
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
Aanbestedingsaffaire politievoertuigen leidt tot pijnlijke escalatie
De aanbestedingsaffaire rond de Nederlandse politievoertuigen blijft de politie en Volkswagen-importeur Pon achtervolgen. Het corruptie-onderzoek is nu opgeschaald en de minister heeft besloten om het contract met Pon niet te verlengen. Een pijnlijke beslissing.
Onderzoek breder getrokken
Begin dit jaar gaf Opstelten aan dat hij nog geen besluit kon nemen over wel/niet verlengen van het Pon-contract, omdat het onderzoek nog gaande was. Hij zei bovendien dat de Rijksrecherche onderzoek deed naar slechts één politiemedewerker – in casu een wagenparkbeheerder - die werd verdacht van integriteitsschendingen. Opstelten geeft nu aan dat het strafrechtelijk onderzoek breder is getrokken en dat er momenteel ‘meerdere politiefunctionarissen’ worden onderzocht. Volgens de NOS is één daarvan zelfs een staflid van de Nationale Politie.Geen automatische verlenging
Het direct gevolg is dat het eind 2010 afgesloten megacontract met Pon níet wordt verlengd. Het contract ging op 1 januari 2011 in en zou eind dit jaar volgens de overeenkomst automatisch verlengd worden met 2 jaar, waarna nog eens 2 jaar verlengd zou worden. Opstelten zet daar een streep doorheen. Het is een pijnlijke beslissing voor het familiebedrijf Pon dat al decennialang Volkswagens levert aan de politie en sinds de omstreden aanbestedingsprocedure de exclusieve hofleverancier was van álle politiekorpsen. De verwachting was dat ze in een tijdsbestek van 8 jaar circa 12 à 13 duizend herkenbare en onherkenbare politievoertuigen zouden leveren ten bedrage van 500 miljoen euro. Dat zal nu blijven steken bij grofweg de helft.Het wordt interessant of Pon bij de nieuwe aanbesteding weer kan/mag inschrijvenDe kans is overigens groot dat Pon de komende tijd nog wel voertuigen zal blijven leveren. Het uitschrijven van een nieuwe tender neemt volgens de minister ‘meer dan een jaar in beslag’ bij een nieuwe aanbesteding van deze aard en omvang. ‘Wel zal de politie vanuit het oogpunt van operationele noodzaak met de huidige leveranciers in overleg treden om de levering, beheer en onderhoud van politievoertuigen zeker te stellen voor de duur van het nieuwe aanbestedingstraject.’ Het wordt interessant of Pon bij de nieuwe aanbesteding weer kan/mag inschrijven. Het is te hopen dat de nieuwe aanbesteding soepeler verloopt. De vorige aanbestedingsprocedure, die werd voorbereid in 2009 en op 20 mei 2010 officieel van start ging in de vorm van de publicatie van aanbestedingsdocumenten, zorgde direct al voor veel ophef in de automotive-wereld. De nieuwe hofleverancier moest niet enkel auto’s kunnen léveren, maar moest ook in staat zijn om de auto’s om te bouwen naar een volwaardige politieauto. Dat bleek een zodanig groot obstakel te zijn, dat enkel familiebedrijf Pon inschreef op de mega-order.
8 Bijdragen
Watching the Wheels
fred
Nathan
fredSterker: het hele idee van de 'turn-key auto' komt uit de koker van Pon, die als enige uit eigen organisatie zo'n auto kan leveren. Toeval? Neeeeeuuuuu.
jopie
zie deal Reesink.
slaap rustig verder politiek.
trek de burger maar weer een poot uit.
om je domme uitgaven gedekt te krijgen.
PeterO
jsmid
PeterOPeterO
jsmidHelmont