijven. “We hebben onze verkoopprognose voor Rusland dit jaar al drie keer omhoog bijgesteld,” zegt Doug Speck, verkoopdirecteur Volvo Car Corp. “De verkoopdoelstellingen zijn meer dan 20duizend auto’s per jaar, dat is minstens 18 procent meer dan 2011.” De Volvo-verkopen steeg in juni 50 procent, terwijl de verkoop in West-Europa met 8,2 procent daalde.

 

Lada heeft het moeilijk
De toekomst voor Europese automerken ziet er rooskleurig uit, want het aantal Russische gezinnen dat zich luxury goederen kan veroorloven, zal volgens consultant Capgemini in 2025 gegroeid zijn naar 13 miljoen. In 2010 waren er nog 7 miljoen gezinnen met een goed gevulde beurs.
De vraag naar luxere auto’s is alleen slecht nieuws voor Lada (onderdeel van AvtoVAZ) dat het moet hebben van de Lada Niva, maar in Rusland vooral wordt gezien als een relikwie uit het Brezhnev-tijdperk. De afbrokkelende hegemonie van Lada blijkt ook uit de cijfers: het nummer 1 merk in Rusland zag in het eerste half jaar van 2012 haar marktaandeel richting 18 procent afdalen, terwijl dat het een jaar daarvoor nog 24 procent was.

Bron: Bloomberg
 

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken