© FTM/Arne van der Wal

FTM Lokaal

Van Noord-Oost Groningen tot Zeeuws-Vlaanderen en van Den Helder tot Maastricht: deze waakhond komt naar je toe. Lees meer

De afgelopen jaren zijn steeds meer taken en verantwoordelijkheden van de centrale naar lokale overheid geschoven. Idee was om het bestuur op die manier dichter bij de burger te brengen. Lokale bestuurders beheren nu grote sommen geld en hebben veel meer macht over hun burgers dan voorheen. Dat is niet alleen een verlokking voor henzelf, maar ook voor dubieuze ondernemers die iets van hen gedaan willen hebben. Soms zijn ze zelfs een regelrechte prooi voor criminelen.  

Terwijl de macht lokaal toenam, is de controle erop verzwakt. In de lokale journalistiek heeft een enorme kaalslag plaatsgehad. Kranten en lokale tijdschriften sneuvelden, complete stadsredacties zijn vervangen door een enkele onderbetaalde feelancer. Sjoemelende wethouders, corrupte ambtenaren en machtswellustige raadsleden kunnen hun gang gaan. Steeds meer publieke voorzieningen worden vermarkt. Zakenlieden maken daar op hun beurt weer handig gebruik van. De lusten zijn voor de markt, de lasten worden gesocialiseerd. 

Overdreven? Nee. Driekwart van alle integriteitskwesties speelt zich op lokaal niveau af. Er is bijna niemand meer die de lokale macht controleert. Te weinig vreemde ogen die dwingen. 

Follow the Money gaat daar verandering in brengen. Met FTM Lokaal gaan we geldsporen volgen, belangen in kaart brengen en misstanden blootleggen. We gaan foute burgemeesters en wethouders hinderlijk voor de voeten lopen. Ook bij jou om de hoek.

51 Artikelen

#noordoostpitch: bepaal mee wat we gaan onderzoeken in Noord- en Oost-Nederland

2 Connecties
2 Reacties

Ook jouw gemeente krijgt steeds meer taken en dus meer macht. Daarom gaat FTM lokaal.

*** UPDATE (don. 5 april, 21.00): we hebben al bijna 90 pitches*** Follow the Money en de regionale omroepen van Noord- en Oost-Nederland gaan journalistiek samenwerken via Pitch. Ons gezamenlijke publiek kan bij ons een onderzoeksvoorstel indienen. En iedereen kan stemmen op zijn of haar favoriete Pitch. Het winnende voorstel krijgt een passende beloning: we gaan het uitvoeren. Over het hoe en waarom van #noordoostpitch vertellen we hier.

Wie heeft het beste idee voor een journalistiek onderzoek in de vier provincies van Noord- en Oost-Nederland? Welke misstand verdient het om aan de kaak te worden gesteld? Welk maatschappelijk thema in jouw regio verdient het journalistiek te worden uitgespit? 

Meestal beslist een redactie of journalist dat. Met Pitch doen we dat anders: de keuze is aan jou. Jij bepaalt, en wij – Follow the Money en de regionale omroepen van Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel – voeren het uit. Samen. En bij dat onderzoek willen we zoveel mogelijk luisteraars, kijkers en lezers betrekken. Samen zijn we sterker, zien we meer en leveren we relevante en betere journalistiek. 

Samenwerking Noord- en Oost-Nederland én FTM

Omrop Fryslân, RTV Noord, RTV Drenthe en RTV Oost hebben begin dit jaar een overeenkomst gesloten waarin ze aankondigden structureel te gaan samenwerken op het gebied van onderzoeksjournalistiek. Door de krachten te bundelen kun je meer boven water halen, is het idee. Die samenwerking op dit specifieke vlak is nieuw, maar de omroepen zijn geen onbekenden voor elkaar. Eind jaren ’50 was hun voorganger RONO de eerste regionale omroep van Nederland. Later sproten bovengenoemde omroepen daaruit voort. 

De samenwerking tussen de regionale omroepen en Follow the Money is ook nieuw. We hebben de handen ineen geslagen omdat we nog betere onderzoeksjournalistiek willen leveren. We hebben beide verschillende sterke kanten, waarmee we elkaar kunnen aanvullen. Dit jaar gaan we samen met de regionale omroepen tenminste vier journalistieke onderzoeksprojecten uitvoeren. Het publiek van de omroepen en FTM speelt daarin een grote rol. Al voordat we beginnen, kun jij mee bepalen wat onze onderzoeksteams gaan onderzoeken. We doen dat met Pitch, dat we vorig jaar hebben gelanceerd. Het publiek kan via Pitch zelf ideeën indienen en stemmen op zijn favoriete voorstel. 

Het eerste onderzoek in dit gezamenlijke project is voor de omroepen van Noord- en Oost-Nederland extra bijzonder vanwege de  journalistieke samenwerking die zij onlangs met elkaar zijn aangegaan.

We hopen dat er veel mensen zullen meedoen aan Pitch, en dat we met elkaar een thema vinden dat iedereen aanspreekt. Uiteraard zullen wij – onderzoeksjournalisten van de regionale omroepen en Follow the Money – onze tanden daarin zetten op de manier die je van ons gewend bent.

Hoe werkt Pitch?

Het indienen van een voorstel is een fluitje van een cent. Dat wil niet zeggen dat het ook gemakkelijk is. Pitch is laagdrempelig, maar het is meer dan zomaar een tip of ideetje over de schutting gooien. We verwachten wel een enigszins uitgewerkt en vooral beargumenteerd voorstel. Waarom moeten we het doen? Wat wil je aan het licht gebracht hebben? Wie kunnen daarmee helpen? De praktijk leert dat hoe beter erover is nagedacht, hoe groter de kans is dat een Pitch-voorstel stemmen weet te krijgen. Andere lezers zijn van harte welkom om commentaar te leveren, aanvullingen te geven en hun diensten aan te bieden. Zo wordt het idee alleen maar beter. Uiteraard kun je je eigen voorstel via de sociale media promoten. Gebruik daarvoor de hashtag #noordoostpitch.

Heb je zelf geen voorstel? Dat geeft niet, je kunt wel stemmen.

Waarom Pitch?

Over een gebrek aan tips van onze lezers hebben we bij FTM niet te klagen. Elke dag worden we gebeld, gemaild of bezocht door mensen die hun onvrede, vermoedens of vragen met ons willen delen. Af en toe hangt er de spreekwoordelijke plastic boodschappentas met documenten aan de deur.

We zijn er blij mee, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er niet altijd iets mee kunnen. De ene keer staat het onderwerp wel erg ver van ons af, de andere keer blijkt het na enkele checks toch net iets anders te liggen. Een enkele keer is de tip een loepzuiver schot in de roos. 

Bij de regionale omroepen is het niet veel anders. Betrokken publiek is een belangrijke pijler voor elk medium, ook voor onderzoeksjournalistiek. Het helpt dan enorm als de ideeën op een gestructureerde manier worden verzameld. 

Vorig jaar begonnen we met een experiment om onze leden en lezers een stem te geven in wat we gaan onderzoeken. We organiseerden daarvoor FTM Pitch: een interactieve stemronde waarbij ons publiek niet alleen beargumenteerde onderzoeksvoorstellen kan indienen, maar ook op die pitches kan stemmen. Wie de meeste steun voor zijn of haar voorstel weet te krijgen, wint. 

Die eerste Pitch was een groot succes. Er werden meer dan 50 voorstellen ingediend, waarvan we er 47 konden presenteren. De Pitch over het stadspark van Alkmaar, de Alkmaarderhout, wist de meeste stemmen te verzamelen. Ook het professionele jury-oordeel over dit voorstel was positief en na de tweede stemronde riepen we het voorstel over de Alkmaarderhout uit tot winnaar

Dat bijzondere historische park werd aangelegd in 1607 en wordt bedreigd door de uitbreiding en vernieuwbouw van de Noordwest Ziekenhuisgroep. Veel inwoners van Alkmaar en natuurliefhebbers maken zich daar zorgen over. Redacteur Liset Hamming dook in deze zaak, die verrassend veel dimensies bleek te hebben. Wat aan de oppervlakte niet meer leek dan een geschil om een paar bomen, bleek een taai gevecht om de openbare ruimte waarin geld, macht en poltieke belangen de doorslag gaven. Al haar artikelen en podcasts over de kwestie kun je hier bekijken. Hieronder vertelt Liset over haar ervaring.

Lees verder Inklappen

 

 

 

 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Arne van der Wal

Gevolgd door 696 leden

Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

Volg Arne van der Wal
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren
Dit artikel zit in het dossier

FTM Lokaal

Gevolgd door 1037 leden

Van Noord-Oost Groningen tot Zeeuws-Vlaanderen en van Den Helder tot Maastricht: deze waakhond komt naar je toe.

Volg dossier