Amerikaanse kranten leven op

1 Connectie

Werkvelden

Journalistiek
0 Reacties

Na een decennium vol tegenspoed lijken de kansen voor kranten in de Verenigde Staten te keren.

Amerikaanse kranten verdienen de helft van wat ze in het jaar 2000 verdienden, lezers trekken massaal naar het internet en steeds minder vaak kopen Amerikanen een papieren krant. Zelfs digitale kranten kunnen het verdomd lastig hebben. Rupert Murdoch besloot afgelopen week dat hij genoeg in de speciaal voor tablets ontwikkelde krant The Daily had geïnvesteerd en trok de stekker eruit.

Maar volgens the Economist beginnen de zaken in de Verenigde Staten een beetje op te klaren. Hoewel de inkomsten uit advertenties nog steeds dalen, lijken de inkomsten uit distributie (losse verkoop) zich te stabiliseren.

Een krant als de New York Times, waarover anderhalf jaar geleden nog in de documentaire Page One een nogal somber beeld werd geschetst, zou dit jaar zelfs de voorspelde neergang in advertentie-inkomsten met de omzet uit de losse verkoop weten te overtreffen. Volgens the Economist zou de koers van het aandeel NYT Company het laatste half jaar zelfs met 37 procent zijn gestegen. Wij zien slechts een stijging van 7,5 procent, maar hoe dan ook, het sentiment is positief. Het familiebedrijf Hearst, in Nederland onder andere eigenaar van het zakenblad Quote, zou zijn inkomsten uit de krantenbusiness met 25 procent hebben zien toenemen. Het beste jaar sinds 2007, aldus een leidinggevende van Hearst in the Economist.

En wie denkt dat Warren Buffett een slimme man is, moet helemaal vertrouwen hebben in het medium 'de krant'. Het orakel van Omaha kocht in mei 63 lokale kranten. Zijn motivatie: 'In towns and cities where there is a strong sense of community, there is no more important institution than the local paper. The many locales serviced by the newspapers we are acquiring fall firmly in this mold, and we are delighted they have found a permanent home with Berkshire Hathaway.'

Buffett is ervan overtuigd dat lokale kranten met sterke merken in staat zullen zijn om geld te vragen voor de inhoud die ze produceren.

 

What are the bastards hiding?
Ook blijken de betaalmuren inmiddels bij verschillende kranten de nodige inkomsten te genereren. Of het genoeg zal zijn om de neergang uit andere inkomsten te compenseren, is nog steeds de vraag, denkt ook the Economist. Het blad maakt de vergelijking met radio in de jaren vijftig. Dat kreeg met de komst van de televisie een enorme klap te verwerken en stabiliseerde later op een (veel) lager niveau. Dat zou ook wel eens het voorland van de krant kunnen zijn, concludeert the Economist.

Hoewel, de documentaire met de niet al te vrolijke titel Black & White and dead all over laat een iets minder florissant beeld zien. Hieronder de trailer met daarin de legendarische Bob Woodward: 'My thought in the morning is: what are the bastards hiding?'. Volgens de makers moeten Amerikanen zich ernstige zorgen maken of er over tien jaar nog kranten bestaan die mannen en vrouwen als Woodward een werkplek kunnen bieden.


 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 335 leden