Vaarwel Ferrari’s in Italiaanse straten

14aug 2012augustus 2012
Redactie Follow the Money

Bella Italia zucht onder de crisis en wordt steeds minder mooi, zo klagen bolideliefhebbers. Hoge belastingtarieven en fiscale razzia’s jagen de Italiaanse rijken uit hun Ferrari’s, Maserati’s en Lamborghini’s.

Dure sportwagens worden steeds zeldzamer in Italië. Een in elkaar gestorte vraag naar luxe consumptiegoederen in combinatie met forse bezuinigingen hebben Italië nog dieper geduwd in de crisis, zo constateert Bloomberg.

 

Het Zuid-Europese land kampt alweer voor de vierde keer met een recessie sinds 2001. De binnenlandse vraag naar bolides en andere exclusieve symbolen van La Dolce Vita is verschrompeld volgens het Amerikaanse persbureau.

 

Tegelijkertijd is de Italiaanse export van tweedehands luxe sportwagens meer dan verdubbeld: volgens de autobranchegroep Unrae werden de afgelopen vijf maanden werden 13633 bolides uitgevoerd, terwijl de teller in 2011 nog op 4923 stuks stond.


Deze exodus laat ook zien dat het thuisland van de meest winstgevende Italiaanse bolidemerken Ferrari en Maserati zucht en stunt onder de financieel-economische crisis. Volgens gegevens van IHS Automotive zal de verkoop van supersportwagens blijven steken op 593 auto’s. Dat zou een daling van 47 procent zijn in vergelijking met 1116 bolides in 2008. Volgens IHS Automotove komt dit high end segment van de autohandel pas weer op pre-crisis niveau in 2016.
 

Draconisch bezuinigingsprogramma Italiaanse regering
Anno 2012 heeft de Italiaanse regering onder leiding van premier Mario Monti de handen vol aan het wegwerken van een staatsschuld van 1,9 biljoen euro. Een draconisch bezuinigingsprogramma van 20 miljard euro moet hierbij helpen. Ondertussen is de Italiaanse economie vier kwartalen achtereen gekrompen en klimt de werkloosheid langzaam naar een record van dertien jaar geleden.

 

Luxe goederen worden fiscaal extra belast onder de Italiaanse premier Mario Monti

 

Fiat bevriest binnenlandse investeringen

De recessie heeft er toe geleid dat Fiat, de grootste maakindustrie van Italië, voorlopig zijn binnenlandse investeringen bevriest. Verwacht wordt dat Fiat-bestuursvoorzitter Sergio Marchionne opnieuw een fabriek gaat sluiten zoals hij dat ook al vorig jaar deed op Sicilië. Een nog zwakkere vraag naar bolides kan er toe leiden dat Fiat zich verder losmaakt van thuisland Italië en een versnelde reuzensprong maakt naar sterke markten, zoals de VS en China.

 

Marchionne vertrouwt erop dat de luxe modellen van Fiat de verliezen grotendeels opvangen van Fiat’s merken voor de grote massa. Het eerste half jaar van 2012 liet de verkoop van Maserati’s en Ferrari’s een winst noteren van 175 miljoen euro, terwijl de gewone automerken van de Fiat Groep een verlies hebben geleden in deze periode van 345 miljoen euro.

Belasting op dure auto’s fors opgeschroefd

Bella Italia droogt op als bron van winstgevende supersportwagens, zo constateert Bloomberg. Met dank aan de regering-Monti die de belasting op dure auto’s fors heeft opgeschroefd als onderdeel van zijn hervormingsprogramma. Was een eigenaar van een 316 duizend euro kostende Lamborghini Aventador eerst 1200 euro per jaar verschuldigd aan de fiscus, nu moet hij 8400 euro aftikken.

 

Bovenop deze extra belastingen legt de Italiaanse overheid het vuur aan de schenen van  de eigenaren van dure sportwagens. Vermeende belastingontduikers kunnen op een onverwacht bezoek rekenen sinds december 2011.

 

Illustratief waren de fiscale razzia’s in het luxe ski-oord Cortina d’Ampezzo en de mondaine badplaats Portofino. In deze vakantieplaatsen moesten bolide-bestuurders terstond tegenover de fiscus verantwoorden of hun opgegeven inkomsten aan de belastingen wel overeenstemden met hun luxueuze lifestyle.

 

 

        Een door de Italiaanse FIOD in beslag genomen Ferrari

 

 

Fiscale razzia’s lucratief

En zo’n fiscale razzia kan zeker lucratief zijn: vorige maand arresteerde de Italiaanse FIOD een 44-jarige man achter het stuur van een Ferrari F40 nabij Venetië omdat hij sinds 2006 8 miljoen euro verschuldigd was aan de fiscus. In diezelfde maand kwam de Italaanse politie erachter dat de bestuurder van een 200 duizend euro kostende Ferrai131 al vijf jaar belasting had ontdoken voor 3 miljoen euro.

 

Sindsdien zit de schrik er goed in bij Italiaanse Ferrari-bezitters, zo tekent Bloomberg op uit de mond van Fabio Barone, voorzitter van Passione Rossa, een club van Ferrari-eigenaren. ‘Veel eigenaren van een Ferrari willen af van hun supersportwagen na een bezoek van de Italiaanse FIOD bij één van onze evenementen in de buurt van Rome. Iedere bestuurder is toen doorgelicht.’

 

Sindsdien is bij menig Ferrari-bezitter alle lol eraf. Één van de clubleden van Passione Rossa heeft zijn Ferrari458 in de verkoop gegooid voor 143 duizend euro na zijn praalwagentje een jaar eerder voor 224 duizend euro te hebben aangeschaft. En sindsdien staat de telefoon bij Barone roodgloeiend. Autodealers uit Frankrijk, Duitsland en Oost-Europa willen van hem telkens weer weten of hij nog weet of er Ferrari’s van zijn clubleden in de verkoop staan.

 

Porsche’s ook gewild

Maar niet alleen steeds meer Ferrari’s verlaten Bella Italia. Ook tweedehands Porsche’s zijn gewild in het buitenland: momenteel staat de teller op circa 200 stuks per week. De eerste vijf maanden van dit jaar namen 1134 Porsche Cayennes afscheid van hun Italiaanse eigenaar. In diezelfde periode steeg het aantal aan het buitenland verkochte tweedehands Ferrari’s en Maserati’s van 124 naar 424 stuks.

 

Volgens de Italiaanse autobranche is de fiscale crisistarief op luxe goederen de grote boosdoener van de malaise. ‘Het high-end segment van de Italiaanse automarkt was redelijk crisisproof, maar de Italiaanse overheid is dat nu hard aan het veranderen – onverstandig beleid’, meldt Roman Valente, directeur van autobranchevereniging Unrae. ‘De luxe goederen-tax heeft gezorgd voor een pervers mechanisme.’

‘Anti-rijken’ campagne

Terwijl de Ferrari-verkoop in Italië volop last heeft van deze politieke ‘anti-rijken’ campagne, groeit de vraag naar Ferrari’s in het buitenland. Vooral de nieuwe 4 plaatsen tellende Ferrari’s zijn geliefd. Voor dit jaar verwacht Ferrari-bestuursvoorzitter Luca Cordero di Montezemolo 7000 exemplaren te verkopen. Maar liefst 95 procent van de Ferrari-handel is bestemd voor de export.

 

Maar de buitenlandse expansie van de Ferrari, Maserati and Lamborghini is de dood in de pot voor Italiaanse Ferrari-liefhebbers die zich hebben verenigd in de Passione Rossa club. Nog vers in het geheugen ligt een onderbreking van een tripje van de Passione Rossa op Sicilië waar meer dan 40 clubleden werden getrakteerd op een onverwacht bezoek van de Italiaanse FIOD en politie., verzucht Passione Rossa-voorzitter Barone. ‘De situatie is dramatisch. De tijd van Dolce Vita ligt ver achter ons.’

 

(L)

Het is tijd om in actie te komen. In een wereld waar alles om geld draait, kunnen we alleen samen het verschil maken