Big business: multinationals die activisten bespioneren

    Grote bedrijven huren privédetectives in om ngo's en activisten in de gaten te houden. Dat gebeurt in toenemende mate, aldus een rapport.

    De National Security Agency (NSA) wordt vandaag de dag  één adem genoemd met afluisterpraktijken. Er gaat geen week voorbij zonder dat de Amerikaanse overheidsinstantie in het nieuws komt vanwege nieuwe onthullingen over schimmige praktijken. Veel minder bekend is dat de private sector ook de Grote Broer uithangt. Het doelwit: activisten, kritische ngo's en klokkenluiders. Walmart, Monsanto, Bank of America, Do Chemical, Kraft Foods, Coca-Cola, Chevron, Burger King, McDonald's, Shell, BP, BAE, Sasol, Brown & Williamson en E.ON, al deze vijftien bedrijven zijn minstens één keer door de journalistiek betrapt op spionage van actiegroepen. Deze duistere big brother-business van multinationals is de afgelopen jaren flink gegroeid, stelt Gary Ruskin in zijn rapport Spooky Business: Corporate Espionage Against Nonprofit Organizations. De toename van private afluisterpraktijken staat niet geheel los van de activiteiten bij die andere Big Brother: de Amerikaanse staat. Voormalig spionnen van staatsinstellingen als NSA, CIA en de Secret Service worden namelijk door het bedrijfsleven ingehuurd om hun spionage-expertise voor hen in te zetten.

    Chief corporate officer

    Ruskin zegt dat 'de meeste grote bedrijven' nu een 'chief corporate officer' hebben. 'Hij heeft de taak om "bedreigingen" van allerlei soorten te beoordelen en er op te anticiperen. Tot die bedreigingen horen ook nonprofitorganisaties.' Volgens Ruskin is er - mede dankzij de hordes gluurveteranen die de NSA achterlaat - een overdaad een private investigation firms die bereid zijn om ngo's in de gaten te houden. Privédetectivebureaus gebruiken over het algemeen negen bekende methodes: 1 Kijken of er ergens een beveiligingslek is bij ngo's waardoor informatie kan worden gewonnen, 2 Computers hacken, Telefoongesprekken verkrijgen door zich als overheid voor te doen bij de telecommaatschappij, 4 Afluisteren door middel van apparatuur, 5 Voicemailbox kraken, 6 Laptops stelen, 7 Valse informatie leveren aan ngo's om hun het werk moeilijk te maken, 8 Informatie over privélevens van activisten verzamelen, en 9 Chanteren.

    50 miljard dollar

    In het rapport wordt een artikel van New Statesman uit 2007 aangehaald waarin een voormalige Britse MI5-agent  zegt dat er tegenwoordig honderden beveiligingsorganisaties zijn die multinationals helpen met het spioneren van mogelijke gevaren. The Washington Post, ooit groot geworden met de onthulling dat ex-president Richard Nixon zijn politieke opponenten afluisterde, schreef in 2010 dat er 1931 bedrijven werken aan 'top secret-contracten'. Tim Shorrock, een bekende auteur op het gebied van nationale veiligheid, schat de totale markt van bedrijfsspionage op 50 miljard dollar per jaar. Ruskin, die zelf voorzitter en oprichter is van de ngo Commercial Alert, geeft in zijn onderzoek toe dat het moeilijk is om vast te stellen hoe groot de wereld der corporate espionage precies is. De meeste praktijken zien immers nooit het daglicht. Maar met een opsomming van kwesties die door de journalistiek boven water zijn gehaald, hoopt hij dat het Amerikaanse Congres in actie komt en onderzoek gaat doen naar corporate espionage.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren