
Lodewijk Asscher in de Tweede Kamer, november 2020 © ANP / Robin Utrecht
Het uur van de waarheid slaat voor Lodewijk Asscher in de toeslagenaffaire
Lodewijk Asscher was als minister eindverantwoordelijk voor de kinderopvangtoeslag toen de terugvorderingen uit de bocht vlogen. Hij wist dat duizenden ouders daardoor in enorme financiële problemen kwamen. Toch bleef de PvdA-leider tot nu toe buiten schot in de zogeheten toeslagenaffaire. Maandag moet hij in de Kamer onder ede uitleggen wat zijn rol was. Waarom heeft hij niet ingegrepen?
Waar gaat dit stuk over?
- In de toeslagenaffaire ligt de nadruk sterk op ouders die slachtoffer zijn geworden van de ontspoorde fraudejacht door de Belastingdienst.
- Er is veel minder aandacht voor de nog grotere groep ouders die met terugvorderingen te maken kregen omdat ze (een deel) van de verplichte eigen bijdrage niet hadden voldaan. Zij moesten de volledige toeslag terugbetalen.
- Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, toen onder leiding van minister Lodewijk Asscher (PvdA), was verantwoordelijk voor dit beleid. Dankzij waarschuwingen van de Belastingdienst wist Asscher al in 2013 dat ouders in grote financiële problemen kwamen. Toch koos hij niet voor een snelle oplossing, maar startte een langdurig wetgevingstraject, dat vervolgens mislukte.
Waarom is dit artikel van belang?
- Deze week werden (top)ambtenaren en politici onder ede verhoord in het kader van een parlementaire mini-enquête over de toeslagenaffaire. Asscher, die lang buiten beeld bleef, wordt maandag verhoord.
Hoe onderzocht FTM dit?
- Begin maart publiceerde FTM al een reconstructie van de rol van de politieke top in deze zaak, en eind mei reconstrueerde FTM de blinde vlekken van de commissie-Donner, die een rapport uitbracht over de affaire. Ook volgden we de verhoren in de Kamer.
2020
2020
2014
2015
2016
2016
2013
2014
2014
2015
2016
2016
2020
2017
2020
2015
2020
Tijdlijn: begin linkOp dag drie van de parlementaire ondervraging over de toeslagenaffaire, woensdag 18 november, schoot Peter Veld een projectiel af. Doelwit: het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), dat onder leiding stond van Lodewijk Asscher (PvdA) toen de impact van de massale terugvorderingen voor het eerst pijnlijk zichtbaar werden.
Veld, de voormalig directeur-generaal van de Belastingdienst (2009-2015), verklaarde dat hij indertijd grote moeite had met het terugvorderen van de volledige kinderopvangtoeslag – van vaak vele duizenden euro – bij een klein verzuim van de ouders. Veld stelde dat hij bij SZW meermaals heeft aangedrongen op ander beleid, omdat de fiscus de aanpak te hardvochtig vond.
Maar die verandering bleef uit – volgens Veld vanwege de ’halsstarrigheid’ van SZW. De ambtelijke top van dat ministerie, verantwoordelijk voor het beleid rond de kinderopvangtoeslag, wilde volgens hem geen mildere aanpak.Tijdlijn: einde link
Topambtenaren:
- Marcelis Boereboom: directeur-generaal Werk van SZW (2013-2017) en verantwoordelijk voor zowel de terugvorderingen als het wetsvoorstel dat daaraan een einde moest maken. Hij was de opvolger van Maarten Camps.
- Martin Flier: was directeur kinderopvang bij SZW (2010-2015). Hij is niet verhoord, wegens ‘persoonlijke omstandigheden’.
- Loes Mulder: secretaris-generaal van SZW, aangetreden in 2016.
- Maaike van Tuyll: directeur kinderopvang bij SZW en verantwoordelijk voor de Wet Kinderopvang die als basis diende voor de terugvorderingen (2016-heden). Zij was de opvolger van Martin Flier.
- Peter Veld: directeur-generaal van de Belastingdienst (2009-2015). Hij sprak met zowel Marcelis Boereboom als met diens voorganger (Maarten Camps) bij SZW over de terugvorderingen.
Politici:
- Lodewijk Asscher: minister van SZW van november 2012 tot oktober 2017; thans fractievoorzitter van de PvdA.
- Piet Hein Donner: oud-minister van Justitie (2002-2006); oud-minister van SZW (2007-2010); was van begin 2012 tot eind 2018 vice-voorzitter van de Raad van State. Donner was voorzitter van de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen die in maart dit jaar adviseerde over schadevergoeding aan ouders.
- Eric Wiebes: staatssecretaris van Financiën van februari 2014 tot oktober 2017, en verantwoordelijk voor de Belastingdienst.
Vanzelfsprekend heeft Veld er belang bij om naar anderen te wijzen. Maar hij deed zijn beschuldiging niet lichtvaardig: er is een paper trail. Daaruit blijkt dat de top van SZW zich terdege bewust was van de ernstige problemen die de terugvorderingen veroorzaakten – en ook dat de toenmalige minister van SZW, Lodewijk Asscher, daar kennis van had en toch niet ingreep. De topambtenaren van SZW die deze week zijn verhoord, ondersteunen de lezing van Veld.
Asscher houdt zich schuil
Met zijn kritiek op de kabinetsaanpak van de coronacrisis heeft de PvdA-fractievoorzitter momenteel een prominente rol; Asscher mag vaak aanschuiven bij de talkshows. Maar over dit onderwerp houdt de oud-bewindsman zich muisstil.
Tijdlijn: begin linkOp één keer na, half maart dit jaar, toen de roze plopkap van GeenStijl in de gangen van de Tweede Kamer onder zijn neus werd geduwd. Asscher had zich kort daarvoor op het PvdA-congres kandidaat gesteld voor het partijleiderschap. ‘Alsof de duvel ermee speelt: er komt gelijk slecht nieuws,’ zegt de verslaggever pesterig.
De Belastingdienst waarschuwde de top van SZW al in 2014 uitvoerig voor het ‘disproportioneel’ terugvorderen van kinderopvangtoeslag
‘Daar werd ik niet zo vrolijk van,’ antwoordt Asscher, breed glimlachend. Het slechte nieuws? Een artikel op Follow the Money, waarin onthuld werd dat de Belastingdienst al in 2014 de top van SZW uitvoerig heeft gewaarschuwd voor het ‘disproportioneel’ terugvorderen van kinderopvangtoeslag.Tijdlijn: einde link Bovendien droeg de Belastingdienst indertijd ook een oplossing aan: vorder alleen de te weinig betaalde ‘eigen bijdrage’ terug, niet de gehele toeslag. Dat heet ‘proportioneel’ terugvorderen.
De praktijk destijds: tienduizenden ouders moesten bij een klein verzuim dat niets met fraude te maken heeft, de gehele toeslag van dat jaar terugbetalen: vele duizenden, soms wel tienduizenden euro. Dit beleid heeft nog meer slachtoffers gemaakt dan de ontspoorde fraudejacht van de Belastingdienst. Voor dit alles-of-niets beleid was Asscher als minister verantwoordelijk – niet de Belastingdienst; die was slechts uitvoerder van het beleid van SZW.
Tijdlijn: begin linkDe ‘kersttas’ als uitvlucht
Uit een ambtelijk memo dat toenmalig staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) aantoonbaar had gezien, bleek dat Financiën eind 2014 met SZW had afgesproken dat de waarschuwing van de Belastingdienst in de ‘kersttas’ van Asscher zou worden gestopt. Maar in het interview met GeenStijl ontkent Asscher het stuk ooit te hebben gezien. SZW moet maar uitzoeken hoe het zit, zegt hij. Vervolgens merkt hij nog wel op met Wiebes te hebben gebeld, maar ook die kon zich volgens Asscher niet herinneren dat ze destijds over het memo hebben gesproken.Tijdlijn: einde link
Asscher versmalt de discussie naar de vraag of hij één specifiek stuk heeft gezien, terwijl de terugvorderingen jarenlang op zijn agenda hebben gestaan
Met zijn ontkenning betoont Asscher zich een behendig politicus. Want hij versmalt de discussie direct naar de vraag of hij één specifiek stuk heeft gezien, terwijl de terugvorderingen jarenlang op zijn agenda hebben gestaan. Asscher zegt niet: ik was verantwoordelijk voor het beleid dat voor tienduizenden ouders ongelooflijk slecht heeft uitgepakt. Of: ik heb jarenlang aan een wetsvoorstel gewerkt om een einde te maken aan die grote terugvorderingen, maar dat mislukte.
Kortom, geen woord over de getroffen ouders uit de mond van de sociaal-democraat die zegt op te komen voor de zwakkeren, maar beleid ondersteunde dat juist de kleine inkomens het hardst raakte.
Binnen SZW was dat laatste geen geheim.
Kinderopvangtoeslag volledig op de schop
‘Ik heb met de minister [Asscher, red.] besproken dat ik groot ongemak voelde over de kinderopvangtoeslag, waaronder dit onderwerp [terugvorderingen, red.],’ verklaarde Marcelis Boereboom, voormalig directeur-generaal Werk van SZW (2013-2017) deze week tijdens zijn verhoor. ‘Ik vind het verschrikkelijk wat die ouders is overkomen.’
Tijdlijn: begin linkMede daarom stelde Boereboom al in 2014 aan Asscher voor om de Wet Kinderopvang (WKO) volledig op de schop te nemen, wat ook het probleem van de terugvorderingen zou oplossen. Daar stemde Asscher mee in; vanaf 2015 gaan zijn ambtenaren aan het werk. Let wel: Asscher en zijn topambtenaren kozen niet voor een vlotte oplossing, conform de suggesties van de Belastingdienst, maar startten een langdurig en complex wetgevingstraject, waarvan de afloop onzeker was. Immers, het was in 2015 al de vraag of het voorstel voor het einde van de kabinetsperiode klaar zou zijn.
Ondertussen liepen de terugvorderingen – hoe ‘verschrikkelijk’ ook – gewoon door.Tijdlijn: einde link
Tijdlijn: begin linkHet ambitieuze wetgevingsproces – directe financiering kinderopvang geheten – verloopt allesbehalve soepel. Nadat er grote obstakels zijn geconstateerd in de automatisering van het nieuwe stelsel, geeft Asscher opdracht tot een ‘heroriëntatie’; die wordt in september 2016 gepubliceerd. In dat rapport staat dat hoge terugvorderingen vaker plaatsvinden bij ouders in de lagere inkomensgroepen; zij krijgen immers meer toeslag dan de hogere inkomens. ‘Juist ouders in de lagere inkomensgroepen zijn niet altijd in staat dergelijke terugbetalingen op te vangen.’
Voor bijna 20.000 ouders is dan al sprake van een problematische schuld die niet meer op een normale wijze kan worden afgelost
‘Niet altijd’ is een understatement.
De Belastingdienst heeft dan al met 30.000 ouders een betalingsregeling getroffen voor teruggevorderde kinderopvangtoeslagen, meldt de heroriëntatie. Voor bijna 20.000 ouders is sprake van een problematische schuld die niet meer op een normale wijze kan worden afgelost. ‘De betalingscapaciteit van de ouders is onvoldoende om de schuld af te lossen.’ Let wel: dit was de tussenstand van eind 2016. Hun aantal is inmiddels veel hoger: het alles-of-niets beleid hield tot oktober vorig jaar stand.Tijdlijn: einde link
Boereboom verklaart tijdens zijn verhoor er spijt van te hebben daarnaast niet voor een kortetermijnoplossing te hebben gekozen. ‘Ik had een tweesporenbeleid moeten hanteren: noodwetgeving bijvoorbeeld, om de scherpe randjes eraf te halen.’ Waarom deed hij dat niet?
Zijn uitleg over juridische moeilijkheden bevredigt de commissie niet. Chris van Dam (CDA), de voorzitter van de parlementaire ondervragingscommissie, merkt op: ‘Het huis staat in brand en u bouwt een nieuw huis, zonder eerst het oude te blussen.’
Tijdlijn: begin linkOverigens zal het huis nooit worden afgebouwd. In november 2016 komt er een wetsvoorstel, maar de Raad van State brengt daar in 2017 een vernietigend advies over uit. Kort daarna komt er een regeringswissel, en eindigt het ministerschap van Asscher. Het voorstel belandt in de prullenmand.
De brand woedt ongestoord verder.Tijdlijn: einde link
Asscher weet het
Tijdlijn: begin linkDe Belastingdienst heeft al in 2013 alarm geslagen. En doet dat vervolgens nog een paar keer.
In mei 2013 heeft directeur-generaal Peter Veld van de Belastingdienst overleg met de directeur-generaal Werk van SZW over het terugvorderen van toeslag bij de ouders die klant waren bij gastouderbureau De Appelbloesem. SZW dringt aan op invordering van de volledige toeslag, maar Veld stribbelt tegen. Die ouders hebben namelijk niet zelf gefraudeerd; het gastouderbureau deed dat. ‘De Belastingdienst verwacht veel onvrede bij de mensen die het betreft,’ zo staat in de notulen van dat overleg. SZW ‘houdt de rug recht’ en is van mening dat de invordering moet starten.
Een week later wordt Asscher geïnformeerd over het gesprek tussen beide departementen. ‘DG Werk [de directeur-generaal] heeft conform eerdere standpuntbepaling in deze, instemming gegeven aan het starten met de invordering van de Belastingdienst,’ staat in het ambtelijke bericht. De minister is akkoord.Tijdlijn: einde link
SZW-topambtenaar Boereboom hield de officiële lijn aan: ‘Kinderopvang is niet gratis’
Topambtenaar Marcelis Boereboom maakte deel uit van de ‘rechte rug’ van SZW. Hij verklaarde deze week zich het kennismakingsgesprek met Peter Veld in 2013 goed te herinneren, onder meer over de ‘disproportionele’ terugvorderingen. Boereboom hield de officiële lijn aan: ‘Kinderopvang is niet gratis.’ Kennelijk is de halsstarrigheid waarnaar Veld bij zijn verhoor verwees, geen verzinsel.
Tijdlijn: begin linkSignalen in overvloed
Signalen dat de harde aanpak veel slachtoffers maakt, bereiken ook Asscher. Tijdens een algemeen overleg in de Kamer op 24 september 2014 zegt de bewindsman: ‘Daarmee [door directe financiering van kinderopvanginstelling in te voeren, red.] pakken we bovendien het soms – ik zou haast zeggen vaak – pijnlijke probleem van de terugvorderingen aan, waarbij mensen soms zeer forse bedragen moeten terugbetalen op een moment dat ze daartoe nauwelijks in staat zijn.’ Tijdlijn: einde link
Tijdlijn: begin linkNadat Veld morrend akkoord is gegaan met de rechte rug van SZW, doet de Belastingdienst eind 2014 een ultieme poging om in de hoogste regionen het verzet te breken. Ambtenaren stellen een indringend memo op voor staatssecretaris Eric Wiebes – tevens bedoeld voor de beruchte ‘kersttas’ van Asscher – en vragen hem het onderwerp met minister Asscher op politiek niveau te bespreken.
Hierover had Boereboom in november 2014 een overleg met de directeur-generaal van de Belastingdienst Peter Veld, als voorbereiding op een geplande expertmeeting van ambtenaren van beide departementen, zoals FTM eerder onthulde. Via een ‘rapportage ministerstaf’ kreeg Asscher een verslag van dat gesprek tussen de twee topambtenaren.Tijdlijn: einde link
Maar de expertmeeting met ‘oplossingsrichtingen’ die de Belastingdienst aandraagt, leidt tot niets. Wel stelt SZW zelf een nota op over het probleem (en de mogelijke oplossingen) ten behoeve van de minister, maar die komt vreemd genoeg nooit verder dan een ‘concept’. Volgens SZW heeft dat concept de minister nooit bereikt.
Raadsels rond de nota
Tijdlijn: begin linkIn Boerebooms verhoor komt niet aan het licht waarom de conceptnota nooit aan Asscher lijkt te zijn voorgelegd. Boereboom noemt dat ‘ongebruikelijk’. Misschien dat de directeur Kinderopvang destijds, Martin Flier, het stuk onderhands aan de minister heeft ‘doorgeleid’, oppert Boereboom, maar dat is volgens hem niet te achterhalen.
Eind januari 2015 laat Flier aan Financiën weten dat besloten is om de oplossing die Financiën opperde (proportioneel terugvorderen) niet in voeren. De nieuwe beleidslijn: de voorlichting aan ouders verbeteren op de website van de Belastingdienst.
Is dat gedaan na ruggespraak met Asscher?
Dat lijkt voor de hand te liggen, gezien de escalatie naar het hoogste ambtelijke niveau en de ernst van het probleem. Waarschijnlijk zal hierover geen uitsluitsel komen: wegens ‘persoonlijke omstandigheden’ zal Flier niet door de commissie worden verhoord.Tijdlijn: einde link
Een ambtelijk non-issue
Tijdlijn: begin linkHet is nu september 2016, drie jaar na de eerste waarschuwingen van de Belastingdienst. In een Kamerbrief schrijft Asscher: ‘Het kabinet ziet dat dit [beleid] bij een kwetsbare groep ouders resulteert in hoge terugvorderingen en problematische betalingsachterstanden. Ook ontstaan hierdoor budgettaire verliezen bij de overheid. De gevolgen van deze problemen komen nu vrijwel volledig bij ouders terecht. Deze problemen moeten en kunnen we voorkomen.’Tijdlijn: einde link
De duizenden ouders die jaarlijks kopje-onder gaan, worden een ambtelijk non-issue
Tijdlijn: begin linkMaar toch leidt het niet tot een noodstop: in de Kamer verdedigde Wiebes in maart 2016 samen met Asscher het beleid waarvan hij weet dat het vooral de minima keihard treft. Daarbij verwijst de minister graag naar de instemmende interpretatie van de Raad van State, die wordt overspoeld door zaken over de grote terugvorderingen.
Wanneer Maaike van Tuyll in maart 2016 aantreedt als de nieuwe directeur Kinderopvang, zijn de terugvorderingen volledig op de achtergrond geraakt. Tijdens haar verhoor verklaarde Van Tuyll deze week dat ze pas in 2018 kennis nam van deze ontwrichtende praktijk. ‘Mijn voorganger [Martin Flier, red.] en mijn medewerkers hebben mij daar niets over verteld.’Tijdlijn: einde link
Dit strookt met de verklaring van secretaris-generaal Loes Mulder (SZW), bij wie het probleem sinds haar aantreden in 2016 niet hoog op de agenda staat. Zij verklaart pas in 2019 voor het eerst te hebben gehoord over de ‘proportionele’ terugvordering als oplossing.
Kennelijk zijn de duizenden ouders die jaarlijks kopje-onder gaan, vanaf 2016 een ambtelijk non-issue.
Tijdlijn: begin linkDe commissie-Donner houdt politici buiten schot
Dat er lange tijd weinig aandacht is geweest voor de rol van SZW, is mede te danken aan het rapport van de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen, onder leiding van oud-minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner. Die commissie adviseert het kabinet op 12 maart dit jaar over schadevergoeding aan ouders, maar houdt de verantwoordelijke politici buiten schot.
Al die grote terugvorderingen vanwege een klein verzuim hebben niets met fraudejacht te maken
Donner erkent in zijn rapport dat de ‘schrijnende gevolgen van handhaving niet noodzakelijkerwijs samenhangen met bestrijding van fraude en georganiseerd misbruik,’ zoals in het kader van de CAF-dossiers. Zij doen zich evenzeer voor bij ‘reguliere handhaving’, waardoor ‘ook al lang voor 2013 [..] veel toeslaggerechtigden geconfronteerd zijn met hoge terugvorderingsbesluiten, waardoor zij in financiële moeilijkheden kwamen.’Tijdlijn: einde link
Waarom is er dan niet ingegrepen?
Volgens Donner is dat omdat slechts ‘heel weinigen’ binnen SZW ‘werkelijk zicht hadden op de sociale gevolgen van de strikte handhaving’. Maar nadat die informatie wel voorhanden kwam, is er evenmin ander beleid ingezet, ‘omdat de politieke en maatschappelijke roep om fraudebestrijding steeds luider werd door nieuwe gevallen van fraude’. Daardoor kreeg de ‘vrees om te “soft” op het fraudedossier te lijken’ de overhand. ‘Bovendien lag onmiddellijk de vraag op tafel wie dan wel voor dat soepeler beleid zou gaan betalen.’
Donner verzwijgt zijn eigen bemoeienis met de wetgeving
Tijdlijn: begin linkLater zou blijken dat de commissie-Donner van SZW nauwelijks documenten heeft gekregen. Daarnaast heeft de commissie de pogingen van SZW om het probleem met complexe nieuwe wetgeving te repareren, volledig verzwegen, zo bleek uit een reconstructie van FTM. Dat Donner weet had van de politieke en ambtelijke geschiedenis van het wetsvoorstel, staat buiten kijf. Want net als andere wetsvoorstellen gaat ook het wetsontwerp van Asscher voor advies naar de Raad van State (RvS), waarvan Donner op dat moment – eind 2016 – vice-president is.
Asschers wetsontwerp gaat voor advies naar de Raad van State, waarvan Donner dan vice-president is
In maart 2017 heeft Donner beroerd nieuws voor Asscher: de RvS sabelt het wetsvoorstel neer, omdat het probleem van het kaalplukken van ouders niet wordt opgelost. Geen woord hierover belandt in het eindrapport van de commissie-Donner, zoals FTM meldde. Dat leidde eind mei dit jaar tot beroering in een Kamerdebat over het rapport. De Kamer stemt unaniem in met een parlementaire mini-enquête; die is deze week van start gegaan.Tijdlijn: einde link
De Kamer dringt aan op stukken
Na het rapport van de commissie-Donner gaat de toeslagenaffaire hoofdzakelijk over de Belastingdienst en de moeizaam verlopende compensatie van ouders. Telkens weer duiken nieuwe stukken op die verborgen waren gehouden, alweer tot grote ergernis van de Kamer.
In dat kader besluit de Kamer in maart ook te willen achterhalen wat er eigenlijk bij SZW is gebeurd met alle signalen van de Belastingdienst. Wat wist de ambtelijke en politieke top? Heeft Asscher bijvoorbeeld het stuk in zijn ‘kersttas’ gezien?
Tijdlijn: begin linkDe informatievoorziening is op dat moment ronduit karig te noemen. FTM krijgt geen enkel antwoord op gestelde vragen. Een wob-verzoek van FTM wordt op 7 mei afgewezen, met als argument dat er op verzoek van de Kamer immers al negen stukken zijn aangetroffen bij SZW, die al openbaar zijn gemaakt. Wel meldt het departement dat de ‘zoektocht naar relevante stukken nog niet is afgerond’.
Dat klopt: er start een grote speurtocht in de systemen van SZW.Tijdlijn: einde link
SZW komt met slechts negen stukken
Die eerste negen stukken – later zullen er meer volgen – slaan een bres in de ontkenning van Asscher. Het ‘ministerstafbericht’ van 8 december 2014 duikt op, waaruit blijkt dat Asscher toen is geïnformeerd over de zorgen van de Belastingdienst. Tijdlijn: begin linkOok saillant is een ‘ambtelijke spreekschets’ voor Asscher, ter voorbereiding op een algemeen overleg over kinderopvang in de Kamer, op 5 februari 2015.
Die ‘spreekschets’ suggereert dat Asscher en Wiebes de noodkreet van de Belastingdienst wel degelijk hebben besproken. Ter herinnering: in zijn interview met GeenStijl ontkende Asscher dat.Tijdlijn: einde link
In de spreekschets staat: ‘De staatsecretaris van Financiën [Wiebes, red.] heeft bij mij [Asscher, red.] aandacht gevraagd voor het thema van de eigen bijdrage voor ouders in de Wet kinderopvang. Dit in verband met een aantal recente zaken waarin ontvangers van de kinderopvangtoeslag (ouders) grote bedragen aan ten onrechte ontvangen toeslag dienen terug te betalen, omdat ze geen eigen bijdrage hadden betaald.’
De ambtenaar noteert hier dat zijn minister met Wiebes over de terugvorderingen heeft gesproken, én dat dit gesprek een vervolg kreeg. ‘Ik [Asscher, red.] ben wel met de staatssecretaris van Financiën in overleg, of en zo ja op welke wijze de scherpe kantjes van het systeem van de eigen bijdrage afgehaald kunnen worden, als daarmee grote terugvorderingen aan onwetende ouders voorkomen kunnen worden.’
De spreekschets wordt vervangen door een andere; waarom is niet duidelijk. In het dossier voor het Kamerdebat van 5 februari 2015 komt een tekst terecht waarin het toeslagenbeleid juist niet van zijn ‘scherpe kantjes’ wordt ontdaan. Asschers nieuwe spreektekst luidt: ‘Het niet volledig betalen van alle kosten die een ouder maakt voor de opvang van zijn kinderen in een geregistreerde opvanginstelling, leidt ertoe dat de ouder geen recht heeft op de kinderopvangtoeslag en de kinderopvangtoeslag in zijn geheel moet worden terugbetaald.’
Waar is de ‘standpuntbepaling’ van Asscher?
Tijdlijn: begin linkNa de speurtocht in de systemen stuurt SZW eind augustus 2020 een rapport naar de Kamer met 26 nieuwe stukken. Daaruit blijkt opnieuw niet helder wat Lodewijk Asscher indertijd met de signalen van de Belastingdienst heeft gedaan. De Kamer merkt in haar vragen daaromtrent op dat een ‘standpuntbepaling’ van Asscher ontbreekt.
Opvallend is dat de speurtocht zich beperkte tot besluitvormende documenten. Van de onderzochte 2367 documenten en 1859 e-mails viel dus een deel af, omdat ze niet besluitvormend zijn, maar ter voorbereiding van besluitvorming dienden. Ook valt op dat er een groot gat in de tijdlijn zit: over de periode tussen augustus 2015 tot juni 2017 wordt geen enkel stuk aangetroffen. Dat is precies de periode waarin is gewerkt aan het wetsvoorstel waarmee de financiering van de kinderopvang op de schop zou gaan.Tijdlijn: einde link
Voor Asschers verdediging is dit niet onprettig.
Er zijn geen e-mails of verslagen van informele overleggen, waarin wellicht keuzes zijn gemaakt. En SZW heeft, zoals eerder opgemerkt, niet kunnen vaststellen dat de waarschuwingen van de Belastingdienst uit 2014 of de SZW-conceptnota daarover van 2015, de minister hebben bereikt. Voorts wordt de belangrijkste ambtenaar die hierover helderheid kan scheppen, niet gehoord. Zo blijft het mysterie van de ‘kersttas’ waarschijnlijk in stand.
Dat Asscher vanaf 2013 wist dat complete volksstammen in de schuldhulpverlening verdwijnen, staat echter als een paal boven water. In 2014 koos hij doelbewust niet voor een snelle oplossing, maar voor een complex en onzeker wetgevingstraject, dat jaren zou vergen – wetend dat onderwijl vele duizenden ouders aan de bedelstaf zouden raken.
56 Bijdragen
Eveline Bernard 6
Jammer dat het memo van me. Palmen https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/openbaar-verhoor-mevrouw-palmen-schlangen
nog niet is genoemd
Age Miedema
Eveline BernardEr is toen waarschijnlijk geprobeerd hier hard tegen op te treden , met wel wat doorgeschoten gevallen.
Het moet toch te achterhalen zijn welke lieden achter deze frauduleuze praktijken zaten ?
Inmiddels heb ik begrepen dat er in de aantoonbare schrijnende gevallen ook wel regelingen getroffen zijn .
Misschien is het in deze tijd niet meer mogelijk om dit soort grootschalige projecten op te starten , daarvoor is de financiële moraliteit van ons land al te verrot .
Maar als iemand een schuld van 160000 euro heeft opgebouwd al dan niet door toedoen van de belastingdienst en zo iemand profileert zich als oliedom slachtoffer knaagt dat aan de geloofwaardigheid, vooral ook van het slachtoffer.
Nu wordt Asscher de zwarte piet toegespeeld , die komt over als iemand die nog in de moraliteit en maakbaarheid van de wereld van de “hardwerkende Nederlander “ gelooft.
We gaan het meemaken .
Jan Ooms 10
Age MiedemaMaar wanneer nu al stukken uit een bep. tijdvak ontbreken wat hem in zijn verdediging ondersteunt, vrees ik het ergste. Wat overigens niet wegneemt dat dit ook Wiebes en Donner wel héél goed lijkt uit te komen.
Zo blijven ze wat dát betreft gedrieën buiten schot en straalt alle overige vuiligheid vrijwel alleen op Asscher af.
De PvdA komt er op deze manier het slechtst af. Wat ze overigens volledig aan zichzelf te danken/te wijten heeft door zich al een kleine 50 jaar te laten lenen voor neoliberaal overheidsbeleid!
Eerst laten ze zich in met het verrijken van de rijken over de rug van ‘de arbeider’, en telkens wanneer de onrechtvaardigheid hieruit blijkt in de diverse schandalen blijkt de PvdA een cruciale minister of staatssecretaris te hebben geleverd.
Op deze manier blijft vooral de VVD, maar ook het CDA , buiten schot en vangt de PvdA de klappen op. Al bijna 50 jaar! En ze zijn te dom om dat zelf door te hebben want ze stinken er iedere kabinetsperiode waarin ze na Den Uyl meegeregeerd hebben telkens opnieuw in.
Op VVD en CDA straalt dit niet of minder erg af, want deze partijen vertegenwoordigen het grote geld in politiek. De PvdA vertegenwoordigt ook het grote geld, maar zégt op te komen voor de zwakken in de samenleving en dáár zit het verschil.
De gifbeker voor de PvdA (verkiezingsnederlaag van 2017) is nog niet leeg verwacht ik. Met een gemankeerde Asscher ná deze mini-enquête wordt ze pas echt leeggedronken in maart 2021.
Eveline Bernard 6
Age MiedemaNiet ' een paar doorgeschoten gevallen' maar tienduizenden onschuldige burgers met lage inkomens beroofd en berooid.
Erik Minkjan
Week van de waarheid volgende week voor Asscher. Zijn politieke geloofwaardigheid staat op het spel, vlak voor de verkiezingen van maart 2021.
Walter van Dijk 3
Erik MinkjanDick Plante 1
Erik MinkjanDick Plante
Peter Oomens
Erik MinkjanGigi Bakker 3
Andries Munnik 3
Erg leuk: die korte sneren die als alinea geïsoleerd worden weergegeven zoals 'Voor Asschers verdediging is dit niet onprettig.'.
Ik wil ook een compliment geven voor de vormgeving in (in ieder geval) de app: de gebruikelijke progress-bar bovenaan is al erg goed, maar met de 'tijdlijn' onderaan die op relevante momenten in de tekst het betreffende tijdvak aangeeft, heeft FTM een fantastisch stuk gereedschap in handen van de lezer gegeven. Bravo!
John Janssen 4
Andries MunnikJan Ooms 10
Andries MunnikOf je moet ‘het slappe gelul’ bedoelen... 😉
Andries Munnik 3
Jan OomsHans van Swoll 5
Andries MunnikHetty Litjens 6
Bericht uit 2015: Gastouderbureaus spannen samen met ouders om voor miljoenen euro's te frauderen met kinderopvangtoeslag.
j.a. karman 5
Hetty LitjensPikant in dit verhaal is het bureau Dadim, volledig georiënteerd op van het buitenland afkomstige doelgroep. Er zal wel eens wat niet goed gegaan zijn, dat hoeft verder niet veel om het lijf te hebben.
Waarom is dat nu iets pikants? Het is de echtgenote van de ondernemer Dadim die als advocaat doorgegaan is totdat alles ontplofte. Goed dat ze het gedaan heeft, echter het maakt de beschuldiging van etnische profilatie wat genuanceerder. Het bureau had zelf immers dat als doelgroep,
Karolijne Bauland 8
j.a. karmanDiny Pubben 9
Karolijne BaulandKinderen met een fraude vinkje, kan niet uit, voor eeuwig.
SyRI vragen hebben al die bestuurders geen SyRI besef?
Gezien vanuit de slachtoffers begrijp ik dat ze niets kunnen stop, stop stop zetten.
Auto's blijven van de weg gehaald, huisuitzettingen gaan door, deurwaarders etc.
Over precedent werking gesproken dit gebeurt ook in andere toeslagen. (en idem in Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties)
Journalisten, deugen de algoritmes, zijn die vragen verboden? Wie stelt BSN SyRI algoritme vragen?
Karolijne Bauland 8
Diny PubbenPolitici en hun ambtelijke staven houden elkaar gevangen in een politiek wenselijk mensbeeld: als er bezuinigd moet worden zijn we mondige, zelfredzame burgers. Als er politiek iets fout gaat (toelagenaffaire) zijn we berkenend en frauderend.
Wie zo denkt heeft complexe wetgeving nodig om ons in toom te houden.
Dan zijn SyRi en Broedkamer nooit ver weg.
Diny Pubben 9
Karolijne BaulandWet Eerste Kamer recent, het BSN nummer mag naar gemeente.
Even los van schadevergoeding dan krijgen al die slachtoffers ook nog zeer veel verschillende hulpverleners, die taken zijn zeer gefragmenteerd voor iedere hulpvraag een andere medewerker, over de vloer. Na al die jaren ellende een legertje hulpverleners.
Ik vind het misdadig.
Goede journalistiek zou deze hel op aarde in eigen land moeten voorkomen.
Karolijne Bauland 8
Diny PubbenDiny Pubben 9
Karolijne BaulandKortom wie sluiten we uit ook al hadden die soortgelijke problemen.
In de hoorzittingen luister ik tussen de regels door. Juist:
'Voor bijna 20.000 ouders is sprake van een problematische schuld die niet meer op een normale wijze kan worden afgelost. ‘De betalingscapaciteit van de ouders is onvoldoende om de schuld af te lossen.’ Let wel: dit was de tussenstand van eind 2016. Hun aantal is inmiddels veel hoger: het alles-of-niets beleid hield tot oktober vorig jaar stand.'
Rol Donner (en Jetta Klijnsma) en ik werd blij dat Jan Hein er uitgebreid over schrijft. Zijn doofpot rol. Er zijn zelfs slachtoffers die verder terug gaan in de tijd.
BSN selectie door belastingdienst ict toren, wie mag aankloppen bij de gemeente voor compensatie.
j.a. karman 5
Diny PubbenDiny Pubben 9
j.a. karmanWerk jij bij toeslagen?
Zoja, ga eens vragen in de ict ivoren toren hoeveel van die 30000 medewerkers meekeken in die (zwart gelakte) dossiers.
Ouders komen in het nieuws, hoorzittingen, dossiers zwart gelakt, dat maakt de mens nieuwsgierig, hoeveel hebben er en hoe vaak in en tegen de regels, ingekeken?
Waarom het doorgaat, ze weten niet hoe dit te stoppen, hebben onze politici en bestuurders in de basis bij de start 2005 nooit over nagedacht. Ergens een fout, jarenlang en in alles.
Reden waarom ik de burgers hier waarschuw.
Hoop niet dat het in het frame fraude (kwam goed uit want 2012 regeerakkoord barste van de bezuinigingen) blijft hangen, we zien nu dat ze niet weten hoe dit te stoppen eerste aanzet is er Eerste Kamer BSN nummer slachtoffers naar gemeente: noodwet.
Polderen is niet goed want ict heeft vuistregels nodig, geen rondpomp verantwoordelijkheden geen rondpomp bestuurders zonder inhoudelijke kennis die niet handelen, verschil macht en gezag.
Pieter, Jan, Renske en Pieter en de sociaal advocate laten zien hoe digitaal falen eruit kan zien. Feilloos legt de advocate tevens het falen van de Nationale Ombudsman, de Rechtstaat en de Autoriteit Persoonsgegevens bloot.
j.a. karman 5
Diny Pubben- Beltel moet vragen kunnen beantwoorden van klanten (burgers). Het zijn vaak tijdelijke krachten.
Seizoenswerk met de pieken in het jaar.
Aan de taak weet je dat ze veel kunnen zien maar niets veranderen.
- Wordt er een dossier aangelegd dan is dat buitende systemen om. Een woord document
handmatig bij te houden. Dan moet je alle andere informatie die niet met de betreffende persoon te maken heeft weghalen / zwartlakken. Dat zijn alle informatieverzoeken met namen (denk aan de AVG) van de collega's en buitenstaanders. Dat zal snel meer dan 90% van een dossier zijn.
Heb jij ooit dossiervorming gezien opgelost in ICT systemen? Ik niet.
Dat kun je terugvinden in de WOBS waarover informatie gepraat wordt op de Q: drive. Dat zijn Word Excel en meer handmatige verzamelde informatie. Dat is niet opgenomen in de IV systemen die dat zouden moeten doen.
Het is de mismatch met de ontbrekende ICT systemen. Pieter Jan zijn journalisten met een kort geheugen, ze eisten fraudejacht want de ICT systemen deden het niet goed.
Je faalt volledig met je BSN verwijzing als een probleem bij fraude. Het idee was dat iedereen foutloos in het BRP zou staan en dat toeslagen daar probleemloos gebruik van zou kunnen maken. Hoeveel fout stond er in het BRP? ER zijn getallen genoemd van 10% fout en misbruik via grote fraude via de fouten https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/3104986/uwv-geeft-spookburgers-uitkering (2011).
Diny Pubben 9
j.a. karmanIk was vraagbaak privacy ethiek voor zeer veel andere leidinggevenden en kroop naar de ict toren 80 zorglocaties.
Het moet anders maar bestuurders luisteren niet.
Dacht ga naar de rechter voor de burgers al kost het mijn hele huis. Privacy op straat en fouten in dossiers voor mij niet te corrigeren. Rechtstaat begrijpt dat niet. Politiek digitaal probleem. Grondwet!
Flexwerkers aan de telefoon, heb geen toestemming gegeven voor opleidingsdoelen, wat voor contract, wat vind jij van je baan, kun je procedure kritiek hebben deugt die, site kritiek, luisterende leidinggevende? Meestal niet en dat is in de hele publieke sector zo. NL flexkampioen. Persoonlijk schrijf ik daarna brieven, klacht met vragen ook over die cultuur. Op dat laatste reageert men zelden. Zijn toch echt onze hoger opgeleiden.
Hoe maak je in reorganisaties hele groepen mensen flex dan krijg je in onze rechtstaat een compliment van de kantonrechter met de mededeling hier zou de politiek iets moeten doen, vakbond stuurde mij naar een digitale site bizar en Het Hof zweeg, sta zelfs voor de rechter met ex collega als 'liegende, zo voelt dat, tegenstander'.
In mijn geval gedwongen minder part time en 0-uren tijdelijk en helemaal geen rechten meer en oh oh oh met start corona kon ik niet eens eten. Ik zwijg.
Ieder zijn vakmanschap. Zelfs op ftm werd ik stil, allereerste lock down persconferentie, de hele journalistiek IC gefixeerd, totaal geen vragen over al die andere takken van zorg. Journalisten hoe kan dat, hoe bestaat het, dat is de staat van ons land.
Corona ziek tijdelijk contract niet verlengd, ik sprak ze al. Woede en walging en ik ga nooit meer ergens voor naar de rechter.
Fraude: lees artikel, hele bedrag terug betalen in 2009 gezien.
Fraude: kun je de wereld organiseren op een landen nr (Bulgaren) en een BSN nummer, wat zeg jij?
j.a. karman 5
Diny PubbenJe vraag ad 1) hele bedrag terug betalen, ja dat is van alle tijden als je iets onterecht krijgt dan zul je dat onterechte ook geheel moeten teruggeven. De kommafout van Amsterdam was een automatiseringsflater. https://www.parool.nl/nieuws/blunder-van-188-miljoen-maakt-minima-rijk~b4b3cb17/ De moeite om het terug te krijgen een teken. Deze is meer propportioneel
https://www.parool.nl/nieuws/amsterdammers-in-bijstand-hoeven-te-veel-betaalde-uitkering-niet-terug-te-betalen~ba1bd085/
je vraag ad/2 en ad 3/ BSN bulgaren. Ik zou het hele gedoe dat het BSN gebruikt kan worden voor fraude subiet wegdoen en het BSN gebruiken waarvoor het bedoeld is. Dat is:
-- Een zo correct mogelijke overheidsadministratie met het vermijden van verwisselingen. 2FA met PSD2 dwingt de banken tot een betere controle van de juiste persoon. Het rare is dat het AP (autoriteit persoonsgegevens) er aan vasthoudt dat het BSN een gevoelig gegeven is en niet gebruikt mag worden om fraude te voorkomen. Ze werken daarmee onvolledige administraties in de hand zorgen dat archieven te snel echt verwijderd worden. Daarmee hebben ze een negatieve rol bij de gevolgen (privacy) voor personen. --
Een absoluut zeker foutloos proces met 7 miljoen personen met een toeslag gaat nooit lukken.
Dan moet je daar een proportioneel iets hebben bij de uitval en bezwaren.
Zeker op dat vlak is er het nodige niet goed.
Ik weet niet hoe het komt maar ook intern op de vloer spelen er strijden. Je hebt er ergens van wat meegekregen als is dat zo voel. Alleen het wat en waarom komt vrijwel nooit naar boven. (ego's)
Diny Pubben 9
j.a. karmanMark my words:
Volg het BSN nummer was al mijn 2005 motto!
Waar gaat het mis, in de zorg zelf PGB AWBZ, bij het UWV, de zorgverzekeraar, bij het ACK, de belastingdienst, de toeslagen, zelfs de gemeentelijke basisadministratie.
Digitaal dakloos worden wonend in de AWBZ noem ik dat, het kon allemaal.
Voor slecht digitaal bestuur kun je niet naar de rechter!
SyRI, ging als hamerslag in 2014 door de Kamers.
Ik concretiseer al die gevolgen zie ftm op 8 mrt.
Hebben bestuurders en politici geen SyRI besef is dat woord verboden?
SyRI is voor burgers zeer belangrijk.
Algoritmes moeten open, uitlegbaar en te begrijpen zijn.
Daar faalt de journalistiek.
Mijn UWV dossier eindelijk een luisterend oor, ziek 2016 staat:
er is iets met haar, Hippocrates, privacy ethiek en de hele ict!
(En de grondwet, dat staat er niet in.)
De rechter zal mij uiteindelijk 'wat is hier allemaal gebeurd' een WIA uitkering toekennen op basis van mijn salaris als leidinggevende en niet in procenten van het minimum loon. Duurt jaren. Ook dat zit in het algoritme.
Er zijn inmiddels wel veel verschillen in Cao's, reparatiewetgeving maar in die van mij staat nog altijd niets.
En ook daar moest mijn advocaat 3 keer in bezwaar om het uit te voeren.
j.a. karman 5
Karolijne Bauland- https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4727651/belastingdienst-toeslagen-snel-financien
"Hij wil met zijn vrouw, advocate Eva Gonzalez Perez, die tientallen ouders bijstaat, z'n oude klanten helpen. " en "Ik zou heel verdrietig zijn als zou blijken dat die tweede nationaliteit wel een rol heeft gespeeld."
-https://www.ed.nl/eindhoven/onderzoek-naar-optreden-belastingdienst-bij-eindhovens-gastouderbureau "Gastouderbureau Dadim in Eindhoven werd in 2005 opgericht. Dadim is actief in het hele land maar werkt uitsluitend met Marokkaanse en Turkse gastouders vanwege het idee dat ouders met vergelijkbare afkomst hun kinderen daar liever naartoe brengen."
- https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-887845.pdf toezichtsrapport 2011 GGD brabant zuidoost 9 vooraarden voldaan in niet "1.2 Administratie gastouderbureau, voorwaarde 1: De administratie van het gastouderbureau bevat een contract per vraagouder."
Ik vind dat allemaal niet zo bijzonder, het zijn keuzes en situaties uit de praktijk.
Dit wringt https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4716831/discriminatie-belastingdienst-toeslagen-financien-etnisch alle klanten zij buitenlanders en dan?
Leg deze er een naast:
- https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/1236591/gastouderbureaus-frauderen-voor-miljoenen-met-kinderopvangtoeslag
- https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/2204086/nederlanders-frauderen-massaal-met-toeslagen
- https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/viplkgbfmbta
"Het oneigenlijk gebruik van de kinderopvangtoeslag hangt voornamelijk samen met de gebrekkige relatie tussen de hoogte van de toeslag en de mate waarin wordt deelgenomen aan het arbeidsproces. Dit komt tot uiting in een hoog maximum aantal uren kinderopvang dat in aanmerking komt voor toeslag, maar ook door het ontbreken van een directe relatie tussen de toeslag en het aantal gewerkte uren."
"Ten slotte moeten overtredingen van de wet- en regelgeving worden gesanctioneerd wa
Edmond Kreuk
John Janssen 4
Ieder weldenkend mens moet nu toch wel de mening zijn toegedaan dat deze ambtelijke top totaal incompetent was te noemen (m.u.v. Mevr. Palmen-Schlangen). Je vraagt je af hoe deze benoemingen tot stand komen.
Maar het gaat in dit prachtig weergegeven artikel over Asscher, wiens politieke geloofwaardigheid en integriteit ter discussie staat. Ik wed 10 tegen 1 dat Asscher komende week tijdens zijn verhoor menig 'Blokpoeltje' toe zal passen!
Erik Minkjan
John JanssenZeker, ook de ambtelijke top heeft steken laten vallen maar de politieke top heeft willens en wetens niet ingegrepen ondanks dat men op de hoogte was van de situatie.
John Janssen 4
Erik MinkjanJan Ooms 10
John JanssenZoals altijd, vanuit de baantjescarrousel van mislukte topambtenaren en bestuurders.
FTM heeft hierover al eens geschreven. Ik kan het artikel zo gauw niet terug vinden anders had ik wel even een linkje geplaatst, maar misschien dat iemand anders het wél kan vinden.
j.a. karman 5
John JanssenDaan Van de Meeberg
John Janssen 4
Daan Van de Meebergferko
Daan Van de MeebergHolke J.M. Flapper 3
Marijke Smijtink 1
Holke J.M. Flapperferko
Ineke Ouwehand
Ineke Ouwehand
Hendrik Poll 2
Ineke OuwehandDe invoering - tegen het advies van RvS en commissies - van een ingewikkeld toeslagen-systeem en belegd bij de verkeerde instantie (belastingdienst). En na de Bulgarenfraude - ook tegen advies van RvS e.a. - invoeren van een hardvochtig terugvorderingsbeleid. Bovendien wordt in diezelfde periode de belastingdienst ingekrompen en verlaten veel ervaren ambtenaren de dienst.
In de loop van de jaren worden regelmatig notities, rapporten en memo’s richting bewindspersonen gezonden waarin de situatie wordt aangekaart. En wordt vanuit de kamer niet actief gecontroleerd op de uitvoering van deze wet en methodiek: die reageren vooral op incidenten en talkshows.
Kortom: Als men dit allemaal weet, waarom is dat uitvoeringsproces dan niet beter bewaakt, door zowel kamer als bewindslieden? Je verschuilen achter het excuus dat je niet werd geïnformeerd is natuurlijk onzin: daarvoor zijn er genoeg mogelijkheden (en ook je plicht) om jezelf op de hoogte van een uitvoeringsproces te stellen.
En de schuld naar de belastingdienst schuiven getuigt van weinig respect voor deze UITVOERENDE dienst.
Om Rutte maar eens te parafraseren: kamer en kabinet hebben zelf deze bal naar de afgrond geduwd en keken er vervolgens niet naar om.
Hans Dijkstra
Dieles Stolk 3
R. Eman 8
Dieles StolkComplexiteit biedt mogelijkheden voor bedoelde en onbedoelde fraude. Bij de opvang van een kind zijn al minimaal de kinderopvang, ouders, tussenbureautjes, werkgevers en belastingdienst betrokken waartussen allemaal geldstromen lopen. Dat lijkt mij onnodig complex voor het bewerkstelligen van een oppas voor een kind. Wie heeft er nu baat bij zo'n complex systeem? Dat zou de vraag moeten zijn, denk ik.
Gerarda Margaritha 1
Dieles StolkBob Lagaaij 5
En daar nog - virtuele - zetelwinst mee boekt ook. Belgie een apenland (zegt men), Nederland een schapenland. Ook met deze halfslachtige enquete - overigens: in feite de Tweede Kamer die zichzelf de maat neemt - zal hij wegkomen. Geen illusies.
Annemiek van Moorst 11
Jeroen van Beek 2
Annemiek van MoorstPeter Bb
Hendrik Poll 2
Peter BbZonder dat men zich afvraagt of de gewenste aanpassing haalbaar, doeltreffend, doelmatig en voor de burger begrijpelijk is. En ook wat voor impact dat heeft op de uitvoeringsorganisatie inclusief automatisering en informatievoorziening.
Lees ook de rapporten van de Rekenkamer van de afgelopen jaren er maar op na.
Die vraag zal namelijk ook aan de orde komen uit de onderzoeken die nu bij de andere uitvoeringsorganisaties zoals UWV plaatsvinden.
We zien daarbij - goed beschreven door Tjeenk Willink - waarschijnlijk het volgende patroon ontstaan: in de laatste decennia is er welvaart maar ook geen beleid (nodig). De vooruitgang bestaat uit kleine stapjes (compromissen, regeerakkoorden) en veranderingen die voor de burger weinig opleveren maar een grote impact hebben op de uitvoeringsorganisaties en hun informatiehuishouding (spaghetti automatisering).
Marc Fahrner 7
Gert van de Kraats 6
Deze Asscher kan onmogelijk lijsttrekker zijn bij een partij, die zich sociaal-democratisch noemt.
Wat een uiterst zwak item met Jan-Hein Strop hierover vandaag bij "M" . Kennelijk was het de bedoeling om de vragen zo te stellen, dat geen enkel informatief antwoord mogelijk was.
Hendrik Poll 2
Gert van de KraatsNee, wil je goede journalistiek van FTM of de Correspondent aan de man brengen dan moet je niet bij dit soort talkshows zijn.