Albert Heijn legt toeleveranciers het wurgkoord om

    Stront aan de knikker in de voedselsector. Supermarktconcern Albert Heijn wil groeien over de ruggen van zijn toeleveranciers.

    Supermarktconcern Albert Heijn bezorgt zijn toeleveranciers de laatste maanden een sfeerbepalende AH Erlebnis door hen eenzijdig betalingskortingen op te leggen. Hup, 2 procent van de marge eraf en verder niet zeuren. De blauw gekleurde grootgrutter lijkt echter een probleem te hebben: toeleveranciers die niet langer met zich laten sollen.

    Begin september ontstond er al ophef over de eenzijdig door Albert Heijn opgelegde betalingskortingen van 2 procent, zo onthulde het FD.

    'Elke dag weer werkt u met Albert Heijn intensief samen om duurzaam het hart van de consument te veroveren. Van klanten fans maken, dat is waar we elke dag voor gaan', luidden de eerste twee zinnen van de brief die het supermarktconcern - marktleider in Nederland - op 3 september aan al zijn leveranciers stuurde. In de brief wijdde het concern vrolijk uit over zijn groeiambities om uiteindelijk tot de volgende slotsom te komen: 'Als leverancier groeit u met ons mee, ondermeer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt. Wij zullen daarom met ingang van maandag 17 september 2012 de huidige betalingskorting over uw factuurwaarde bij Albert Heijn verhogen met twee procentpunt'.

    Met vriendelijke groet, Albert Heijn B.V..

    Anderhalve week eerder, eind augustus, bleek bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat de winstmarges bij de Nederlandse supermarktketen onder druk stonden.

     

     

    De brief van Albert Heijn van 3 september (klik om te vergroten)

     

    Uitbenen
    Nadat verschillende producenten en toeleveranciers - die vaak niet meer dan 1 tot 2 procent winst maken op hun omzet - met de hulp van de Youth Food Movement (YFM) in actie kwamen tegen deze gedecreteerde betalingskortingen, krabbelde het supermarktconcern iets terug en besloot dat een deel van de toeleveranciers de korting van 2 procent niet hoefde te betalen.

    'Niet om het goed te praten,' vergoelijkte de Albert Heijn-woordvoerder de eerdere brief van Albert Heijn na vragen van het FD in september, 'maar dit soort brieven is niet ongebruikelijk in de food retail in Nederland.' AH-directeur Sander van der Laan bood vervolgens zijn excuses aan voor de gekozen vorm waarmee de financiering voor groeiplannen voor een deel op de toeleveranciers werd afgewenteld.

    De kou leek daarmee uit de lucht, maar de groeiplannen van Albert Heijn natuurlijk niet. Eind november was het weer raak. De 2 procent blijkt bij een aantal leveranciers gewoon op de rekening in mindering te worden gebracht, berichtte het FD maandag.
    ‘Leuk die publiekelijke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog arroganter en harder geworden’, zegt een anonieme toeleverancier maandag weer in de financiële krant.

    Veel toeleveranciers durven zich niet tegen de oppermachtige grootgrutter te verweren uit angst hun grootste klant te verliezen.

    Albert Heijn is, zoals haar woordvoerder al aangaf niet het enige supermarktconcern dat het wurgkoord ter hand neemt en zijn toeleveranciers prijsverlagingen oplegt om de groeiplannen te bekostigen. Ook het Brabantse Jumbo laat zich gelden. Dinsdagochtend zullen boze varkenshouders zich bij het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel verweren tegen het uitbenen van hun bedrijfsmodel.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 252 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren