
Accountantsorganisatie NBA trekt aan de bel: de zorg is zo ingewikkeld geworden dat de situatie onwerkbaar dreigt te worden en hoge kosten met zich meebrengt. 'Wij zijn waarschijnlijk een van de weinigen die het de gehele financiering nog overzien.'
De complexiteit van de zorg is zo hoog opgelopen dat de mensen die de administratie moeten controleren het tijd vonden voor een flinke wake up call richting de politiek en het ministerie van VWS. Vorige week maandag publiceerde de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) daarom een open brief aan de zorgsector.
'De overgang van budgetfinanciering naar prestatiebekostiging heeft gezorgd voor een forse toename van de uitvoeringslasten voor zorginstellingen', stellen de accountants vast. De open brief leest als een aanklacht tegen de overvloed aan regelgeving die onduidelijk, onwerkbaar of zelfs tegenstrijdig is en soms met terugwerkende kracht ingevoerd wordt of pas achteraf ingevuld. De gevolgen: hoge kosten en chaos op de administratie. De organisatie signaleert drie concrete problemen, als volgt verwoord: onduidelijke governance vraagt om meer regie, meer regels in de zorg werkt averechts en de verantwoordingsketen is niet efficiënt genoeg.
Het doel van het stuk is niet enkel het op gang brengen van een discussie, de NBA doet ook een aantal aanbevelingen. De belangrijkste: zorg voor helderheid van taken en verantwoordelijkheden onder toezichthouders, kijk of regels wel voldoende uitvoerbaar zijn en afgestemd op de werkvloer, zorg voor eenduidigheid en uniformering in de administratie en facturatie en laat regels nooit met terugwerkende kracht ingaan. 'Ik denk dat wij een van de weinigen zijn die het nog snappen', zegt Robert Mul, programmaleider Kennis Delen bij de NBA en verantwoordelijk voor de totstandkoming van de brief. 'Er is absoluut actie nodig'. Mul laat weten dat het stuk van de NBA inmiddels verzonden is naar alle leden van de vaste kamercommissie voor VWS.
Systeemdenken
De NBA betoogt in de brief dat de regels in dienst moeten staan van de zorgverlening en pleit voor meer ruimte voor mensgericht denken en vertrouwen op de professionaliteit van zorgverleners. 'In de zorgsector staat nog steeds het systeemdenken centraal. Oplossingen worden gezocht in regels, kaders controle en toezicht. Vanuit kostenbeheersing waarschijnlijk legitiem, maar dit mag niet ten koste gaan van de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg, of teveel overhead veroorzaken.''In de zorgsector staat nog steeds het systeemdenken centraal'De accountants signaleren dat er op terreinen veel onduidelijk is over de taken, plichten en verantwoordelijkheden van de verschillende partijen in de zorg, zoals de NZa, Zorginstituut Nederland, de IGZ, de ACM en de zorgverzekeraars, brancheorganisaties en instellingen. Het ontbreekt aan coördinatie: 'Vaak opereren ze vanuit hun eigen visie en optimaliseren ze hun eigen doelen.' Dat leidt tot regels en bevoegdheden die volgens de NBA niet altijd op elkaar aansluiten. Het zou volgens de organisatie allemaal simpeler en dus goedkoper moeten kunnen. 'Toen ik zelf de cfo van het ziekenhuis en de NZa belde bleek me hoe eenvoudige zaken ingewikkeld kunnen worden gemaakt' zegt voorzitter Huub Wieleman in het voorwoord. 'Dat moeten we niet willen.’
Regels, regels en nog eens regels
Tweede punt waar de NBA de aandacht op vestigt is het grote aantal registratieregels waaraan instellingen zich moeten houden. 'Het is buitengewoon ingewikkeld om aan al deze regels correct invulling te geven.' Dat komt volgens de schrijvers van de brief vooral door het detailniveau waarop zaken moeten worden geregistreerd, zoals onder meer: 'de manier waarop een patiënt met een arts in contact treedt, de plaats in het ziekenhuis waar een behandeling plaatsvindt, de indicaties waarvoor geneesmiddelen worden verstrekt'. Dat maakt het moeilijk om de regels correct na te leven, wat tot onterechte fraudebeschuldigingen en misgelopen omzet kan leiden. Bovendien kost het geld, veel geld. Instellingen moeten allerlei controles en toetsingen inbouwen, hun administratie aanpassen, allerlei informatie vastleggen en de externe accountant moet dit vervolgens allemaal weer controleren. Dat geld kan beter besteed worden, suggereren de accountants: 'De vraag kan worden gesteld, of de kosten die verband houden met de naleving van een groot aantal bureaucratische regels wel nuttig besteed zijn.' Die euro's worden namelijk niet besteed aan zorgverlening zelf, merkt Robert Mul op.'De vraag is of de kosten voor de naleving van een groot aantal bureaucratische regels wel nuttig besteed zijn'Het enorme regelbouwwerk levert daarnaast discussies en geschillen op. Beleidsmakers moeten volgens de NBA meer toetsen op uitvoerbaarheid, kosten, verantwoording en controleerbaarheid, als ze nieuwe regels maken. Mul: 'Vaak wordt bij nieuwe regelgeving in het begin nog wel onderzoek gedaan naar de uitvoerbaarheid. Maar dan volgt een lang proces van onderhandelingen. Uiteindelijk worden op politiek en bestuurlijk niveau compromissen gesloten die heel ver van de realiteit van de werkvloer af staan.' Met name regels die met terugwerkende kracht gelden zijn de NBA een doorn in het oog. 'Dat is echt een crime voor organisaties. De Wet Normering Topinkomens kent bijvoorbeeld regelgeving die met terugwerkende kracht van toepassing is verklaard' aldus Mul. 'Soms worden regels ook achteraf pas geduid. Een voorbeeld: om zorg te kunnen declareren moet die in een 'daartoe ingerichte ruimte' plaatsvinden volgens de regels. Wat dat inhoudt is van tevoren niet ingevuld. Moet daar een behandeltafel staan? Een wasbak aanwezig zijn? Als dat pas achteraf duidelijk wordt valt nauwelijks te controleren of die behandeling die in een vrije kamer op de polikliniek werd uitgevoerd eigenlijk wel officieel als declarabel geldt.' Tot slot wijzen de accountants op het gebrek aan uniformiteit en eenduidigheid in de verantwoording die instellingen moeten afleggen. Het hele jaar door wordt buiten de gewone verslaglegging om gevraagd om gegevens die in allerlei formats moeten worden aangeleverd. Dat levert een extra belasting op de toch al overbezette administraties.
Problemen met de jaarrekeningen
De situatie laat zich perfect illustreren door de problemen die ziekenhuizen de afgelopen jaren hadden met hun jaarrekeningen. Al sinds 2006 waarschuwen accountants dat het moeilijk zou worden om de omzet van een ziekenhuis nog goed te kunnen verantwoorden. Toen de budgetfinanciering in 2012 werd losgelaten en ziekenhuizen en verzekeraars kwamen te onderhandelen over vrije prijzen per prestaties, werd het nog veel ingewikkelder. In 2013 en in 2014 trokken de accountants aan de bel omdat de jaarrekeningen van ziekenhuizen niet meer van een goedkeurende controleverklaring te voorzien waren door alle complexiteit. Vorig jaar leidde dat tot een herstelplan van minister Schippers en zoals de NBA het noemt 'kostbaar aanvullend omzetonderzoek'.'een noodmaatregel of herstelpan is niet voldoende om de problemen op te lossen'Robert Mul: 'Het hele jaar zijn op de financiële administraties van ziekenhuizen overuren gedraaid om de jaarrekening over 2013 rond te krijgen. Pas in december konden de eerste alsnog worden goedgekeurd. En nu begint het circus weer opnieuw om de verantwoording over 2014. Een noodmaatregel of herstelpan is niet voldoende om die problemen op te lossen, daarvoor is een structurele oplossing nodig. Je moet daar consequent de regie op blijven voeren als ministerie.'
44 Bijdragen
Leprechaun
Succes en mvg
pubben
LeprechaunSituatieschets. Ik op HRM, worstelend met mijn rol als niet meer leidinggevend, en ondersteunend voor maar 2 uur per dag, luxe kantoor, uitzicht over water, ver kunnen kijken, waar de zorg medewerkers zelden meer binnen kwamen. Grote organisatie, grote afstand met de werkvloer. Ik kwam binnen, daar was Deloitte en HRM medewerkers met de stoom uit de oren. Missend: kopie paspoort medewerker. Zonder enige introductie, belt een HRM medewerker die betreffende persoon, die sliep, dat kan in de zorg met nachtdiensten met de volgende vraag: 'Werk jij illegaal bij ons?' Ik kwam niet meer bij van het lachen. Realiseren jullie je wel wat je doet? Iemand uit bed bellen, met die mededeling, die gewoon Nederlands spreekt, ik geloof dat ik dit erger vind dan de hele kredietcrisis.
Ik kon niet meer stoppen met lachen en daar was ik terug in mijn rol als leidinggevende: 'Moet U, (aardige Deloitte man, dat wel) ook nog naar de afdeling hierboven AWBZ financiën? Dan maak uw borst maar nat, want ik heb een rechtszaak gewonnen en geld gekregen voor de organisatie, waarvoor niet eens een code bestaat, want dat is in theorie onmogelijk. De AWBZ is er per definitie voor onverzekerbare risico's, ik was het daar bij die calamiteit zeer mee oneens, vond het onrechtvaardig en heb die zaak gewonnen omdat het toch geen precedent werking zou hebben. Dat bedrag is bijgeschreven en financiën is in paniek omdat ze niet weten, hoe dat te boeken.
Toen ik naar huis wilde, want ik werkte maar 2 uur: 'Wil jij in godshemelsnaam hier blijven, want dan hebben we zoveel meer plezier in ons werk.'
Ook de man van Deloitte.
Over regels gesproken.
Leprechaun
pubbenJan Willem de Hoop
jsmid
Jan Willem de Hoopjefcooper
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
jefcooperjefcooper
Jan Willem de HoopNu kan achteraf altijd worden geroepen 'het was niet duidelijk'.
De vraag hoe je kunt instemmen met iets wat je niet overziet lijkt nooit gesteld te worden.
Jan Willem de Hoop
jefcooperpubben
Jan Willem de HoopDe humor op twitter is geweldig.
Als Schippers over het zorgstelsel zegt: "Het systeem loopt geolied..."
Dan reageert de psychiater (ook lid van FTM)
stekeblind die #Schippers : als je de olie peilt moet je toch zien dat je motorblok in de fik staat
Eelke van Ark
pubbenjefcooper
Jan Willem de HoopDe pretentie dat Nederland nog een democratie is begint er ook op te lijken, wie op een oppositiepartij heeft gestemd wordt nu in meer of mindere mate verrast door Rutte, die nog meer bevriende oppositie ontdekt heeft, beweert hij.
'Het was niet duidelijk' maakte ik uitentreure mee in een grote bureaucratie, die aan die, vrees ik, bewuste, onduidelijkheid, dan ook te gronde is gegaan.
pubben
Jan Willem de HoopKijk het is KPMG die gaat over de Diagnose Behandel Combinaties van de ziekenhuizen.
Tuigen een nodeloos ingewikkeld systeem op en gaan dan ook nog adviseren hoe ICT beter te gebruiken.
KPMG Gezondheidszorg
Alle bij KPMG Nederland aanwezige kennis en kunde op het gebied van de gezondheidszorg is gebundeld in KPMG Gezondheidszorg. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze werkzaamheden op het gebied van Audit, Risk Consulting en Corporate Finance. Ook Management Consulting en Belastingadvies wordt door KPMG Gezondheidszorg aan geboden maar dat gebeurt onder de naam van respectievelijk KPMG Plexus en KPMG Meijburg & Co.
KPMG Gezondheidszorg is onderdeel van KPMG International met meer dan 4.000 professionals die zijn gespecialiseerd in dienstverlening aan de zorgsector. Hierdoor ontstaat direct toegang tot onze wereldwijde kennis van actuele innovatieve ontwikkelingen en ‘best practices’ in de zorg.
http://www.kpmg.com/nl/nl/sectoren/healthcare/pages/default.aspx
Met een rechtstreekse lijn naar de VS.
Gaat dat totale privatisering a la de VS worden?
Gaan onze politici het daar nog met de burgers over hebben?
Molenaer
Jan Willem de HoopDaarmee wil ik niet afgeven op kamerleden, maar alleen maar aangeven dat wat zich voor de camera's afspeelt uiteindelijk niet zoveel verschilt van onze dagelijkse praktijk. Behalve misschien wat mediatraining.
Ik wil daarmee aangeven dat jij en ik net zo goed kamerleden zouden kunnen zijn en dat als Follow The Money haar taak serieus neemt, ze blijft doorgaan met het doorprikken van dit soort flauwekul.
Jan Willem de Hoop
MolenaerMolenaer
Jan Willem de HoopFrans Henraat
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
Frans HenraatDrNomad
Moge dit een voorbeeld zijn om zoveel mogelijk andere problemen onder overheidsbestuur te brengen. Pas alleen op dat u het middagdutje van de raamambtenaar niet verstoort, daar komen fouten van.
jefcooper
Die legitimiteit, beter doelmatigheid, is bij de economie studie al vele decennia een onderwerp waar geen oplossing voor is.
De vraag wat informatie waard is, of mag kosten, is onoplosbaar in objectieve zin.
Dan schiet me nog te binnen wat er op scholengebied gebeurde.
Naarmate de regeltjes gecompliceerder werden liepen de kosten op, slimme bestuurders kregen door hoe ze die regels in hun voordeel konden gebruiken.
Wanne van Dorst
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
jsmid
Guestjefcooper
GuestFrans Henraat
jefcooperjefcooper
Frans HenraatMen wordt pas wakker als de goedkeurende verklaring niet meer wordt verstrekt.
pubben
Regels regels regels en straks ook nog de gemeentes die allemaal hun eigen regels gaan maken. Hoeveel hebben we die? Geef de mens een computer en de regels vermenigvuldigen zich, maar de snelheid van deze machine is een andere. Die kwadrateren zich in ijltempo. Wie kan dat bijhouden en begrijpt de essentie nog?
Net als de rapporten. Alleen al 70 over de niet lopende PGB's en ondertussen verhongeren de mensen. De werkvloer klaagt al jaren over onzinnige kafkaëske bureaucratie, op basis van georganiseerd wantrouwen. Maar goede zorg is vaak gebaseerd op goede samenwerking.
Nu de econoom, de huisarts en de techneuten aan de bel trekken komen we erachter een monster gecreëerd te hebben waar we maar 1 ding kunnen concluderen dat het systeem ziekmakend is voor veel zorgwerknemers.
En dan blijkt ook nog dat de Eed van Hippocratisch niet mee genomen is in het ontwerp. Ik kan het woord preventie van onze zorgverzekeraars, die zo met hun medewerkers omgaan, niet meer horen.
Onze politici hebben weinig benul van ICT debacles. Daar praat bestuur met bestuur, zelden met de uitvoerders in de praktijk, die vaak ook nog moeten handelen en besluiten in fracties van seconden.
Ik kijk zoals Maxim Februari, die schreef dat de i-dictatuur over het land rolt zonder dat onze politici ook maar knipperen met de ogen.
Ook in de rechtspraak gaan wetten in met terugwerkende kracht.
Zelfs de Raad van State waarschuwt voor ongrondwettelijke regelgeving die recent door de Eerste kamer tot 'wet' gemaakt is.
Die machine cultuur, past de mens niet!
De parlementaire enquete naar onze zorgsystemen had er lang moeten zijn.
Maar in NL worden nieuwe systemen uitgerold, nu naar de gemeenten, zonder ze überhaupt vooraf ergens te testen. Ook dat is ongekend in de wereld.
Ik voorzie ook dat er een landelijk systeem uitgerold gaat worden voor onze huisartsen. UWV arts dac
Emmef
Dijkstra
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
pubben
GuestVerwarrende en onnodig ingewikkelde infantiele regelgeving, tijdverspilling, onzinnig, gaat ten koste van de echte zorg, die kafkaëske regelgeving.
Maar wie maakt ze allemaal, wie rolt al die ICT systemen uit, wie zit daar aan het roer? Wie maakt ze, wie gaat daarover?
Zie ook mijn opmerking hierboven aan Eelke.
Of is het een teken, dat als de accountants gaan klagen, dat het systeem op springen staat?
pubben
KPMG, Deloitte, PwC, Mc Kinsey, etc. Twitter is geweldig.
http://www.spinwatch.org/index.php/issues/lobbying/item/5769-nhs-the-foxes-have-control
Misschien kunnen de accountants hierboven daar ook nog iets meer over vertellen.
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Dijkstra
GuestGuest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
jsmid
GuestGuest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
pubben
GuestHier werd dus gecontroleerd door de accountant of er van iedere medewerker een kopie paspoort aanwezig was op de personeelsadministratie.
Ik geef het als voorbeeld, wat zo'n infantiele regel in de praktijk teweeg kan brengen. Iemand die nachtdienst gehad heeft en dus overdag slaapt, en zelden of nooit op het hoofdkantoor komt, bellen met zo'n mededeling. "Werk jij illegaal bij ons?"
Ik moest lachen toen ik dat zag gebeuren, maar het is om te huilen, toch?
Verdieping hoger AWBZ afdeling financiën, voorbeeld uit de praktijk waarvoor überhaupt geen code bestaat. Dan is er paniek op die hele afdeling.
Het barst van de regeltjes en codes in de zorg, die niet ondersteunend zijn en zelfs een last voor de echte zorg.
En dan slaan de accountants alarm dat de zorgsector niet meer te controleren is.
Frans Henraat
pubbenpubben
Frans Henraat"Werk jij illegaal bij ons?' Dat gebeurt als organisaties heel groot worden.
Eelke van Ark
pubbenpubben
Eelke van ArkOndertussen verdwalen de professionals in allerlei onzinnige aantekeningen / verplichtingen.
Als ik tegenwoordig probeer relevante informatie te halen uit een medisch dossier dan kan ik dat tussen allerlei onzin nauwelijks meer vinden. Het stikt van allerlei mededelingen, die met de inhoud van de zorg niets te maken hebben. ‘Brief gedicteerd’, ‘Dossier gelezen’, ‘Besproken in het overleg’. Al deze mededelingen hebben maar één doel, namelijk de tijd die besteed is aan een patiënt te verantwoorden. Boekhouding dus, die niet in een dossier thuishoort.
Juist, alweer, kritiek intern onmogelijk en waar zou iemand extern moeten zijn om te klagen?
Hier was dus een psychiater aan het woord op:
http://medischcontact.artsennet.nl/Opinie/Blogs/Menno-Oosterhoff/Bericht-Menno-Oosterhoff/149815/Professionele-autonomie-Das-war-einmal-Menno-Oosterhoff.htm
De DSM als oorzaak van ziekte, een basale foute aanname in onze zorg systemen omdat het voorheen een taal was om gedragsproblemen te beschrijven. Dat is iets heel anders.
Zo verdwijnt de echte inhoud in de bureaucratie. Ook in de verstandelijk gehandicapten zorg, huisartsen idem.
De vraag zou moeten zijn waar werkt ICT goed, waar la la en kun je er allerlei vragen over stellen en waar veroorzaakt die ongelukken?
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
pubben
GuestDat is schokkend voor een medewerker die misschien al jaren voor de organisatie werkt. Dit was een simpel voorbeeld, van hoe een regel gedrag kan beïnvloeden.
Mijn andere voorbeeld, hoe een hele afdeling in paniek kan zijn, als er ergens geen boekingscode voor bestaat. En het toch volkomen legaal is, volgens de wet.