
Arme mensen zie je niet, als je geld hebt. Toch leven meer dan een miljoen mensen met een inkomen op of onder de lage inkomensgrens. Tijdens het schrijven van zijn vijfdelige serie over armoede heeft Tonie Broekhuijsen die andere kant van Nederland leren zien. De serie leidde tot veel reacties van lezers en luisteraars waarop hij in deze epiloog terugblikt. ‘Armoede is geen keuze.’
‘De vraag is niet of we het gelukkigst zijn. De vraag moet zijn hoe beschaafd we zijn,’ reageert FTM-lezer Dethmer op het eerste deel van mijn serie over wat armoede is en wat het betekent om arm te zijn. ‘De schaal van beschaving begint met de vraag hoe wij omgaan met de zwaksten in onze samenleving.’
Nederland is een van de welvarendste en gelukkigste landen van de wereld. Een land met een sociaal vangnet waarin we ogenschijnlijk goed voor elkaar zorgen. Maar dat blijkt steeds meer schijn. Wat te doen met een sociaal vangnet dat in de afgelopen 4 decennia is verbureaucratiseerd en uitgekleed? Is de bijstand nog voldoende om mensen uit armoede te houden? Volgens onderzoeksinstituten als het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Nibud in elk geval niet. Is het minimumloon hoog genoeg? Het SCP berekende in 2018 dat 4,5 procent van de werkenden arm is. Vanaf de jaren tachtig in de vorige eeuw zien politici de uitgaven voor sociale zekerheid van de overheid steeds vaker als last. Dankzij het kabinet-Rutte I wordt de bijstand nog tot 2035 afgebouwd.
Filantropie
Armoedebestrijding was tot de invoering van de Algemene Bijstandswet in 1965 een zaak van kerken en het ‘burgerlijk armbestuur’ van gemeenten. Dat burgerlijk armbestuur maakte in de jaren vijftig van de vorige eeuw plaats voor de Sociale Dienst. Met het bloemetje van Marga Klompé alias de Bijstandswet van 1965, nam de overheid armoedebestrijding serieus: de bijstand was, zoals minister Klompé benadrukte, bedoeld als meer dan alleen een overlevingspakket. Maar die ondersteuning staat al veertig jaar onder druk door bezuinigingen op sociale zekerheid. Particuliere initiatieven blijken hard nodig om armen te helpen.
In 2002 start in Rotterdam de eerste Voedselbank in Nederland; een particuliere stichting die arme mensen met voedselpakketten ondersteunt. Inmiddels zijn er meer dan 170 vestigingen. Naast de Voedselbank zijn er tevens tal van stichtingen die mensen en kinderen in armoede helpen. Is een beschaafd land gebaat bij de afhankelijkheid van armen van filantropie?
‘Verwacht niet te veel van maatschappelijke organisaties'
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) zoekt in het rapport ‘Filantropie op de grens van overheid en markt’ naar een antwoord: ‘Men kan zich bijvoorbeeld afvragen of in een rijk land als Nederland mensen voor hun voedsel afhankelijk moeten zijn van voedselbanken. Die zijn in de 15 jaar van hun bestaan geëvolueerd tot professionele vrijwilligersorganisaties.’ Filantropie zal bezuinigingen van de overheid niet compenseren, concludeert de WRR.
Politicoloog en filosoof Arjen de Wit van de Vrije Universiteit Amsterdam bevestigt dat in zijn proefschrift Why charitable donations do not simply substitute government support uit 2018. Zijn advies aan de overheid: ‘Verwacht niet te veel van maatschappelijke organisaties. Goede doelen kunnen subsidiegaten van de overheid meestal niet opvullen met inkomsten uit fondsenwerving.’
Kinderarmoede
De verandering van de Algemene Bijstandswet uit 1965 naar de Participatiewet uit 2015 die in het tweede deel van mijn serie aan de orde komt, is vooral een mentaliteitsverandering geweest in hoe we met de maatschappelijk zwaksten omgaan. En hoe we mensen die niet werken waarderen, vult lezer Vincent Huijbers aan: ‘Gaat armoede ook niet over hoe wij in Nederland het leven zijn gaan waarderen? Kennelijk bestaat (of verdien je) volwaardig burgerschap alleen door hard te werken. En zijn de kosten voor het leven niet hoger geworden tegenover de waardering voor arbeid? En als arbeid de maat is, hoe beoordeel je mensen die niet (meer) kunnen werken of door pech of verkeerde keuzes moeite moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen? Bestaat er naast werk niet ook zorg en aandacht voor mensen? Hoe zijn wij dat gaan waarderen?’ Huijbers legt de vinger op de zere plek. Sinds de invoering van de Participatiewet is het credo van de overheid: aan het werk! Ook als je een lichamelijk beperking hebt of een andere ‘arbeidsbeperking’. Iedereen moet en zal meedoen.
Maar niet iedereen heeft de keuze om ‘aan het werk’ te gaan. Neem kinderen. Die zijn de ongewilde slachtoffers van dit schrale armoedebeleid. Lucy van der Helm, directeur van SIRE, reageert direct na publicatie van aflevering 3. SIRE is op 8 maart een campagne tegen kinderarmoede begonnen. In Nederland groeit 1 op de 13 kinderen op in armoede: dat zijn meer dan 250.000 kinderen. In NRC Handelsblad geeft Kinderombudsman Margrite Kalverboer een verklaring voor het gebrek aan aandacht voor dat feit: ‘Kinderen hebben geen politieke waarde tenzij het gaat om grote rampen.’
Iedereen moet en zal meedoen
Lucy van der Helm wijst me vervolgens op het onderzoek van Koen Caminada, hoogleraar Empirische Analyse van Sociale en Fiscale Regelgeving aan de Universiteit Leiden. Hij is stellig in zijn uitspraken als ik hem telefonisch spreek: ‘Nederland doet het in vergelijking met andere welvarende landen slecht als het gaat om armoedebestrijding onder kinderen.’ Caminada wijt dat aan de Nederlandse manier van hulp geven: via toeslagen aan de ouders. ‘Maar komt het dan bij de kinderen terecht? Dat weet je dus niet. In het Verenigd Koninkrijk startte Tony Blair jaren geleden de ‘War on Poverty’. Het geld werd direct aan scholen gegeven om kinderen van een degelijk ontbijt en een lunch te voorzien. Het ging naar sportfaciliteiten, zodat kinderen mee kunnen doen. De hulp was gericht aan de kinderen zelf.’
Ondernemer Jacques Hendrikx heeft exact om die reden de Stichting Nationaal Jeugd Ontbijt opgericht, zo laat hij me telefonisch weten. ‘De Stichting levert aangemelde kinderen wekelijks een ontbijttas. Gratis, thuis en anoniem. En 52 weken per jaar, ook in de schoolvakanties. Wij kennen als geen ander de achtergronden van deze ouders en kinderen, die in schrijnende armoede leven.’
Als je de kinderen écht wilt helpen, moet je bij de ouders beginnen
Meer voor minder
‘Niemand kan zich natuurlijk ongevoelig tonen voor kinderen in armoede, daarom wordt er zo moeizaam over geschreven en gesproken. Maar uiteindelijk is er in de afgelopen jaren niets ondernomen om de daadwerkelijke oorzaken van kinderen in armoede aan te pakken. Want als je de kinderen écht wilt helpen, moet je bij de ouders beginnen,’ betoogde ik in aflevering 3. Als we als beschaafd land vinden dat ouders en kinderen geen gebrek hoeven te lijden, hoe zorgen we er dan voor dat deze gezinnen uit de armoede komen?
‘Er zijn wetten die mensen beschermen, maar ook wetten die oplossingen in de weg zitten,’ reageert Geert van den Berg. Zoals veel lezers ziet hij de bureaucratie van de overheid als grootste blokkade om tot oplossingen te komen. Om alle regelingen ‘eerlijk’, ‘doelmatig’ of ‘efficiënt’ te maken, wordt er in Nederland veel over toeslagen en armoede gedebatteerd, vergaderd en geschreven. Helpt het, en als het helpt, is het dan rechtvaardig? En kan het misschien goedkoper?
Tessa de Wit reageert droog: ‘Heel bijzonder, die wens om iets goedkoper én beter te maken. Méér voor mínder. Dat zouden we allemaal wel willen! Maar mijn boerenverstand zegt me dat dat niet erg waarschijnlijk is. Ondertussen worden er automatiseringssystemen gebouwd door ‘zwaargewicht’-managers en consultants die ver afstaan van de maatschappij. Systemen die zo ontzettend ingewikkeld zijn dat niemand ze meer begrijpt, laat staan de 2,5 miljoen laaggeletterden.’
Meebeslissen is een ander verhaal
Naast de ambtenaren praten veel hulpverleners uit ‘het sociaal domein’ mee. Denk aan adviesbureaus die op kosten van gemeenten plannen presenteren om armoede tegen te gaan. Neem de armoedecoalitie in Utrecht, mijn woonplaats. Wie de moeite neemt de partnerpagina te bekijken, ziet een veelheid aan organisaties die zich met armoede bezighouden. Een soort ‘armoede-industrie’. Ervaringsdeskundigen, de armen zelf dus, worden op symposia en congressen van stal gehaald om hun verhaal ‘te delen’. Maar meebeslissen is een ander verhaal.
Bewindvoerder Fenny Tjeenk Willink vraagt ongetwijfeld retorisch: ’Hoe het zit met de publieke dominantie van hoogopgeleiden? Besluiten op dit onderwerp worden genomen door diegenen die zelf én niet in armoede leven én door de omgeving waarin ze zich over het algemeen bewegen niet in aanraking komen met armoede.’
Invorderingsmachine
Sinds de toeslagenaffaire is bekend dat de Belastingdienst in de uitvoering van de toeslagen grove fouten heeft gemaakt: de overheid blijkt een kille invorderingsmachine die het leven van tienduizenden gezinnen heeft ontwricht. Volgens Huib Schut raakt dit beleid vooral mensen in de bijstand: ‘De rechtshulp is voor hen onbetaalbaar. Waarom? De bijstandsfraude stelt niets voor en wat de overheid fraude noemt, is vaak een poging tot een leefbaar bestaan.’
Het toeslagensysteem vinden veel lezers dan ook een verschrikking. De afhankelijkheid van toeslagen geldt overigens niet alleen voor mensen met een laag inkomen of in de bijstand. Eind 2019 becijferde het Centraal Planbureau dat in 2018 zo’n 6 miljoen huishoudens 12 miljard aan inkomensondersteuning ontvingen. Op een totaal van 7,9 miljoen huishoudens is dat dus ruim 75 procent.
Toeslagen helpen mensen met een laag inkomen of uitkering weliswaar om rond te kunnen komen. Maar toeslagen maken mensen ook afhankelijk: wie vanuit de bijstand wil gaan werken, houdt nauwelijks extra geld over. Zoals Arthur Venis stelt: ‘In plaats van een gedrocht aan regels te verzinnen (…) zou een hoger netto inkomen een beter idee zijn. Ofwel, arbeid minder belasten.’
Dat ben ik met hem eens. Eenvoudig te realiseren: vermogensbelasting omhoog, belasting op arbeid omlaag.
Boetekleed
Ondanks alle commotie over met name de hardvochtige werkwijze van de Belastingdienst bij de kindertoeslagen blijkt volgens de Landelijke Organisatie van Sociaal Raadslieden en de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen, nog geen twee weken later dat bij het verrekenen van toeslagen door de Belastingdienst standaard geen rekening wordt gehouden of mensen genoeg geld overhouden om van te leven. Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid van de Socialistische Partij, stuurt mij het rapport ‘Meldpunt Bijstand’ toe. Dat rapport bevat schrijnende voorbeelden van de doorgeslagen fraudejacht, die na de toeslagenaffaire steeds vaker de media haalt. ‘Gekort want oma stortte spaargeld op spaarrekening kinderen. Toen ik in het begin 8 weken zonder geld zat (zolang duurt de aanvraag) en 1 kind in de Pampers en hoogzwanger betaalde oma ook soms iets.’
Opvallend is de aandacht voor de groep werknemers, ondernemers en zzp’ers die door ziekte in de bijstand zijn beland. Bij werknemers gaat het om mensen die na twee jaar Ziektewet door het UWV deels of geheel goedgekeurd worden voor de arbeidsmarkt; bij zzp’ers en ondernemers vaak omdat ze geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten. Judith van Velden schrijft: ‘Er zitten veel chronisch zieke mensen onbedoeld in de bijstand. Ik ben zo'n persoon. Het UWV weigerde mijn ziekte te erkennen, ondanks de bevestiging van artsen die aangaven dat ik met deze ziekte geboren ben.’
‘Het UWV weigerde mijn ziekte te erkennen’
De Landelijke Cliëntenraad van UWV meldt eind februari na onderzoek onder achthonderd mensen met een arbeidsbeperking dat 6 op de 10 uitkeringsgerechtigden in de financiële problemen komt door de manier waarop hun inkomsten door het UWV worden verrekend met hun uitkering. Voorzitter Amma Asante laat in dagblad Trouw weten: ‘Uitkeringsgerechtigden die weer aan het werk gaan moeten daarin gestimuleerd en gesteund worden, niet gedemotiveerd. En ze moeten er al helemaal niet door in de problemen raken.’
Demissionair minister van sociale zaken en werkgelegenheid Wouter Koolmees trekt hiervoor het boetekleed aan: ‘De conclusies van dit rapport zijn hard. Het is goed dat deze nu op tafel liggen. Dankzij dit onderzoek weten we dat het met name voor mensen met wisselende inkomsten behoorlijk kan misgaan. Iets wat nooit de bedoeling mag zijn.’
Het is een echo van de woorden van minister-president Mark Rutte bij het aftreden van het kabinet na de toeslagenaffaire.
De schuldenindustrie
‘Ik heb na een faillissement drie jaar in de schuldsanering gezeten, tien procent onder bijstandsniveau. Ik had een auto en woonde in een huurhuis in de vrije sector,’ reageert Marcel Renard op aflevering 4 over de schuldenindustrie. ‘Mijn huurtoeslag was onvoldoende omdat de huur zo hoog was. Moest maar verhuizen maar er was geen andere goedkopere huisvesting te vinden. Mijn auto was ingenomen in verband met de schuldsanering. Moest solliciteren, maar ik woonde in de provincie waar het openbaar vervoer onvoldoende was om naar werkgevers in andere plaatsen te kunnen reizen. Heb een achtergrond in de zorg, maar kon vanwege de werktijden niet met het openbaar vervoer op het werk komen. Omdat ik geen vervoer had of geen vergoeding voor het openbaar vervoer kreeg, kreeg ik geen baan. Hield per week 25 euro over voor de boodschappen, één keer per week een koffie in de bibliotheek waar ik ook de krant kon lezen. Armoede is geen keuze!’
‘Het is niet logisch dat schuldeisers vanzelfsprekend de gevolgen moeten dragen wanneer schulden niet worden afgelost'
Wie zoals Renard in de schuldsanering terechtkomt, heeft een lange weg afgelegd en nog een lange weg te gaan. Jan Staal ziet een oplossing: ‘Er moet betere wetgeving komen voor de schuldenproblematiek. Een schuldenaar is niet vanzelfsprekend schuldig. Het is ook niet logisch dat schuldeisers vanzelfsprekend de gevolgen moeten dragen wanneer schulden niet worden afgelost. Ook zij zijn daar niet vanzelfsprekend schuldig aan. Voor zover schulden niet rechtvaardig bij de schuldeisers of bij de schuldenaar kunnen worden neergelegd, zou de staat ze moeten overnemen en vervolgens doorverkopen aan de Europese bank, die tenslotte die schulden kan kwijtschelden.’
Langzamerhand begint het besef te ontstaan dat schulden niet alleen schadelijk voor de schuldenaar en schuldeiser zijn, maar ook voor de samenleving. Alef Dekker van de initiatiefgroep #SchuldenvrijLWD mailt me het pamflet ‘Schuldenvrij Leeuwarden door een radicale aanpak’. Daarin verwijst Dekker naar het onderzoek ‘Minder Schade door Schuld’ dat de Argumentenfabriek afgelopen jaar schreef in opdracht van de Rabobank. Econome Barbara Baarsma van de Rabobank somt in het tv-programma Jinek de trieste feiten op: ‘Jaarlijks wordt tot 17 miljard euro ingezet in een poging om ruim 3 miljard aan problematische schulden te innen. De schuldafhandeling is nu zo ingericht dat we er vijf tot zes jaar over doen om van die 3 miljard aan schulden maar 300 miljoen daadwerkelijk te innen. Gedurende deze periode zitten de huishoudens in diepe armoede, gepaard met hogere zorgkosten, een groter ziekteverzuim, lagere arbeidsparticipatie, hogere afhankelijkheid van een uitkering en een hogere onderwijsuitval.’
Van het aantal mensen dat zich meldt bij de schuldhulpverlening verdient 67% het minimumloon of lager, 26% tussen minimum en modaal en slechts 7% bovenmodaal. Het rapport bevat beleidsvoorstellen om het verdienmodel van problematische schulden te beperken, meer mensen tot de schuldhulpverlening toe te laten en de schuldafhandeling sneller te laten verlopen. En dat is minder ingewikkeld dan vaak wordt beweerd, want de grootste schuldeiser in Nederland is nog steeds de overheid, in de gedaante van het CJIB, het UWV en de Belastingdienst. Het boete-op-boete-beleid van de overheid zorgt ervoor dat schuldenaren in een neerwaartse spiraal terechtkomen, die leidt tot afhankelijkheid van diezelfde overheid. De Nationale ombudsman beschreef deze hond-bijt-in-eigen-staart-slapstick al acht jaar geleden in het rapport ‘In het krijt bij de overheid.’ Hoog tijd om die bureaucratie aan te pakken.
Het verbaasde mij hoeveel FTM-lezers het basisinkomen noemen als oplossing om armoede te bestrijden
Basisinkomen
Laat ik eerlijk zijn: het verbaasde mij hoeveel FTM-lezers het basisinkomen noemen als oplossing om armoede te bestrijden. ‘Daarom een basisinkomen!,’ schrijft Louis Goulmy op LinkedIn. De invoering van het UBI, het Universal Basic Income, ziet Tedje van Asseldonk meteen voor zich: ‘Het ophouden van je hand is vernederend, en geeft aanleiding tot schaamte bij alles wat je eet, koopt en doet. Gewoon hoger belasten: de rijksten en de multinationals. Geef iedereen, om te beginnen 800 euro in de maand, vanaf 18 jaar. Weg met alle toeslagen. Laat mensen maar stapelen. Enorme inkomsten? Met zijn vijven in een kleine woning leven van 4000 per maand? Of in een grote woning en dan 2500 per maand overhouden? Zelf kiezen toch?’
Sommige lezers vragen of ik zelf voorstander van het basisinkomen ben. Ik geloof niet direct in één oplossing waarmee alle problemen de wereld uit worden geholpen. Flauw wellicht, maar wat moet de Nederlandse miljardair Steven Schuurman met een basisinkomen? Mijn motivatie voor deze serie is dat ik de Nederlandse opvang van arme mensen te streng, te ingewikkeld en te onrechtvaardig vind. Het lijkt mij een goed idee om mensen in armoede meer geld te geven, de bureaucratie te vereenvoudigen en kinderen in armoede op school en daarbuiten mee te laten doen. Verhoog het minimumloon en zorg dat er tussen het minimumloon en een bijstandsuitkering met een bloemetje genoeg ruimte zit om werken lonend te maken. Toeslagen moeten overbodig worden. Of rechtstreeks aan woningbouwverenigingen en zorgverzekeraars worden uitgekeerd; dat scheelt de burger administratie.
Gemeenten in de knel
Terug naar de opmerking van FTM-lezer Dethmer: ‘De schaal van beschaving begint met de vraag hoe wij omgaan met de zwaksten in onze samenleving.’ Dat armoede een negatief effect op de gezondheid heeft, liet de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving afgelopen oktober weten, schreef ik in de laatste aflevering van mijn serie. Mijnke Janssen, kinder- en jeugdpsychiater, plaatste als commentaar een video van Jan Buitelaar, psychiater in het Radboud UMC. Daarin legt hij uit wat de psychische gevolgen van armoede zijn voor kinderen. ‘Ouders hebben stress. Maar die stress voelen de kinderen ook. In feite worden al hun verstandelijke vermogens ingezet om dit probleem van armoede op te lossen, dat je geen eten hebt, dat je geen geld hebt.’ Mijnke Janssen vervolgt haar reactie: ‘Het frustreert me dat ik als kinderpsychiater vaak aan het einde van deze rit een kind/jeugdige zie, met alle ellende van dien.’
Een slechte geestelijke gezondheid ondermijnt de kansen op werk en een goed inkomen
Het desastreuze effect van armoede op de mentale gesteldheid van mensen bevestigt recent onderzoek in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science: een slechte geestelijke gezondheid ondermijnt de kansen op werk en een goed inkomen. Maar omgekeerd veroorzaakt werkloosheid en een plotselinge inkomensachteruitgang ook psychische problemen. Met het geven van meer geld blijkt in die laatste gevallen de mentale gezondheid snel te verbeteren.
Coronacrisis
Door de coronacrisis staat de overheid, de samenleving dus, voor een immens grote opgave. Met overheidssteun leken bedrijven, van groot tot klein, inclusief zzp-ers, het afgelopen jaar nog overeind te kunnen blijven. Maar de eerste verontrustende cijfers zijn inmiddels al gepubliceerd: in 2020 kromp de economie met 3,8 procent. Het aantal bedrijfssluitingen nam toe, evenals de werkloosheid. Het aantal mensen in de bijstand steeg met 3%. De sterkste toename was onder jongeren tot 27 jaar; jongeren met nulurencontracten en flexbanen worden door de coronacrisis het eerst getroffen.
Wil Driessen ziet de bui al hangen. ‘Bij de invoering van de Participatiewet heeft tegelijkertijd een bezuiniging plaats gevonden op het budget van de gemeenten (van € 1,7 miljard – TB). Vaak krijgen gemeenten onvoldoende budget om de bijstandsuitkeringen te kunnen betalen. Gemeenten proberen daarom op allerlei manieren te bezuinigen op dit budget.’
Dat gemeenten ook de coronacrisis in de portemonnee voelen, is zeker. Uit onderzoek van onder andere De Groene Amsterdammer en tv-programma Eenvandaag blijkt dat het geldtekort gemeenten zal dwingen strenger te zijn bij het toelaten van mensen tot sociale voorzieningen. De meeste gemeenten verwachten komend jaar ook een begrotingstekort, zo meldt BDO accountants begin januari. Het totale tekort van de gemeenten wordt geschat op 1,3 miljard euro. Gemeenten hadden in 2020 al zo’n 1,5 miljard euro extra corona-steun van het Rijk gekregen.
Tot uw dienst
De discussie over wie hoeveel steun krijgt, zal na de verkiezingen vermoedelijk in felheid toenemen. Gaat het naar de grote bedrijven, het MKB en de zzp-ers? Of naar een verhoging van het minimumloon en dus de sociale uitkeringen?
Voor het gros van de lezers en luisteraars van de serie ‘Armoede in Nederland’ staat vast dat de overheid in elk geval weer oog moet krijgen voor de burger. De wantrouwende overheid moet plaatsmaken voor een overheid die de burger van dienst is, aldus Jan Sinke. ‘Misschien moet het concept ambtenaar opnieuw worden uitgevonden, waarbij de kerntaak: ‘Zorg dragen voor zijn of haar domein’ centraal staat in plaats van de bureaucratische molen in stand houden.’
In het Verenigd Koninkrijk heet de ambtenaar een ‘civil servant’: tot uw dienst. Dat geeft de verhouding tussen burger en overheid beter weer. Maar het begint bij de politiek. Bij de vaststelling wat we van elkaar verwachten in een beschaafd land als Nederland.
De overheid moet weer oog krijgen voor de burger
‘Armoede is identiek aan machteloosheid,’ zei oud-minister Joris Voorhoeve onlangs in De Groene Amsterdammer. ‘De staat kan wel oorzaken van ongeluk in het maatschappelijk leven beperken, oftewel voorwaarden scheppen voor menselijk geluk. Ik zag een tijd geleden een tv-programma waarin een filosoof een Afrikaanse vrouw die op het land aan het werk was naar haar idee van geluk vroeg. ‘Happiness, zei ze, ‘is loving and living without want’, dus zonder gebrek. Nou, aan loving kan de overheid niet echt iets bijdragen, maar aan het wegnemen van gebrek des te meer.’
Precies. En dat heet beschaving.
Dank voor al uw reacties. Het zou een boek kosten om op alle kritiek, suggesties en ideeën in te gaan. Maar het is gezien en niet onopgemerkt gebleven.
89 Bijdragen
Andries Munnik 3
Tonie Broekhuijsen 2
Andries MunnikThijmen Van Zoeren
Andries MunnikAndries Munnik 3
Thijmen Van ZoerenIn mijn perceptie, natuurlijk. Iedereen mag de zijne hebben en behouden.
Oplossingen? Ik ben voor een 100% belastingvrije voet voor de eerste 20.000 euro voor iedere volwassen Nederlander. En behoud van het grootste deel van het uitkeringstelsel, met minder burocratie maar mét de mogelijkheid om iemand situatie beter te monitoren, plus de mogelijkheid om burgers die, om wat voor reden dan ook, volledig afhankelijk zijn van uitkeringen en kwijtscheldingen te kunnen herhuisvesten naar delen van de stad/provincie/land waar een evenwichter demografie bestaat en/of meer kans op werk/geluk/creativiteit voor de betrokkene.
Petrus Harts 3
Andries MunnikAndries Munnik 3
Petrus HartsPetrus Harts 3
Andries MunnikEn ook het omgekeerde; kinderen van de well-to-do die kunstgeschiedenis of filosofie of zo gingen studeren, en daarmee niet doorbraken naar het grote geld.
Tenslotte: voor de samenleving als geheel is de uiterst complexe wijze van geld rondpompen extreem duur en fraudegevoelig. Vandaar: basisinkomen.
Andries Munnik 3
Petrus HartsIk begrijp heel goed dat 'loon naar werken', wat een condensatie is van eerlijk kapitalisme, vele lelijke gezichten heeft en niet in de laatste plaats de positie van geld als een 'sociaal puntensysteem', met rijkdom als een soort aflaat voor abject gedrag. Zijn we er wel klaar voor, om dat los te laten en het UBI (te) snel invoeren?
Petrus Harts 3
Andries MunnikDe kosten voor een universele basis inkomen zal ik dan ook willen financieren uit het weghalen van de 25.000 ambtenaren plus het weghalen van allerlei subsidies die maken dat ecDe kosten voor een universele basis inkomen zal ik dan ook willen financieren altijd weg hakken van de 25.000 ambtenaren plus het weghalen van allerlei subsidies die maken dat éxtra werk niet loont.
Het gaat overigens nooit gebeuren. De belangen voor het behouden van de status quo zijn daarvoor domweg te groot.
Tonie Broekhuijsen 2
Andries MunnikAndries Munnik 3
Tonie BroekhuijsenTonie Broekhuijsen 2
Andries MunnikWillem Massier
Andries MunnikIk word dit jaar 66 en ben in een relatief arm gezin opgegroeid. Doordat ik een moeder had, die geen genoegen nam met de situatie en in de jaren zestig alle zeilen bijzette om voor haar kinderen een betere toekomst te realiseren, mochten mijn beide broers en ik na de lagere school naar het voortgezet onderwijs, dat op basis van onze prestaties op de lagere school bij ons paste en ook na het voortgezet onderwijs nog doorgaan. Daarvoor moest ik dan wel zelf mijn studiebeurs bijhouden en aanvullen door naast het studeren te werken. Zo kwam ik op nog geen 20-jarige leeftijd al voor het eerst voor de klas en heb ik tussen mijn 35-ste en 40-ste in fases de overstap naar een eigen bedrijf(je) gezet. Ik ben dus een voorbeeld van iemand die zich aan de armoede heeft ontworsteld. En daarmee zou ik jullie reacties dus kunnen onderschrijven. Dat doe ik echter niet, want ik besef me maar al te goed, hoeveel geluk ik heb gehad:
De rest op https://www.willemmassier.nl/dossier-armoede/weblocaties-armoede/persoonlijke-reactie
Andries Munnik 3
Willem MassierWillem Massier
Andries MunnikAndries Munnik 3
Willem MassierNiek Jansen 9
Van de Nederlandse regering mogen wij weinig empathie verwachten voor het lot van arme kinderen als ze nog te beroerd is om meer dan 2 onvergezelde kinderen uit de hel van het Griekse vluchtelingenkamp Moira in Nederland toe te laten. Van het volgende rechtse kabinet verwacht ik niet anders.
Weer een goed en informatief artikel van Tonie Broekhuysen en ook sympathiek dat diverse reacties van de lezers zijn verwerkt.
Wel vind ik het smakeloos dat in dit artikel over dit onderwerp de oorlogsmisdadiger Tony Blair als voorbeeld wordt gesteld met zijn War on Poverty (let op het woordgebruik) , die een zware verantwoordelijkheid draagt voor de economische blokkade en sancties tegen Irak, die geleid hebben tot een genocide van naar schatting 500.000 Iraakse kinderen en vervolgens tot de massale bombardementen, die honderdduizenden het leven hebben gekost of op de vlucht hebben gedreven.
Weer een bewijs hoe de schurken uit onze recente westerse geschiedenis weer een normale status krijgen zonder ooit voor de rechter verantwoording te hebben moeten afleggen.
Johan horeman 1
Dit doet mij aan de relativiteitstheorie denken, een sociale relativiteitstheorie. Als je genoeg financiële massa hebt krijg je vanzelf meer energie. E=MK²
Daarom is (de) politiek zo belangrijk.
SM vDongen 2
Johan horemanEn dat komt volgens mij vanuit een traditie van irrationele haat tegen rijke succesvolle mensen.
Ik ben het helemaal met je eens: het huidige systeem werkt duidelijk niet, dus laten we het dan eens grondig *anders* doen ipv telkens maar weer lapmiddelen verzinnen (extra subsidie hier, extra aftrekpost daar).
We hebben weer politici met dezelfde ambitie en lef en visie nodig als toen de bijstand werd ingevoerd.
Eveline van der wel
SM vDongenMijn idee:
- hogere uitkeringen: ja.
- Complete subsidie- en toeslagen gedoe op de schop: ja.
- Schuld op schuld verbieden: ja.
- Weg van de incasso bureaus, naar 1 overheids schulden organisatie: ja.
Waar komt het geld vandaan om dat te bekostigen?
Minder controles, administratie en dure rechtzaken met advocaten betekent dat er minder mensen nodig zijn.
Als het klopt wat die dame van de bank zegt, houden we zelfs geld over.
Gerard van Dijk 6
Eveline van der welStel dat we die schuldenindustrie afbreken en daarvoor in de plaats een garantieinkomen garanderen ongeacht je achtergrond. Dat levert een jaarlijkse financiële winst op van 17 miljard - 300 miljoen = 16,7 miljard budget voor een garantieinkomen. 16,7 miljard / aantal personen onder bijstandsniveau = ? Extra kosten inkomen per persoon in armoede.
Tegelijkertijd instaat er een betere koopkracht en komen minder mensen in de problemen en daarmee word ook de zorg meer ontlast en levert ook daar meer besparingen uit.
En laten we er alsjeblieft ermee kappen dat je MOET werken. Want MOETEN werken betekent dat je GEEN menswaardig bestaan mag leiden. Kijk naar de schoonmaaksector, daar is het volkomen legitiem dat personeel zichzelf (onbewust) MOETEN vergiftigen en na aftrek van reiskosten je € 2,50 overhoud. Overigens dat is keurig netjes volgens de CAO. Of kijk naar de vleesindustrie waar de woonhuisvestiging soms tot deeltijdbedden leidt. Een mens heeft 8 uur slaap nodig en het is natuurlijk heel doelmatig en efficiënt om 1 bed door 3 personen te kunnen delen en dan daar ook nog € 400,- per persoon voor te vragen. Ik heb zowel in de schoonmaaksector gewerkt en 1 dag in de vleesindustrie. Op die eerste dag kreeg ik spontaan suïcidale gedachten want daar moet het concept MENS nog uitgevonden moeten worden. Een tweede dag zou ik echt niet overleefd hebben. Echt deprimerend, dan wil je echt geen dag langer leven. Er is geen betere en makkelijker locatie om suïcide te plegen dan in een vleesfabriek. In gedachten zag ik mijn maatschappelijke bijdrage in iemands kant-en-klaar maaltijd
I de Koning 4
SM vDongenTonie Broekhuijsen 2
Johan horemanAlbert Mensinga
Johan horemanSylvia Stuurman 3
Albert MensingaDat l;ijkt me een zeer positief neveneffect.
Tonie Broekhuijsen 2
Albert Mensinga[Verwijderd]
Albert Mensingajaap Tinholt 1
Albert MensingaAd Van Heeswijk 6
Albert MensingaArthur Venis 3
Ad Van HeeswijkSorry, maar die vlieger gaat niet op. Wanneer de hovenier langs komt voor snoeiwerk, reken ik 45 euro per uur ex BTW af. De schilders die nu drie weken met twee tot drie man per dag bezig zijn voor onderhoud van het schilderwerk aan ons huis, idem. En degene die ons huis eens per week schoonhoudt krijgt er 100 euro voor. Dus, schamel?
En nee, het zijn geen arbeidsmigranten die we daarvoor hebben ingehuurd. Ik vermoed dat je daar op doelt.
SM vDongen 2
Ik blijf erbij dat UBI de situatie enorm zou verbeteren (maar natuurlijk niet alles voor iedereen oplost): het zorgt dat de ontzettend vernederende ervaring van 'geld moeten vragen' wordt afgeschaft, brengt een enorme versimpeling waar niet alleen laaggeschoolden van profiteren, en stopt de armoedeval waardoor mensen hopelijk veel actiever worden als vrijwilliger en in kleine baantjes (al dan niet een opmaat naar een fulltime baan).
De plek van miljonairs in dat systeem is dat ze een ietsiepietsie UBI krijgen en heel veel belastingen betalen voor andermans UBI. Miljonairs krijgen momenteel belastingkortingen en subsidies, dus ik zie niks raars aan het idee dat ze UBI krijgen. Maar als je daar echt mee zit dan kan het UBI ook komen in de vorm van een belastingkorting die altijd wordt uitbetaald: arme mensen betalen dan negatieve belasting (krijgen geld terug)
Tonie Broekhuijsen 2
SM vDongenPetrus Harts 3
SM vDongenMartien van Dongen 4
De argumenten waren statisch onderlegd .
We kunnen eerder een basisinkomen hebben dan dat de overheid de burger ziet staan.
Tonie Broekhuijsen 2
Martien van Dongensquarejaw 5
Tonie BroekhuijsenTonie Broekhuijsen 2
squarejawsquarejaw 5
Tonie BroekhuijsenAd Van Heeswijk 6
squarejawHank Rearden 1
Tonie BroekhuijsenEveline Bernard 6
Hank ReardenHank Rearden 1
Eveline Bernard1. https://www.omroepwest.nl/nieuws/3894251/Wassenaar-gaat-gevecht-aan-met-krakers-en-eigenaar-krotvilla-Ivicke
Tedje van Asseldonk, IEZ 9
Tonie Broekhuijsen 2
Tedje van Asseldonk, IEZMinke Hoelen 1
Tonie BroekhuijsenPieter Jongejan 7
Maar he kunne we er echt iets aan doen?
Als macro-econom kan ik je vertellen dat een basisinkomen niet gaat werken. Toen de USA hiertoe overgingen onder LBJ raakten Afrikaanse meisjes op hun 15e zwanger en gingen moedertje spelen in plaats van een opleiding te volgen.
Vandaag zitten we met de verkiezingsuitslag en het verlies van links. Hoe is het mogelijk dat het CDA en SP die via Omtzicht en Leyten de toeslagenaffaire op de kaart hebben gezet zwaar verliezen? Verlies bij GL en PvdA verliezen ik begrijpen, maar niet bij CDA en SP.
Het antwoord is dat iedereen voor armoede bestrijding, klimaat, milieu er gezondheid is zolang de rekenign niet betaald hoeft te worden. Politiek gaat niet alleen over doelstellingen, maar ook en vooral over het betalen van de rekening.
Het voorstel dat nu in de pipline zit om de rekening te betalen is om dit via het kwjtschelden van overheidsschulden of m.a.w via geldontwaarding te laten gebeuren Als de reele rente niet negtiever mag worden dan zal het geld mincer waard moeten worden. 4,5% van 80 is minder dan 4 van 100.
Degenen die dan winnen zijn de grootgrondbezitters en de onroerend goedeigenaren; degenen die verliezen zijn de mensen, die gespaard hebben voor hun pensioen ofwel de armere meerderheid van de Nederlandse bevolking. Waarom stemmen zoveel Nederlnders op VVD en D66? Het antwoord is dat meer dan 50% eigenaar is van een eigen huis met een hoge hypotheek.
De oplossing voor de huidige crisis is een hogere rente en zo min mogelijk geldontwaarding (recept van Ricardo). De euro is de sta in de weg. Niet de EU.
Thomas Adriaenssens
Pieter JongejanIk betwijfel of er voldoende bewijs is om te kunnen concluderen dat een basisinkomen minder goed werkt dan het huidige systeem, gezien de manco's waar de meeste van die experimenten last van hadden. Ons Nederlandse experiment met een basisinkomen voor 65~67+ verloopt overigens uitstekend, armoede onder ouderen is grotendeels uitgebannnen. Oudedagsvoorziening als basisinkomen lijkt, gezien het feit dat wij een van de beste pensioenstelsels ter wereld hebben, wel een van de betere manieren.
Misschien dat mensen eerder bereid zijn meer belasting te betalen als het bedrag concreet wordt, niet in cijfers maar in tijd. Politiek gaat over rekeningen maar cijfers zijn cijfers, ze zeggen niks zonder uitleg: deze uitleg, dat is de politiek. Die 2,2 miljard euro die nodig zou zijn om kinderarmoede op te lossen is ongeveer 2/900 van wat alle Nederlanders samen verdienen/het BBP. Met een gemiddelde werkweek van zo'n 36 uur en 6 weken vakantie (etc.) kom je uit op (36*46*(2/900))= 3 uur en 40 minuten werktijd. Per jaar. Ik heb geen bezwaar tegen 4 uur vrijwilligerswerk als dat kinderarmoede in Nederland oplost.
Wat deze hypothese betreft "Waarom stemmen zoveel Nederlnders op VVD en D66? Het antwoord is dat meer dan 50% eigenaar is van een eigen huis met een hoge hypotheek.", dit vereist wat meer emperisch onderzoek. D66 stemmende studenten hebben meestal geen huis.
Pieter Jongejan 7
Thomas AdriaenssensHet is toch absurd dat de economische groei per hoofd van Nederland in de afgelopn tien jaar is achtergebleven bij de economische groei in de hele eurozone. Een belangrijk verklaring is het niet indexeren van de Nedelandse pensioenen door de negatieve rente nodig om de euro nog even te handhaven. Een trenmtige daling van de economische groei is rationeel onverenigbaar met een trendmatige stijging van de schulden. Om dit probleem op te lossen hebben we geen incidentele, mar een permanente geldontwaarding nodig.
De oplossing voor de huidige crisis is te vinden bij de beste econoom aller tijden ofwel David Ricardo.
In het pampflet The high price of bullion, a proof of the depreciation of Bank Notes uit 1810 geeft hij aan dat de hoge rekening van de oorlog met Napoleon niet betaald moet worden met het drukken van meer bankbiljetten en een kunstmatg lage rente, maar met het handhven van prijsstabiliteit door de rente op een voldoende hoog niveau te houden of zelfs te laten stijgen. Als de rente stijgt dalen de grondprijzen, dalen de voedselprijzen, dalen de huren en stijgt de winstvoet, waardoor er meer geinvesteerd zal worden in de reele economie. Nu kampen we met torenhoge schulden uit het verleden en met extra schulden door corona. Daarom hebben we volgens Ricardo niet een lagere maar een hogere rente nodig. Wellicht is het nodig om eenmalig te devalueren, teneind ede aanpassingspijn voor de huiseigenaren wat te verzachten.
Het advies van Ricardo is nog steeds actueel. Laat de leisure class van de grootgrondbezitters en speculanten de crisis betalen en niet de werknemers en ondernemers in de eurozoe en al helemaal niet de Nederlandse pensioengerechtigden.
jaap Tinholt 1
Pieter Jongejanmaar een eigen onvoorspelbaar leven leidt,denk ik. met dat pensioenstelsel heb ik al heel vroeg afgerekend en stopgezet heb mijn spaargeld geïnvesteerd en ben daar zeer dankbaar voor,want er is wat afgeknoeid met het geld van een ander door de pensioenclubs .
dat terzijde,waarom spreekt men niet over de gigantische financiële schuld door aankopen van produkten die pas gemaakt kunnen worden als men het geld ervoor gespaard heeft.Heeft dat geen effekt op de samenleving en armoede.En die machines,die mensen vervangen,moeten die geen sociale lasten betalen,b.v. de basisinkomen van de mensen ,die zonder werk zijn gekomen? En heeft het opheffen van grenzen(zoals dat van nature in de wereld hoort) niet een positief effekt op de doorvoer en uitwisseling van mensen en produkten?
Pieter Jongejan 7
jaap TinholtIn 1971 is de goudwisselstandaard met vaste wisselkoersen echter afgeschaft en vervangen door een fiatgeldsysteem met flexibele wisselkoersen. Hierdoor krijgen speculanten op de financiele markten zoals Soros vrij spel. En dan geldt de theorie van Ricardo over globalisering niet meer. Eind jaren zeventig is de dollar gekoppeld aan de prijs van olie (petrodollar). Alle olie moet betaald worden in dollars. Anders wordt je land gebombardeerd. Een hoge olieprijs gaat ten koste van de reele economie volgens de liberale Ricardo. De belangen van werknemers en ondernemers (middenstand) staan volgens hem lijnrect tegenover die van de grootgrondbezitters (olieboeren, veeboeren en bouwboeren)
Een hoge olieprijs zoals in 1980 maar ook in 2008 remt de economische groei af, terwijl een lage olieprijs (1995-1999) de economische groei juist bevordert. De Green Deal moet dus niet alleen tot schone enegie leiden, maar ook tot een lagere prijs voor schone energie. Dit is te bereiken door fossiele energe extra te belasten en schone energie te subsidieren.
Bij een hogere rente zal de prijs van fossiele energie in elkaar zakken en zullen de moordenaars en terroristen in het miden oosten miner geld ontvangen en dus minde ellende kunnen aanrichten met gevolg minder migranten..
Maar ik ben bang dat Kaag net als Macron gebruikt wordt door de echte machthebbers van de wereldeconomie, die hun speculatiebelangen veilig willen stellen.
Je setlling dat economen wereldvreemd zijn en niet naar buiten kijken heb ik hiermee hoop ik ontzenuwd. De UK maakte gebruik van de aanbeveling van Ricardo en wist haar torenhge oorlogsschuld van 200% van het BBP in de loop van de 19e eeuw tot onder de 50% terug te dringen met een reele rente v
jaap Tinholt 1
Pieter JongejanHank Rearden 1
Pieter JongejanMichel Fleur 6
Meneer Broekhuijsen, ik vraag me af of dit niet erg simpel geredeneerd is.
Ten eerste is het aantal miljardairs en miljonairs beduidend kleiner dan het aantal mensen onder het bestaansminimum, dus je kan het ook beschouwen als bijeffect. Ten tweede kan je met fiscaal vermogens en inkomensbeleid altijd sturen op een netto nul effect voor groepen waarvoor het gegarandeerd inkomen niet bedoeld is.
Ik vraag ook uw mening over het volgende voorstel.
Je kun een gegarandeerd inkomen ook combineren met het goedkoper maken van zaken met een nutsfunctie zoals onderwijs. Daarmee kunnen toeslagen overbodig worden, net zoals vernederende recherche. Extra inkomsten worden gewoon belast maar dat zorgt er nog steeds voor dat werken altijd loont. En dat je niet zoals nu alles wat je verdient meteen kwijt bent of opeens een in een ander regime valt en minder overhoudt. En hoeveel je dan overhoudt en wat precies de bedoeling is: dat is weer fiscaal beleid.
Dit lijkt me toch aanmerkelijk simpeler dan eerst te beoordelen of iemand recht heeft op iets. Dan eigenlijk te weinig geven. Dan beoordelen of iemand toeslagen mag krijgen. Dan mensen te rechercheren en mogelijk in de schulden te drukken. En mensen hun rekening te monitoren om elke verdiende cent af te pakken, zodat de stimulans om te werken nul is. Als je niet minder gaat verdienen zelfs.
Tonie Broekhuijsen 2
Michel FleurVandaar dat ik ook schreef dat het een flauw (maar vaak gebruikt) argument is. Mijn punt is dat ik vind dat we nu, op z'n minst, ervoor moeten zorgen dat de noodvoorzieningen die we voor elkaar, als samenleving, hebben bedacht - de bijstand dus - mensen niet willens en wetens verder de armoede in moet helpen, zoals dat nu wel gebeurt. Dat kunnen we stoppen, en dat moet mijn inziens ook direct gebeuren 'in een beschaafd land'. Direct is, zoals we met de kindertoeslagenaffaire ook zien, in de politiek een buitengewoon rekbaar begrip. De benadeelde ouders wachten, na de eerste publicaties uit 2017, nu al jaren op genoegdoening.
Uw verhaal over meer nutsbedrijven spreekt me zeker aan. In de afgelopen 30 jaar zijn natuurlijk veel voorzieningen 'aan de markt' gegeven, omdat 'de markt' efficiënter en beter zou functioneren. Bij veel voorzieningen, zoals de spoorwegen, de energievoorziening en de zorgverzekeraars kunnen over die vermeende verbeteringen vraagtekens worden gezet. In dat verband - beetje off-topic, maar nu we toch bezig zijn - vond ik de paragraaf in het VVD-programma over de economie bijna grappig: '...om een gezonde vrije markt te beschermen is een sterke overheid nodig, die ingrijpt als dat nodig is...'.
Dank voor uw bijdrage!
Michel Fleur 6
Tonie BroekhuijsenRoelf van der Laan 3
Tonie BroekhuijsenKort samengevat zijn zijn vier partijen voor experimenten met regelarme bijstand en/of (onderzoek naar) basisinkomen (PvdA, D66, GL en PvdD) en vijf partijen voor invoering van (een variant van) basisinkomen (DBB, VP, Piraten, LidK en BIP/PvdK/V&R). De overige twintig zeggen er niets over en zijn dus tegen of minstens ongeïnteresseerd. Zie verder https://basisinkomen.nl/nederlands-politieke-partijen-standpunten-basisinkomen/ .
Sorry, dit was in de programma's van 2017.
Voor 2021:
D'66 https://basisinkomen.nl/d66-eerste-partij-met-het-basisinkomen-in-het-verkiezingsprogramma/
Groenlinks: https://basisinkomen.nl/top-groenlinks-neemt-basisinkomen-niet-serieus/ en ook: https://basisinkomen.nl/groenlinks-en-het-basisinkomen-een-lang-verhaal-met-een-happy-end/
PvdA, PvdD, Splinter en ChristenUnie: https://basisinkomen.nl/groenlinks-en-het-basisinkomen-een-lang-verhaal-met-een-happy-end/
Zelfs de VVD heeft overwogen om het in het partijprogramma op te nemen, maar ze vonden dat ze met het verhogen van het minimumloon al genoeg naar links waren opgeschoven!
Pieter Omtzigt van het CDA: Hetzelfde geldt voor bestaanszekerheid, artikel 20 van de Grondwet. Daar dient de overheid naar te streven, alleen we hebben helemaal niet gedefinieerd wat bestaanszekerheid is. Het sociaal minimum is al jarenlang niet geijkt of het sociaal minimum toereikend is. Met het sociaal minimum dat je bereikt als je als negentienjarige voor minimumloon werkt, is het volstrekt onhaalbaar om je huishoudboekje rond te krijgen. Als je op minimumloon werkt als kostwinner en je hebt twee kinderen, is het ook onhaalbaar. Natuurlijk moet je partner ook werken, maar als die geen werk vindt, is het niet mogelijk je huishoudboekje rond te krijgen.
Maar je hebt gelijk, het is iets voor de wat lange termijn. Maar het helpt wel om te bepalen in welke richting je moet denken. Dank voor je hele artike
Roelf van der Laan 3
Het UBI is één van de maatregelen, naast gelijkwaardige toegang tot onderwijs, zorg en huisvesting die nodig zijn om aan een vrije, gelijkwaardige democratische samenleving deel te kunnen nemen.
Tonie Broekhuijsen 2
Roelf van der Laanjaap Tinholt 1
Roelf van der LaanPetrus Harts 3
Roelf van der LaanPeter Urbanus 5
Mooie afronding trouwens met Voorhoeve. Een wijze, typische ouderwetse VVD-er. Politiek was ik het meestal niet met die mensen eens, maar wel iemand voor je respect had. Bij de huidige VVD-ers heb ik dat gevoel nauwelijks.
Roelf van der Laan 3
Peter UrbanusNiek Jansen 9
Peter UrbanusU bent kort van memorie over de wandaad van Voorhoeve luchtsteun aan Dutchbat in Srebenica te weigeren waardoor de genocide van moslims ongestoord kon plaatsvinden niet gehinderd door overste Karremans, die zelfs een toast uitbracht met de Servische genocidair generaal Mladic.
En voor zo’n politicus hebt u respect? Een gelijkaardig respect als Tonie Broekhuyzen heeft voor de oorlogsmisdadiger Tony Blair vanwege zijn ‘War on Poverty’ in eigen land?
Off-topic wil ik daar graag mijn verbazing over uiten.
Tonie Broekhuijsen 2
Niek JansenNiek Jansen 9
Tonie BroekhuijsenDat doet niets af aan de grote waardering die ik heb voor uw artikelenreeks over armoede in Nederland, maar ik vind het opportuun de misdaden in herinnering te houden waaraan politici schuldig zijn , die om andere redenen aangehaald worden in artikelen zoals o.a. in de uwe.
Minke Hoelen 1
Peter UrbanusSjoerd Nelissen 6
Arthur Venis 3
Sjoerd Nelissenj.a. karman 5
Het is opgelegd wettelijk beleid. In de zelfde lijn zit dat je wel invorderingskosten hebt maar geen vergoeding voor foute/verkeerde aanmaningen.
[Verwijderd]
Arthur Venis 3
[Verwijderd]Johan horeman 1
Een ding wil ik nog toevoegen aan de discussie basisinkomen. Inkomen van mensen is economische activiteit voor anderen. Het strooien met geld door de Nederlandse overheid, en de Amerikaanse, is een manier om de economie draaiende te houden tijdens de coronacrisis.
Zo is Bi is niet alleen belastingafdracht, het is ook koopkracht voor mensen die nu geen of te weinig koopkracht hebben. Dat is economische activiteit, geld verdienen, belasting betalen. De multiplier van een basisinkomen uitdelen is vele malen groter dan die van de Kwantitatieve Verruiming van de ECB. Slecht 10% daarvan komt in de reële economie, dat is de productie van goederen en diensten. Voor Bi schat ik dat het percentage vele malen hoger is.
Gegevens over de bestedingen naar inkomen maken dat duidelijk. Alleen jammer dat die oud zijn. CBS 2011 als ik het wel heb.
Tonie, nogmaals dank voor je geweldige bijdrage aan de discussie over armoede en, tegen wil en dank, de stimulans voor de discussie basisinkomen.
Tonie Broekhuijsen 2
Johan horemanVincent Huijbers 9
Wat maakt de welvarende Nederlander zo verongelijkt dat we een heel repressief apparaat op laten tuigen voor de jacht op 'fraudeurs'? Waarom kennen we een woord als uitkeringstrekker: trekken zij echt zo'n groot deel van de taart voor onze neus weg zonder dat ze er iets voor hebben hoeven doen? En is een uitkering ontvangen in onze welvarende maatschappij zo'n misstand dat verplicht vernederend werk ons de enige genoegdoening geeft? Ook het idee (gelukkig daarbij gebleven) van enkele jaren geleden om arbeidsgehandicapten minder dan het minimumloon te laten verdienen zegt iets over onze waardering voor andere mensen.
Misschien is het door de economische tredmolen waarin we veelal als tweeverdieners onze hoge levensstandaard in stand proberen te houden dat we niet kunnen stilstaan bij dit onrecht.
Hank Rearden 1
Vincent HuijbersNiek Jansen 9
Hank ReardenEn nu antwoorden wij op diezelfde vraag : om gelukkig te worden. Wat is het verschil?
Gelukkig zijn er ook nog mensen die antwoorden op de vraag of je gelukkig bent: gelukkig niet.
Het boek van Pascal Bruckner ‘Gij zult gelukkig zijn’ geeft mij een bevrijdend gevoel, wellicht een gevoel dat vergelijkbaar is met wanneer mensen stoppen met steeds meer materieel gewin na te streven of met vrouwen die opgelucht zijn niet meer aan het schoonheidsideaal te hoeven/willen beantwoorden.
Dat in Scandinavische landen en ook in Nederland en België ondanks hun gelukstatus toch zoveel antidepressiva worden geslikt heeft misschien te maken met de normen die ons maatschappelijk worden opgelegd om gelukkig te moeten zijn.
De ‘wellness’ industrie vaart er in elk geval wel bij.
In ‘De kunst van het geluk’ legt de Dalai Lama uit dat de westerse maatschappij zich mentaal kwetsbaar maakt het gelukkig zijn als hoogste goed na te streven zonder er rekening mee te houden dat ongeluk bij het leven hoort en hoe daarmee om te gaan is dan een essentieële vraag
Dat is een veel meer pragmatische en ook meer relaxte houding dan alsmaar bevraagd te worden al of niet gelukkig te zijn.
Vincent Huijbers 9
Hank ReardenDatzelfde contrast zie ik met onze welvaart. Wat is die welvaart als wij als land een grote private schuld hebben opgebouwd? En hoe kan het dat het besteedbaar inkomen al 40 jaar nagenoeg stil staat? Hoeveel meerwaarde is er gecreëerd wanneer eenvoudige woningen onbetaalbaar zijn geworden en vaste lasten een steeds groter deel van ons budget zijn gaan uitmaken? Waar bestaat die welvaart dan uit?
En als we echt zo'n welvaart kennen waarom dan zo'n karig armoedebeleid dat voedselbanken nodig zijn? Is dat ons idee om de minderbedeelden mee te laten delen in de welvaart?
Waarom is alles wat moeilijk af te prijzen is zoals zorg en aandacht, natuur, kunst een linkse hobby die je eerst moet verdienen? Laat het afgelopen jaar niet zien dat dit een groot deel van ons gevoel van geluk invult? Of is dat geluk alleen weggelegd voor de mensen die er een fortuin voor kunnen neerleggen?
Het lijkt allemaal niet met elkaar te verenigen.
Maar misschien is er toch een verband?
Zijn we wel zo welvarend en gelukkig? Offeren we niet veel van ons geluk op met het in stand houden van (of voldoen aan) een te hoge levensstandaard? Is dat de reden dat we neerkijken op mensen die niet werken of een uitkering ontvangen? Als we echte welvaart zouden kennen zouden we gelukkig worden van dat we mensen kunnen helpen mee te delen in die welvaart. Met de toeslagenaffaire in het achterhoofd doen we precies het tegenovetgestelde.
Ik begrijp dat niet.
https://worldhappiness.report/blog/in-a-lamentable-year-finland-again-is-the-happiest-country-in-the-world/
https://economie.rabobank.com/publicaties/2019/augustus/nederlandse-schulden-huizenhoog-risicos/
https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/februari/besteedbaar-inkomen-huishoudens-nederland-staat-vrijwel-stil/
R. Eman 8
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
R. EmanEigenlijk is de reactie van Jeroen Dijsselbloem over 'Schnaps und Frauen' en Wopke Hoekstra over Italië afgelopen jaar 'in het groot' die empathieloze voorwaardelijkheid die achter onze welvaart schuilt. Het is veelzeggend dat we wel ieder jaar onze 'rust' in die landen zoeken.
Arthur Venis 3
Vincent HuijbersEn hoe pijnlijk is het dan wanneer de overheid met enige trots weet te melden dat ze extra geld aan de voedselbanken geeft.
Ik stel me dan de vergadertafel voor waaraan de bewindslieden zitten en iedereen instemmend knikt: ja, geweldig idee...
En niemand die kennelijk enige zelfreflectie heeft en zich afvraagt waarom die voedselbank nodig is...
Stuitend, waneer je er wat langer over nadenkt.
Tonie Broekhuijsen 2
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Tonie BroekhuijsenHet is een breed belicht onderwerp geworden en bedankt voor de epiloog! Ik hoop dat het bijdraagt aan een beter begrip voor het soort armoede dat in een welvarend land kan bestaan.
Maar het geeft vooral ook te denken dat we in Nederland ondanks die grote welvaart en vrijheid zo'n vernauwde blik en cynisch beleid rondom armoede (en minderbedeelden in het algemeen) op na lijken te houden.
De sleutel ligt dan misschien dan ook eerder in meer begrip dan beleid.
Bedankt en groet,
Vincent
Hennie Haan
Het is tijd om de het hele financiele beleid van belastingen, zorg en toeslagen van de grond af aan te ontwerpen waarbij zo min mogelijk bureaucratie overblijft.
Petrus Harts 3
Dus omdat 5 of 6 miljardairs ook een basisinkomen krijgen moet er weer een draak van regelgeving worden opgetuigd? Kijk eens naar het succes van de kinderbijslag als het om arme kinderen gaat. Die eenvoudige regeling keert ook uit aan de miljardair.
Echt, Nederland is zó ontzettend verstrikt geraakt in regelbrij. Daar kom je alleen nog uit met radicale vereenvoudiging. En 17 miljard er tegenaan gooien om 3 miljard te innen laat zien waar die regelbrij toe leidt.
En verder blijf ik bij mijn punt; heel erg, kinderen die in armoede opgroeien, maar we moeten stoppen met elk maatschappelijk probleem bij het onderwijs te dumpen, en de echte schande zijn de werkende armen in Nederland.
Jan Sinke 10
Op de inhoud: het concept ambtenaar is in een een veranderende staat tot steeds meer een controlestaat verder verbureaucratiseerd. Treffend dat de auteur verwijst naar 'civil servant'. De letterlijke vertaling laat precies zien wat de positie en kerntaak is van een ambtenaar. Om in de trend van deze serie te blijven: de ambtenaar moet in het kader van dit onderwerp ervoor zorgen dat 'het bloemetje op tafel blijft' bij de burger.
Tonie Broekhuijsen 2
Jan SinkeFrans Woelders
Mensen in armoede en met name met schulden gaan me aan het hart. Waarbij er naar mijn mening te weinig aandacht is voor het voorkómen van schulden. Het is onbestaanbaar dat mensen met lage inkomens met schulden van tienduizenden euro’s komen te zitten.
Er zijn goede voorbeelden bij banken die actief meedenken vóórdat mensen in de problemen komen. Als er verdere problemen ontstaan dit nog steeds samen met klanten proberen op te lossen en pas in laatste instantie overgaan tot “harde” incasso.
Natuurlijk gaat dit ook niet altijd goed maar overheidsinstanties zoals de belastingdienst, energiebedrijven en “snel geld” bedrijven zouden hier nog iets van kunnen leren. Verplicht móeten leren.
Hoe lossen we het probleem van armoede en schulden op aan de voorkant (voorkomen) in plaats van aan de achterkant (schuldhulpverlening, voedselbanken).
Tonie Broekhuijsen 2
Frans WoeldersIngrid Hogeweg