Banken medeverantwoordelijk voor dieptepunt consumentenvertrouwen

4 Connecties

Het consumentenvertrouwen wordt niet alleen bepaald door economische factoren, ontdekte toezichthouder De Nederlandsche Bank. De banken spelen een sleutelrol.

De Nederlander heeft altijd een rotsvast vertrouwen gehad in de toekomst, meer dan wie ook ter wereld. Vanaf de jaren 90 is het consumentenvertrouwen in Nederland zelfs aanzienlijk hoger dan in Duitsland, dat op dat moment worstelt met de gevolgen van de Duitse eenwording. Het is ook veel hoger dan het gemiddelde van de 17 landen die later de eurozone zullen vormen. Met vastberaden blik trok de Nederlander die gouden jaren zijn portemonnee, of stak hij zich in de schulden. Dieper dan wie ook. Gouden jaren waren het.   Tot 2010. Dan duikt het Nederlandse consumentenvertrouwen niet alleen diep in het rood, het pessimisme is ineens ook groter dan in Duitsland. In 2012 en ook delen van 2013 was het zelfs lager dan het gemiddelde van de eurozone, een primeur. Het consumentenvertrouwen in de lage landen behoort ineens tot het laagste van Europa.   consumentenvertrouwen_grafiek  

Vertrouwen financiële sector

Hoe kan dat? Waar is de van vertrouwen in zichzelf en de toekomst blakende Nederlander gebleven? Onderzoekers van De Nederlandsche Bank zijn er ingedoken. Over een langere periode hebben ze onderzocht wat nu eigenlijk het consumentenvertrouwen bepaalt. Daarvoor zijn een vijftal gebruikelijke economische determinanten, zoals de huizenprijs, werkloosheid, inflatie, aandelenkoersen en de rentestand geanalyseerd. Deze factoren verklaarden vanaf 1978 prima het consumentenvertrouwen. Tot september 2008.   Vanaf dat moment klopt het oude model niet meer. DNB komt tot de conclusie dat er een aantal factoren ontbreken om de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen te kunnen verklaren: vertrouwen in de financiële sector, vertrouwen in de EU en politieke instabiliteit moeten bij de meting worden betrokken.   De financiële crisis van najaar 2008 heeft er dus hard ingehakt. 'Herstel van vertrouwen in de financiële sector en in Europa kan bijdragen aan herstel van het consumentenvertrouwen', concluderen de DNB-ers. En dus bijdragen aan economische groei.   'Naar herstel van vertrouwen.' Zo luidde de titel van het rapport dat de commissie-Maas in het voorjaar van 2009 produceerde voor de Nederlandse Vereniging van Banken om de selfinflicted reputatieschade van de sector in te dammen. Aan de deplorabele staat van  consumentenvertrouwen valt op te maken dat de sector daarin nog niet in is geslaagd.   Gek hè?    

Niet alleen in Nederland, laat het Edelman Global Trust onderzoek 2013 zien Niet alleen in Nederland, laat het Edelman Global Trust onderzoek 2013 zien