Air France saneert, Transavia floreert

    Vliegmaatschappij Air France-KLM zou 5000 banen willen schrappen. Goed nieuws voor onze poldermodellen van Transavia. De groene charterdochter van Air France-KLM gaat er dan juist op vooruit.

    Binnenkort lekker low budget weg met Transavia naar uw vakantiebestemming? Dan graag wel extra hard applaudisseren als het vliegtuig wonderwel weer veilig is geland. Heeft Transavia straks namelijk dik verdiend als het een beetje meezit.

     

    De bedrijfstop van Air France-KLM wil het op goedkope chartervluchten gerichte dochterbedrijf uit Nederland versterken. Tegelijkertijd is de Frans-Nederlandse multinational van plan om op bij voorkeur op vrijwillige basis maar liefst 5000 werknemers te lozen. Dat is de strekking van een artikel onder de kop 'Air France: plan de départs volontaires en vue' op de website van Le Figaro.


    Het saneringsplan wordt nog deze week voorgelegd aan de bonden, zo onthult het oudste landelijke dagblad uit Frankrijk. Volgende maand hoopt Air France-KLM tot een akkoord te komen met de vakorganisaties. Uiteindelijk moeten deze afspraken ervoor zorgen dat de vliegmaatschappij een structurele besparing van 2 miljard euro kan doorvoeren.

     

    Vakantievluchten overnemen
    Slecht nieuws voor de felrode luchtverkenners en hun thuisbasis Charles de Gaulle Airport bij Parijs, maar hoogstwaarschijnlijk een meevaller voor de gifgroene polderstewardessen en piloten uit Schiphol. De voorgenomen sanering van Air France  _ over het snijden in de blauwe luchtbrigade van KLM wordt met geen woord gerept in het artikel van Le Figaro _  gaat namelijk gepaard met het verstevigen van het lage-kosten-luchtmerk Transavia.

     

    Volgens de Franse kwaliteitskrant gaat de lagekostendochter meerdere vakantievluchten van Air France overnemen. Op die manier hoopt het concern beter bestand te zijn tegen de concurrentie met andere lagekostenmaatschappijen.


    Air France-KLM verkeert al een tijdje in zwaar weer. De problemen worden vooral veroorzaakt door hoge brandstofkosten en een daling van het vrachtvervoer. Het afgelopen kwartaal steeg weliswaar de omzet met 6 procent tot 5,6 miljard euro, maar het nettoresultaat daalde tot een verlies van 368 miljoen euro.

     

    Duikvlucht

    Het afgelopen jaar hadden de bedrijfsresultaten van Air France-KLM veel weg van een duikvlucht. In 2011 werd een nettoverlies genoteerd van 809 miljoen euro. Vorig kalenderjaar steeg weliswaar de omzet van Air France-KLM groeide met 4,5 procent tot 24,4 miljard euro, maar dat was lang niet genoeg om de stijgende kosten van met name kerosine te compenseren. Zo nam de brandstofrekening nam met ruim 900 miljoen euro toe.


    Al die tijd heeft Air France-KLM haar aandeelhouders plechtig beloofd schoon schip te maken. En dan gaat het vooral om het terugbrengen van kosten en het handhaven van de schuld op maximaal 6,5 miljard euro. 

     

    Maar op basis van het nieuws in Le Figaro is nu bekend hoe hoog de minimumprijs is van het vasthouden aan deze doelstellingen: 5000 banen. Overigens is de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet van plan om activiteiten af te stoten, zo meldt Le Figaro.

     

    UPDATE: Het Financieele Dagblad meldt dat een woordvoerder van Air France-KLM de berichten van Le Figaro ontkent over de voorgenomen personeelskrimp bij Air France. Wel geeft hij toe dat dat de financiële situatie bij Air France 'zorgelijk' is 'vanwege onvoldoende concurrentievermogen'.

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 219 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren