Belastingparadijselijke vliegvelden

    In China wordt momenteel de grootste freeport ter wereld gebouwd. De fiscaal neutrale opslagdepots op luchthavens zijn in trek bij banken en als particulieren die beleggen in roerende zaken.

    Op steeds meer luchthavens in de wereld verschijnen zogeheten freeports, een soort mini-belastingparadijzen op luchthavens die haar oorsprong vinden in Zwitserland. Het waren oorspronkelijk pakhuizen waar goederen in-transit tijdelijk werden opgeslagen in afwachting van de volgende bestemming, maar de freeports die momenteel verrijzen zijn luxe, zwaarbeveiligde depots waar de vermogenden der aarde steeds vaker hun beleggingsobjecten stallen. The Economist bracht de opgewaardeerde graanschuren onlangs goed in kaart. Een aanleiding vormt de in aanbouw zijnde freeport op de Luxemburgse luchthaven Findel, een belangrijke hub voor vrachtvervoer. De vier verdiepingen tellende freeport (vloeroppervlak: 22 duizend vierkante meter) wordt via een aparte weg verbonden met de landingsbaan waar alle private jets op aanvliegen. Het is geen toeval: vermogende kunnen direct hun kostbare verzameling wijnen, munten, Picasso’s of andere kunstschatten overhevelen naar de opslagruimte. Bijkomend voordeel:  freeports hebben een fiscale status aparte: de goederen bevinden zich in de zogeheten transit zone – het gebied voor de douane waar (nog) geen belasting, invoerhefffing en omzetbelasting worden geheven. ‘The facility enjoys free trade zone status. Hence, clients who store their valuables on its premises need not pay duties or taxes on their collections as long as they stay within the FreePort,’ aldus de website van de douane van Singapore over de fiscale status van de concurrent Singapore FreePort. Dit depot op Changi Airport werd in mei 2010 geopend en alle kluizen en grotere opslagruimtes zijn inmiddels gevuld met kostbare goederen. Hoofdhuurder is veilinghuis Christie’s dat 40 procent van het vloeroppervlak (25 duizend vierkante meter) in gebruik heeft. Daarnaast huren banken zoals JPMorgan Chase en UBS er opslagruimte voor goud en zilver.

    Concurrentie uit China

    Wereldwijd zijn er meerdere freeports in landen zoals Monaco en Zwitserland waar traditiegetrouw niet de meest royale belastingplichtigen wonen. De schattingen over de omvang zijn wild: mogelijk liggen er voor ‘honderden miljarden dollars’ aan goederen gestashed. De voordelen zijn in ieder geval evident: geen belastingdruk in het land van aankomst - het moet waarschijnlijk wel als box III-vermogen opgeven worden in het thuisland - maar bij freeports zou het mogelijk zijn om een kluis of depot te huren op naam van een trust. De uiteindelijk belanghebbende kan dan achter de schermen blijven. Op Beijing Capital Airport wordt momenteel ’s werelds grootste freeport gebouwd met een oppervlak van 83 duizend vierkante meter. De opslag moet volgend jaar al deels opengaan. De zogeheten Freeport of Culture gaat zich vooral richten op de opslag van kunstwerken. In samenwerking met veilinghuis Sotheby’s worden er ook veilingen georganiseerd. Het grote voordeel daarvan is dat vermogende Chinezen de kunstobjecten kunnen doorverkopen zonder dat het werk het pand hoeft te verlaten. Bovendien kunnen er ook buitenlandse kustobject als investering worden aangekocht, en ingevlogen, zónder prijsopdrijving door de hoge Chinese belastingdruk. Als Chinezen een kunstwerk importeren moet er maar liefst 34 procent invoerbelasting betaald worden over de aanschafprijs. Maar zolang het kunstwerk zich in de freeport bevindt dan vindt er geen taxation plaats en kan het beleggingsobject te zijner tijd doorverkocht worden aan een andere belegger. singapore freeport Foto: De entree van de Singapore FreePort getiteld 'Cage sans Frontières'

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 271 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren