ANWB promoot levensgevaarlijke app Flitsmeister

    De ANWB verkeert in een spagaat, vindt columnist Paul van Straaten. Aan de ene kant maakt de vereniging zich zorgen over het toenemend aantal auto-ongelukken, aan de andere kant werkt ze mee aan het gebruik van verkeersapps die tijdens het rijden worden gebruikt.

      De fileberichten op BNR Radio worden door de ANWB verzorgd. Daarnaast bericht zij over plaatsen waar snelheidscontroles plaatsvinden. Tot slot wordt dan meegedeeld dat de luisteraar via de ‘app van Flitsmeister’ zelf de snelheidscontroles kan doorgegeven. Je hoeft geen ingewikkelde beredenering te volgen om te concluderen dat de luisteraar indirect wordt aangespoord om tijdens het rijden gegevens door te geven via de ‘app’. Op 28 mei berichtte de NOS bij monde van Guido van Woerkom dat de ANWB onderzoek wil naar de recente toename van het aantal ongelukken in Nederland. Van Woerkom poneert een aantal verklaringen voor deze toename en noemt specifiek de mogelijkheid dat ‘de weggebruiker meer met social-media bezig is dan goed is’.  

    'Voorkom lullige boetes. Gebruik Flitsmeister' 'Voorkom lullige boetes. Gebruik Flitsmeister'

    Nu valt niet iedere app onder de social-media, maar het doorgegeven van flitscontroles heeft naar mijn idee wel een sociaal aspect. Je waarschuwt medeweggebruikers in de hoop dat anderen jou ook waarschuwen. En daarnaast komt natuurlijk het gevoel van samenhorigheid naar boven: samen de snelheidscontroles ondermijnen.

    Eigen verantwoordelijkheid

    In onze democratie hebben we gekozen voor diverse snelheidslimieten en als die overtreden worden dan lopen de mensen waar wij om geven een extra risico in het verkeer en dat willen we beslist niet. Dat risico neemt toe wanneer de pakkans afneemt en de pakkans neemt af wanneer de controles gemeld worden. Met de komst van de door ANWB gepromote app neemt het risico in het verkeer nog meer toe daar deze in de praktijk vanzelfsprekend na het zien van een flitscontrole wordt gebruikt. Tijdens het besturen van een rijdend voertuig dus.
    500.000 weggebruikers zitten dus aan die app te frummelen terwijl ze met hun rechtervoet de maximale snelheid tarten
    De aanbieder van de dienst – Flitsmeister – wijst er nadrukkelijk op dat in ons land je tijdens het besturen van een voertuig je mobiele telefoon niet mag gebruiken en dat de verantwoordelijkheid voor het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het besturen van een voertuig ligt bij de bestuurder. Een juist antwoord, maar in de praktijk komt daar vast niets van terecht. Wie zet zijn auto aan de kant of wacht tot hij op de bestemming is aangekomen om alsnog een geconstateerde snelheidscontrole aan te melden, met het risico dat de camera al is verplaatst? Volgens de site van Flitsmeister zorgen meer dan 500.000 actieve gebruikers samen voor de meest nauwkeurige flitsmeldingen. Voor Guido van Woerkom heb ik waarschijnlijk het antwoord al: 500.000 weggebruikers zitten dus aan die app te frummelen terwijl ze met hun rechtervoet de maximale snelheid tarten.

    Geen actie

    Veilig Verkeer Nederland maakt zich ook zorgen over deze app, maar onderneemt geen speciale actie. Via diverse voorlichtingscampagnes en acties tracht VVN een gedragsverandering bij dit publiek te bewerkstelligen. Maar wat gaat de ANWB doen? Haar berichtgeving staat wat mij betreft diametraal tegenover waar zij tegenwoordig voor staat. De vereniging behartigt de belangen van haar leden op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer. Wat telt voor de ANWB zwaarder? De voorlichting of de Veiligheid? Nog even een mooie uitdaging voor Guido voor dat hij vertrekt. Of kunnen de Flitsmeister-verkeersslachtoffers zich straks bij de Nationale Ombudsman melden?  

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Paul van Straaten

    Vermogenmonitor van Van Straaten is in Den Haag gevestigd. Van Straaten bracht voor honderden klanten zaken tot een bevredige...

    Volg Paul van Straaten
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren