De Duitse autolobby heeft met succes gestreden tegen de reducering van de CO2-uitstoot, maar heeft kleerscheuren opgelopen. Het openbaar ministerie is een onderzoek gestart naar voormalig staatsminister Eckart von Klaeden, die begin deze maand bij Daimler (officieel) begon als hoofdlobbyist.
De strijd van de Duitse autolobby is grotendeels gestreden. In
juni werd er een principeakkoord gesloten over de maximering van de CO2-uitstoot. Vanaf 2020 zou de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten neerwaarts bijgesteld worden van gemiddeld 130 gram per kilometer naar 95 gr/km. Deze nieuwe limiet dreigde een grote impact te krijgen op de Duitse auto-industrie waar Audi, BMW en Mercedes uitblinken in luxe, maar tevens meest vervuilende segment. Zo produceert een Audi Q7 netto 187 gram CO2 per kilometer.
De Duitse autolobby toonde echter haar
spierballen met als gevolg dat definitieve stemmingen
keer op keer werden uitgesteld. De reden: Duitsland wilde een alternatief presenteren waarin de nieuwe normen pas in 2024, vier jaar later dan gepland zouden ingaan. Half oktober kregen de Duitsers na een staaltje powerplay een meerderheid van de lidstaten mee. Mocht er uiteindelijk geen overeenstemming worden bereikt tussen het Europese Parlement en de EU-lidstaten dan dreigt er uitstel, en mogelijk
zelfs afstel van de strengere normen.
Belangenverstrengeling
De succesvolle lobby van de Duitsers - waarbij zelfs Angela Merkel de telefoon zou hebben gepakt om druk uit te oefenen op staatshoofden – heeft een prijs. Het openbaar ministerie in Berlijn is namelijk een onderzoek gestart naar mogelijke belangenverstrengelingen van de voormalige Staatsminister Eckart von Klaeden (CDU). Hij maakte in mei bekend dat hij zijn politieke functie na de zomer zou opgeven voor een baan als Hoofd Lobbyist bij het Duitse autoconcern Daimler (Mercedes). Begin deze maand trad hij daar officieel in dienst, maar het vermoeden bestaat dat hij in de periode voorafgaande al verschillende petten droeg. Afgelopen weekend maakte
Der Spiegel bekend dat Klaeden toegang had tot drie vertrouwelijke EU-rapporten inzake de geplande CO2-plannen. Toeval of niet, vlak voor zijn officiële aanstelling wist Duitsland een meerderheid te vinden voor het verzachten van plannen rondom de CO2-reductie.
Zowel de
Duitse regering als Daimler houden vertrouwen in haar werknemer. ‘
We're looking forward to the prosecutor's investigation with great equanimity and have absolutely no doubts about the integrity of Eckart von Klaeden,’ aldus Daimler-woordvoerder Joerg Howe tegen Der Spiegel. Het nieuwstijdschrift wist verder te melden dat de CDU, de partij van Von Klaeden en Angela Merkel, in oktober een donatie van 690 duizend euro heeft ontvangen van de familie Quandt, de eigenaren BMW.
7 Bijdragen
Maurits
Dennis Mijnheer
Mauritshollandmix
Jules
PeterO
De reductie van CO2-uitstoot door wegverkeer is op zich goed, maar ik vraag me af wat het milieu opschiet met dit soort theoretische cijfers. De CO2-uitstoot van een auto hangt vooral samen met de kilometers die er mee worden gereden. En wat te denken van de enorme toename van het luchtvaartverkeer?
Wat nodig is, is betaalbaar en goed openbaar vervoer. Helaas is dat door de EU en de partijen die al decennia lang de dienst uit maken geprivatiseerd en opgeknipt.
utsjaermets
PeterOKan iemand objectieve cijfers laten zien waaruit we kunnen afleiden dat d'n oto inderdaad een grootvervuiler qua CO2 is ? 'Waar zit het laaghangend fruit' vraag ik vaak...
bos
wat is het inschatingsvermogen als lezer ?
Nu 2 jaren later .........................