
CC BY 2.0 © Beeld door Flickr-gebruiker Masahiro Ihara
Biologische sector vreest macht grote supermarkten
Het aanbod van biologisch voedsel neemt toe. Ondertussen proberen supermarkten biologische producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Een deel van de sector ziet die ontwikkeling met angst en beven tegemoet: volgens betrokkenen dreigt de sector in dezelfde systeemfout te vervallen als de gangbare landbouw.
Wie biologisch wil eten, hoeft tegenwoordig echt niet meer naar een gespecialiseerde winkel. Ook bij winkels als de Albert Heijn en Jumbo neemt het biologisch aanbod toe. Zelfs discounter Lidl verkoopt steeds meer biologische producten — en ook nog eens voor een fors lagere prijs, zo bleek uit een vergelijking door Foodlog.
En daar is niet iedereen gelukkig mee. Want door alleen nog maar op prijs in te zetten, zou uiteindelijk ook de biologische markt grootschaliger worden. Op die manier zouden biologische principes in het geding raken.
Pervers systeem
‘Een systeemfout,’ noemt Erik Jan van den Brink het. Van den Brink is directeur van Udea, een groothandel van biologische producten en moederbedrijf van de biologische supermarkt Ekoplaza. Volgens hem gaat het probleem veel verder dan de werkwijze van Lidl alleen.
‘We vinden dit een pervers systeem dat leidt tot een race naar de bodem’
‘We zien een toenemende bundeling van inkoopvolumes. Ook in de biologische markt zijn er inmiddels Europese inkoopcombinaties gevormd waar grote ketens[zoals Albert Heijn, Jumbo en Lidl, red.] gezamenlijk inkopen. Mis je als biologische boer de deal, dan ben je meteen een groot deel van de markt kwijt. Dit vergroot de druk om aan de eisen van de inkopers te voldoen. Daarnaast krijgen inkopers ook extra salaris als ze een – voor hen – goede deal maken, waardoor de druk nog verder wordt opgevoerd. Om te voorkomen dat inkopers een relatie opbouwen met hun producenten mogen ze bovendien niet te lang op hun functie blijven zitten.’
Volgens Van den Brink leidt dit ertoe dat biologische boeren in een keurslijf worden geduwd om maar zo goedkoop mogelijk te produceren. ‘Wij vinden dit een pervers systeem dat leidt tot een race naar de bodem. Je krijgt dan verschraling van de landbouw, schaalvergroting, milieuvervuiling en stille armoede op het platteland.’
Hij ziet het proces van schaalvergroting nu al terug in de sector. ‘Je krijgt zo biologische boeren die misschien nog wel het label mogen krijgen, maar niet meer handelen volgens echte biologische principes. Het gebruik van het mineraal koper is een goed voorbeeld. Dit mineraal mag nu gebruikt worden ter ondersteuning van bepaalde groeiprocessen, ook in de biologische landbouw. Het is niet de bedoeling om grote hoeveelheden te gebruiken om de aardappelziekte fytoftora te bestrijden, maar dat gebeurt bij sommige biologische boeren nu wel, terwijl het gebruiken van koper als bestrijdingsmiddel verboden is.’
Niet zo biologisch
Het hele idee van bestrijden is sowieso niet zo biologisch, vervolgt Van den Brink: ‘biologische boeren moeten juist bezig zijn om plagen te voorkomen. Dat uitgangspunt dreigt nu te verdwijnen. Er is een prikkel aan het ontstaan om biologische principes zo beperkt mogelijk toe te passen.’
Daarnaast is er nog een andere zorgwekkende trend zichtbaar. Van den Brink: ‘leveranciers veranderen geleidelijk aan de samenstelling van hun producten om ze goedkoper te maken. Ze proberen dan het aantal bulkgrondstoffen in hun product te vergroten door stoffen als suiker, maïs, soja en melkpoeder toe te voegen. Deze stoffen kun je beter bewaren, ze zijn onbeperkt beschikbaar, en dus ideaal om de jacht op de laagste prijs te openen. In Amerika is maïs inmiddels veruit de belangrijkste voedingsstof in het dieet.’
Collega Quirijn Bolle, oprichter van biologische supermarkt Marqt, herkent zich in dat beeld. Bolle heeft weliswaar geen moeite met de grootschaligheid in de biologische landbouw, maar hij ziet wel andere problemen. Vooral het uitknijpen van boeren en de trend om producten met goedkopere ingrediënten te vullen stoort hem: ‘Dan heb je een biologische tomatensoep van zogenaamd eerlijke biologische tomaten waar slechts een paar procent tomaat in zit. De rest is maïs. En je weet ook niet of de boer eerlijk betaald is. Deze race naar de bodem moeten we zien te voorkomen.’
Betere prijs
Maar wie naar de actuele inkoopprijzen in de biologische markt kijkt, ziet van die race naar de bodem maar weinig terug. Er is op dit moment namelijk een schaarste aan biologische producten, waardoor de prijs absoluut niet slecht is.
‘Nee, onze inkopers krijgen geen bonussen als ze een goede deal binnenhalen’
Supermarktketen Lidl herkent zich dan ook niet in de kritiek. Integendeel: Lidl vindt zichzelf juist een bedrijf dat investeert in verduurzaming en biologisch eten voor een grote groep klanten bereikbaar maakt. ‘Een deel van die producten komt uit het buitenland, via Lidl International, maar wij kopen ook een deel in bij Nederlandse boeren,’ zo stelt woordvoerder Jerina van Heck. ‘Ik wil graag benadrukken dat wij werken met vaste leveranciers en dat dit al jarenlange samenwerkingen zijn. En nee, onze inkopers krijgen geen bonussen als ze een goede deal binnenhalen.’
De lagere prijs die Lidl biedt, komt volgens het bedrijf maar ten dele door inkoopvoordeel. ‘Het is natuurlijk niet alleen de prijs bij de boer die de prijs in de winkel bepaalt. We hebben ook schaalvoordeel bij het maken van de verpakkingen. Ook zijn onze logistieke lijnen heel efficiënt ingericht. Al deze schaalvoordelen zien onze klanten terug in de prijs.’ Volgens insiders in de sector blijkt een bedrijf als Lidl op z’n minst even goed te betalen voor biologische producten als bijvoorbeeld Ekoplaza.
Desalniettemin onderschrijft Miriam de Bree van Bionext – een belangenorganisatie voor biologische bedrijven – het beeld dat Ekoplaza schept.
Overaanbod voorkomen
Ook De Bree is bang voor een race naar de bodem: ‘Hoe dat precies zit met inkoopcombinaties weet ik niet, maar in zijn algemeenheid is dit precies de vrees die wij ook hebben,’ vertelt ze. ‘Op dit moment worden boeren goed betaald. Dat supermarkten als Lidl nu ook biologische producten verkopen vind ik fantastisch, het is immers heel belangrijk dat biologische producten goed verkrijgbaar is. Als iemand anders dat goedkoper kan door tussenschakels weg te halen: ook prima. Maar het is niet goed om alleen op prijs te concurreren. Het moet juist om het achterliggende verhaal gaan. Dat raakt uit het oog als we alleen proberen biologisch zo goedkoop mogelijk in de schappen te leggen.’
‘Het is niet goed om alleen op prijs te concurreren. Het moet om het achterliggende verhaal gaan’
Bionext wil daarom voorkomen dat er een overaanbod aan biologische producten komt. ‘Dan zijn de boeren hun goede prijzen – die de hogere kostprijs dekken van biologisch produceren – zo kwijt.’ De organisatie van De Bree stimuleert het maken van afspraken in de biologische keten, waardoor er pas nieuwe biologische boeren bijkomen als er voldoende vraag naar de producten is. De Bree: ‘Er moet een balans blijven.’
Ekoplaza en Marqt zijn het daarmee eens. Beiden gaan er prat op zelf wél langetermijncontracten aan te gaan met boeren en samen aan een goede relatie te werken. ‘Wij willen onze boeren echt goed kennen en uit de cirkel van uitholling stappen,’ aldus Bolle. Ook Van den Brink denkt biologische boeren een beter langetermijnperspectief te bieden dan anderen. ‘Helaas zal de toekomst uitwijzen dat er een grote markt is voor budget-bio waarbij niet in de geest van biologisch boeren wordt gehandeld. En dat wij zullen blijven opereren in een niche.’
Follow the Money volgt de gevolgen van de macht van grote supermarkten. Eerder publiceerden we onder andere dit artikel. Ook de komende tijd is meer hierover te verwachten. Wil je met onze redacteuren meedenken? Word lid van ons voedselpanel!
17 Bijdragen
Edmond Muller 7
Lydia Lembeck 12
Edmond MullerToch is biologisch in de supermarkt geen gek idee. Ook niet dat het betaalbaar wordt voor een grotere groep mensen. Dat dit beter moet en kan lijkt me logisch.
Wouter de Heij 5
Edmond Muller1. Beperkt je aanbod (de praktijk is lastig!). Teveel volume zorgt voor lage prijzen.
2. Zorg dat klanten / consumenten 'verliefd' worden en blijven op je product.
3. Hanteer een toegevoegde waarde vanuit klant consument perspectief.
4. Uniformeer de consumentenprijs.
Zo gauw je in anonieme bulk terecht komt, gaat het vroeg of laat mis. De meeste boeren zijn immers grondstof-leveranciers (niet populair om te zeggen, maar wel waar):
https://food4innovations.blog/2012/10/07/boeren-zijn-geen-voedselleveranciers-ze-produceren-bulkingredienten-sommige-hebben-potentie-om-goede-ingredientleveranciers-te-worden/
Hans 133 5
Wouter de Heij 5
Hans 133leo 35
Lydia Lembeck 12
leo 35Wouter de Heij 5
leo 35Peter Zwitser 9
Zo'n 40-45 jaar geleden was ik actief in 'n landelijke werkgroep, die probeerde iets van 'n biologisch keurmerk, verspreiding, enz. van de grond te krijgen. Die werkgroep ging ter ziele nadat één van de actiefste gangmakers van de werkgroep niet-biologische spullen als biologisch (en voor 'n biologische prijs) bleek te verkopen. (Overigens werden we getipt door de niet-biologische groothandel, die dit schandalig vond. Overal zijn (on)eerlijke mensen...)
Uit die werkgroep is via-via- het Eko-keurmerk voortgekomen (waar ik verder niet bij betrokken ben geweest). In het oorspronkeljike plan voor het keurmerk, nog door de werkgroep opgesteld, stonden ook dingen als arbeidsomstandigheden, prijzen, milieuvriendelijke energie, enz. Het grootste deel daarvan is helaas niet in het Eko-keurmerk terecht gekomen (hoe goed dat verder ook is op biologisch gebied.)
In die tijd waren er voornamelijk kleine biologische winkeltjes.
Ik herinner me nog dat in veel van die winkeltjes ongezwavelde noten uit Angola werden verkocht. Toen nog 'n Portugese kolonie met in feite slavenarbeid. Maar het was ongezwaveld, dus verder geen gezeur. Gezwavelde noten uit coöperaties in Tanzania (als ik me goed herinner), nee, dat kon niet. Er hing zelfs geen briefje bij, waar die noten vandaan kwamen.
In die tijd was de anti-apartheidsbeweing bezig met dingen als de Boycat Outspan actie. Pas na dreiging die verkoop van slaven-noten aan de grote klok te hangen, stopte dat.
Ook veertig jaar geleden was het dus helaas al zo, dat voor veel mensen alleen 'biologisch' telde. Als de noten maar 'biologisch' waren, dan maakte het verder niets uit als die werden geproduceerd door ondervoede kindslaven.
Wat ik bedoel te zeggen: dit is niet iets, wat pas door Lidl c.s. is geïntroduceerd.
Ook het commerciële aspect is bepaald niet nieuw. Ik kan me nog regionale vergaderingen met winkeltjes herinneren, waar iemand als Adelbert Nelissen de hele agen
Peter Zwitser 9
Hmmm, enige frustratie zit er geloof ik nog steeds, grinnik.
Excuus dat dit wat lang is geworden, zal er geen gewoonte van maken.
Lydia Lembeck 12
Peter ZwitserPlus dat duidelijk is hoezeer geld is binnengedrongen in de gedachten en vooral denkwijze van de meeste mensen. Ook nu lopen we er tegenaan. Tenzij er geld mee te verdienen valt zijn deze mensen niet geïnteresseerd in het milieu en de planeet. Grootste voorbeeld is Trump....
kees laan 1
Peter ZwitserPeter Zwitser 9
kees laanEn dat Adelbert Nelissen macrobioot was, illustreert juist wat ik bedoel. De ideologie maakte niets uit: macrobioot, koloniaal, racistisch (Mellie Uyldert), maakte allemaal niet uit. Als het maar 'onbespoten' was. Er heeft nooit 'n algemeen 'biologisch' idee bestaan in de zin van wat hierboven wordt besproken. We hebben dat wel geprobeerd voor elkaar te krijgen vanuit die werkgroep, maar dat is niet gelukt.
Wat nog het meeste in de buurt kwam waren Demeter en Proserpina, twee op de antroposofie gebaseerde keurmerken met eigen ideeën op allerlei terreinen, ook buiten de landbouw. Maar dat was alleen voor antroposofen interessant. En lang niet al die ideeën waren voor iedereen aanvaardbaar. Er bestond geen neutrale biologische ideologie of zoiets die verder ging dan een vaag begrip als 'onbespoten'. (Vaag, want zelfs 'n woord als 'biologisch' was nog niet beschermd door de wet. )
Mensenrechten, dictaturen, minimumlonen, milieu-eisen die verder gingen dan 'onbespoten', hygiëne, recyclebare verpakkingen (voor zover dat mogelijk is): in het algemeen was daar nauwelijks belangstelling voor bij de winkels. Die winkels waren kleiner dan de Lidl c.s., maar de mentaliteit was niet zoveel anders. (Natuurlijk waren er wel winkels die verder keken dan alleen 'biologisch', maar dat was echt 'n minderheid.)
Peter Zwitser 9
Zelf koop ik m'n biologische spullen bij Dirk van den Broek, voor zover die dat heeft. Daaruit kun je afleiden dat ik het prima vind als supermarkten biologische spullen gaan verkopen. Maar m'n brood koop ik bij Paul Année, een van de weinige nog bestaande kleine biologische bedrijfjes die écht biologisch dachten. En klein zijn gebleven. Dat zou ik liever met alles doen, maar dat kan helaas niet.
Ekoplaza c.s. schermen dan wel met het idee van 'n soort 'inclusief biologisch', maar als ik bij Ekoplaza rondloop, mijn hemel, wat 'n ongezonde troep. (Naast veel wel gezonde spullen.) Dat mag dan wel 'biologisch' zijn, maar gezond is het niet. Okay, biologisch ongezond, maar ik zie verder echt geen verschil met het onbiologisch ongezond bij de Lidl.
Ekoplaza beweert 7000 biologische producten te hebben. Moet ik nou echt geloven dat ze voor al die 7000 producten een 'goede relatie' met de boeren hebben? Boeren die over de hele wereld verspreid zijn?
Bij Ekoplaza kun je laten bezorgen via PostNL. Nou, dat is echt 'biologisch'.
Prima bedrijf hoor, Ekoplaza, maar dit is natuurlijk gewoon pr-praat.
Ik geef direct toe dat ik 'n verstokte aderverkalkte ouderwetse linkse radicaal ben (wel met zelfspot, dus geen paniek), maar zolang dit kapitalistische systeem niet wezenlijk verandert, verandert er niets wezenlijks. En of je de derde wereld (of boeren hier) nou onbespoten of bespoten uitmelkt, dat zijn wat mij betreft details. Ik geef de voorkeur aan biologisch, omdat het beter is voor het milieu, en voor de dieren. Maar verder? Die illusie heb ik allang geleden laten varen.
Ik heb ooit, lang geleden, heel mooi gezien wat veel mensen onder 'biologisch' verstaan (en ik verzin dit niet). Biologisch witbrood waar vervolgens biologische zemelen en biologisch tarwekiemen op werden gestrooid. Voor de gezondheid. Veel dieper is het begrijp 'biologisch' bij veel mensen nooit gegaan, vrees ik.
Marla Singer 7
Wat dat betreft lopen de grote supermarkten toch wel achter de feiten aan want wat zij bieden is een tussen variant tussen reguliere (troep) en lekker biologisch voer waar een leuke marge op zit omdat er een biologisch stickertje op de verpakking staat.
Alleen zijn supermarkten als concept op hun retour en zal het langzamerhand in een andere distributiemodel worden omgezet. Daar zijn de grote supermarkten dan ook al mee bezig.
Dan is de vraag in hoeverre de kleinere spelers hier in mee kunnen of worden zij onderdeel van een groter service netwerk (zoals een Alibaba) waarbij zij hun diensten samenbundelen met anderen.
Bijv. dat je je spulletjes elke week van bijv. bol.com laat afleveren (door een autonoom autotje) inclusief je eten, drogisterijspullen etc. waarbij die dan ook weer je statiegeldflessen etc. mee terugneemt.
Jacob 5
Als ik Van den Brink (van de groothandel) goed beluister moet de biologische markt dus niet teveel groeien want deze is vanuit aanbodzijde aan een zeker maximum gebonden? Ben benieuwd hoeveel monden daarmee dan gevoed kunnen worden, zeker bij een toenemende vraag naar biologisch belangrijk om te weten.
Zo bezien moet de promotie van biologisch voedsel misschien maar niet een te grote vlucht nemen want tja als er toch niet in de vraag voorzien kan worden... Om dit te onderbouwen cq te ontzenuwen zou ik graag meer marktcijfers terug zien in het artikel, ook in termen van Follow The Money.
Jacob 5
Gelukkig is er ook nog de organisatie Foodwatch die strijdt tegen deze misleiding door jaarlijks het Gouden Windei toe te kennen. https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/misleidende-marketing/het-gouden-windei/winnaar-2016/
Het getuigt van disrespect voor je klanten wanneer je ze probeert af te schepen met vulmiddelen. En blijkbaar is de regelgeving op dit gebied nog veel te losjes. Zal wel tot stand gekomen zijn met behulp van sectororganisaties en andere lobbyclubs. Ook een mooi onderzoeksgebied voor Follow The Money.