Apple kan van de Nasdaq af

4 Connecties

Onderwerpen

Burberry Luxury brands Aandelenmarkt

Organisaties

Apple
8 Bijdragen

Belegger Jan Dwarshuis denkt dat de hype die Apple gecreëerd heeft rond de nieuwe iPhone en Apple Watch vooral het pijnlijke feit moet verhullen dat het waardevolste bedrijf ter wereld niet langer écht innovatief is.

Aanvankelijk was ik niet van plan in te gaan op de laatste productlancering van Apple. Wanneer zelfs de lokale radiozender van Luzern – Radio Pilatus – het over niets anders heeft dan over de nieuwe Apple producten, is de overkill aan informatie over Apple wel duidelijk. Het is een knap staaltje werk van Apple dat de hele wereld het kennelijk nergens anders over kan hebben. Hoe krijgen ze iedereen zo gek? Volgens mij verdienen andere prangende kwesties meer aandacht op dit moment.

Enfin, de lancering van een horloge door een van de machtigste bedrijven ter wereld ligt hier in Zwitserland natuurlijk gevoelig. Opvallend is dat Apple geprobeerd heeft toenadering te zoeken tot de traditionele Zwitserse horlogemakers. Maar de Zwitsers zitten niet te wachten op inmenging van Amerikanen uit Cupertino. Dat is begrijpelijk omdat de Apple Watch in de ogen van de Zwitsers niets voorstelt in relatie tot bijvoorbeeld Vacheron Constantin dat al sinds 1755 horloges vervaardigd.

Luxury brand

Wat ik mis in de stortvloed aan commentaren over Apple Pay, de nieuwe iPhone 6 en de lancering van de Apple Watch is dat Apple met man en macht probeert een luxury brand te worden. Op zichzelf vind ik dit een uiterst slimme strategie. Een iPhone wordt door velen gezien als een status symbool. Men koopt het, ook al is dit niet altijd in overeenstemming met de maandelijkse bestedingsruimte van de koper. Dat Apple hierin slaagt is op zich bewonderenswaardig te noemen.

'To be totally honest, it looks like it was designed by a student in their first trimester'

Apple hoort eigenlijk nu al niet meer thuis op de technologisch getinte Nasdaq. Dit voorjaar stapte voormalig CEO van Burberry – Angela Ahrendts – voor veel geld over naar Apple. Recent koos ook Patrick Pruniaux van TAG Heuer voor Apple. Op deze manier wil Apple haar ambities kracht bij zetten en zich de fijne kneepjes van de ingewikkelde luxury branche eigen maken. Maar zowel Ahrendts als Pruniaux zouden moeten weten dat merken als Rolex, IWC of Jaeger-LeCoultre niet te kopiëren zijn, ook niet door Apple.

Geen sex appeal

Jean-Claude Biver van LVMH wond er deze week geen doekjes om. Hij vindt dat de 'iWatch' geen sex appeal heeft. 'To be totally honest, it looks like it was designed by a student in their first trimester,' aldus Biver. Maar ook Nicolas Hayek – CEO van Swatch, de grootste horlogemaker ter wereld – liet weten 'not nervous' te worden van de dadendrang van Apple. Toch stonden de traditionele luxury brands afgelopen week wereldwijd onder druk op de mondiale beurzen, dit levert mogelijk beleggingskansen op.

Casio

De lancering van de Apple Watch doet mij denken aan het Casio-tijdperk van de vorige eeuw. Daarnaast wordt pijnlijk duidelijk dat één van de rijkste bedrijven ter wereld veel moeite heeft om daadwerkelijk innoverende producten te lanceren. De Watch is – met alle respect – niet het product dat Apple tien jaar vooruit helpt. De zorgvuldig gecreëerde hype zal ongetwijfeld – tijdelijk – veel vraag uitlokken maar na verloop van tijd zal waarschijnlijk blijken dat een traditioneel horloge de tand des tijds éénvoudig kan doorstaan. Dat is immers de kracht van een luxury brand. Of de 'iWatch' dit zal lukken vraag ik mij af.

Rest mij u een goed weekend te wensen.


Jan Dwarshuis is senior asset manager bij Thirteen Asset Management AG, waar hij verantwoordelijk is voor het Thirteen Diversified Fund. Dwarshuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel en wordt hier niet voor betaald. Ook betaalt hij niet voor het plaatsen van zijn columns. Professioneel houdt hij posities aan in grote Europese, Amerikaanse en Russische beursfondsen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Op het moment van schrijven heeft hij een positie in Richemont en niet in andere bovengenoemde aandelen en is ook niet voornemens dat de komende 72 uur te doen.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Jan Dwarshuis

Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...