Bange muizen in het Bastion aan de Basisweg

4 Connecties

Onderwerpen

Geert-Jan van der Snoek

Organisaties

TMG De Telegraaf

Werkvelden

Journalistiek
16 Reacties

Telegraaf Media Groep (TMG) is één van de belangrijkste journalistieke bedrijven van Nederland. De vraag is hoe lang dat nog het geval zal zijn.

Het is nu ruim een jaar geleden dat de directie van de Telegraaf Media Groep besloot om van de opbrengst op de verkoop van het televisiekanaal ProSiebenSat.1 (391 miljoen) 301,3 miljoen euro terug te geven aan zijn aandeelhouders. Een superdividend noemden ze het. Maar hoe kun je zoveel geld aan je aandeelhouders teruggeven als jouw belangrijkste merk – het dagblad de Telegraaf, de grootste krant van Nederland – in vijftien jaar tijd in oplage bijna halveerde en het bedrijf al jaren dalende advertentie-inkomsten rapporteert? Dan zeg je als directie eigenlijk: beste aandeelhouder, we weten het niet meer, hier heeft u uw geld terug. En dat betekent ook dat de aandeelhouders - waarvan toenmalig interim-topman Cees van Steijn een gewillige dienaar was - er niet meer in geloven en nog pakken wat er valt te pakken. Afgelopen zomer beaamde een grote TMG-aandeelhouder dit ook tegenover mij: ‘ik geloof niet meer dat ze de weg naar boven zullen vinden’. Met andere woorden, TMG - één van de belangrijkste journalistieke bedrijven van Nederland - is een patiënt die eigenlijk in 2013 al door directie en aandeelhouders is opgegeven. Of zoals Amerikanen plegen te zeggen over veroordeelden die de laatste wandeling naar hun executie maken; a dead man walking.
TMG is een patiënt die eigenlijk in 2013 al door directie en aandeelhouders is opgegeven

Kelderende beurskoers

De dynamiek van de wandelende dode weerspiegelt zich in de koersontwikkeling van het aandeel TMG dat in 2013 nog een periode opleefde en een sprongetje maakte toen het superdividend werd uitgekeerd, maar sindsdien een onverbiddelijke gang naar de kelder heeft ingezet. Daar kon ook de veel te lang uitgestelde en aandoenlijk gevierde overgang naar tabloidformaat niets meer aan doen. De beurswaarde van het concern is nu minder dan het dividend dat eind 2013 werd uitgekeerd.  

Koers TMG Bron: De Financiële Telegraaf

  De nieuwe TMG topman Geert-Jan van der Snoek mag sinds afgelopen zomer proberen om de motor van TMG weer aan de praat te krijgen. Een paar weken geleden presenteerde hij en de Raad van Bestuur de toekomstplannen. Die laten zich het beste omschrijven als een grote schoonmaakoperatie. Oud-marineofficier Van der Snoek wond er geen doekjes om; het is een rommeltje bij TMG. Naast de Telegraaf beschikt het bedrijf over titels als de gratis krant Metro en regionale kranten als het Haarlems Dagblad, maar ook over de radiozenders Veronica en Sky Radio. Het zijn stuk voor stuk merken die grote moeite hebben om geld te verdienen. Bij Radio Veronica zijn 'het luisterbereik en de verbinding van de consument met het merk teruggelopen tot een 'onacceptabel niveau'. Hij kwam ook tot de conclusie dat er amper wordt geïnnoveerd en de merken elkaar niet of nauwelijks versterken. In tegenstelling tot zijn voorganger Van Steijn is bij Van der Snoek de urgentie echter duidelijk. 'De ontwikkelingen in de markt en de inzichten van de afgelopen maanden tonen aan dat een snelle transformatie van de onderneming noodzakelijk is en in hoog tempo moet worden uitgevoerd,' meldde hij vorige maand in het persbericht. Want hoe ontwikkelde TMG zich op digitaal terrein in 2014? Nou zo: 'Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend.' Tegen NRC Handelsblad zei de bestuursvoorzitter dat de angst in het Bastion aan de Basisweg regeert. Angst voor meer reorganisaties, angst om te innoveren, angst voor kannibalisatie. Van der Snoek zal al zijn marine ervaring moeten inzetten om het TMG-schip in 2015 weer op stoom te krijgen.   Deze column is op maandagochtend 5 januari in verkorte vorm ook op Sublime FM te beluisteren

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Eric Smit

Gevolgd door 3117 leden

Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren