De hele mediawereld kijkt naar de lancering van Blendle [Interview]

    Morgen wordt online nieuwskiosk Blendle voor het grote publiek gelanceerd. De introductie van de Itunes voor de media wordt door de hele wereld gevolgd. Follow the Money sprak oprichter Marten Blankesteijn. 'Blendle verdient nu al meer dan Facebook en Twitter in hun beginjaren.'

    De lancering van blendle aankomende maandag in Amsterdam-Noord belooft een grootse gebeurtenis te worden. Media uit de hele wereld - onder andere de BBC en de Wall Street Journal zijn present - volgen de introductie op de voet. Blendle geeft mensen de mogelijkheid losse artikelen van verschillende uitgeverijen te kopen, via een app die beschikbaar is voor PC, tablet en smartphone. Speciaal voor de mensen die wel van kwaliteitsjournalistiek houden en daar ook voor willen betalen, maar niet willen vastzitten aan een abonnement op één krant. Met een virtueleportemonnee kan de gebruiker artikelen kopen  van zowel kranten (bijv. Telegraaf, Volkskrant, Trouw, NRC) als tijdschriften (bv. Elsevier en Quote)

    Revolutie in medialand

    Blendle heeft de potentie een revolutie in het land van de geschreven media te ontketenen, zoals eerder Itunes en Spotify dat deden in de muziek en Netflix en HBO voor video on demand. Cruciaal is een breed en compleet aanbod. Op dit moment is dat gegarandeerd, maar blijft dat ook zo? Enkele maanden geleden kondigde NRC haar eigen micro-betaaldienst voor de verkoop van haar eigen artikelen aan. Media betalen Blendle een fee van 30% voor elk verkocht artikel. Geld dat ze wellicht liever deels in eigen zak zouden houden. Er gaan dan ook geruchten rond dat o.a. NRC Handelsblad en de Volkskrant van plan zijn om na de aanvangsfase uit Blendle te stappen om het zelf te gaan doen. 'Helemaal niets van waar,' antwoordt Marten Blankensteijn, die in 2010 met Blendle startte,  aan de telefoon.  'We hebben net een contract getekend met NRC Handelsblad tot eind april 2015. En eerder sloten we al een contract met de Volkskrant tot eind december. Bovendien is de directeur van de Persgroep aanwezig bij de presentatie aankomende maandag. Het klopt wel dat de onderhandelingen met NRC Handelsblad even hebben geduurd. Zij hadden nog een aantal aanvullende eisen. Die hebben we nu allemaal verwerkt. Dat ging om kleine dingen, zoals bijvoorbeeld dat ze een linkje naar het orginele artikel wilden hebben.'

    Blende oprichter Marten Blankesteijn

    Of wilden ze wat minder betalen dan de 30% die ze nu per artikel aan jullie moeten afdragen? 'Nee zeker niet. Iedereen betaalt hetzelfde. Dat was ons uitgangspunt en dat is ook gelukt.' Het is voorstelbaar dat de kranten 30% wat veel vinden. Bij Itunes wordt daar ook al lang over geklaagd. 'Je kan eindeloos praten over wat voor percentage dat zou moeten zijn. Moet dat 25 , 30 of 35% zijn. Volgens mij gaat het daar niet om. Blendle is voor kranten een extra afzetkanaal, tegen veel lagere kosten dan welk ander kanaal dan ook. De kosten voor het drukken van kranten, het distribueren en de verkoop ervan via bijvoorbeeld de Albert Heijn zijn een veelvoud van 30% die wij hanteren. En dat vind iedereen normaal. Je gaat toch ook niet tegen Albert Heijn zeggen: geef ons eens een deel van je winstmarge op onze kranten terug?' Is Blendle toch niet een bedreiging voor kranten? Het is niet ondenkbaar dat mensen hun abonnement gaan opzeggen, nu ze via Blendle de beste artikelen van hun krant kunnen kopen. 'Het medialandschap is heel groot en breed. Aan de ene kant van het spectrum zitten de mensen die een verbondenheid voelen met hun eigen krant of tijdschrift en daar een abonnement op hebben. Wij zitten met Blendle helemaal aan de andere kant van het spectrum. Maar daar zit nog heel veel tussen, denk bijvoorbeeld aan NRC Reader die elke dag een selectie uit NRC Handelsblad biedt voor een lagere prijs. Ik zie dat niet als concurrentie.' Als het gaat lopen ziet de toekomst er voor Blendle heel zonnig uit. Massa is kassa voor jullie. 'Het is vrij lastig uit de kosten te komen. Vergeet niet dat we al meer dan een jaar fulltime 16 mensen in dienst hebben. Alexander (Klöpping, FTM) en ik zijn heel perfectionistisch. We willen alles zo goed mogelijk doen, blijven innoveren en de gebruikerservaring verbeteren.Dat gaat door. Het is niet zo dat de dienst staat, die mensen nu niet meer nodig zijn en wij gaan wachten tot het geld binnenstroomt. Integendeel. Ik zou nog veel meer mensen in dienst willen hebben. Het is nog maar afwachten of het echt een succes wordt.' Jullie zijn een van de weinige technische startups die vrijwel vanaf het begin geld verdienen.  'Dat is waar. We verdienen nu al meer dan Facebook en Twitter in hun beginjaren. Maar goed, dat zegt nog niets. Het is heel spannend wat er gaat gebeuren.' Blendle is sinds enkele weken al te gebruiken voor een groep Beta-gebruikers. Hoeveel zijn  dat er nu? 'We hebben nu - wacht even , ik kijk gelijk even - 16313 leden. Afgelopen week hebben we heel veel mensen toegelaten. Die kregen allemaal een starttegoed van 2,50 euro, dus een groot deel ervan zal dat nog niet op hebben gemaakt. Maar vele duizenden hebben hun tegoed al wel opgewaardeerd.' Stel dat Nederland een succes wordt. Dan liggen er gouden kansen om het naar het buitenland uit te breiden. 'Daar zijn we nog niet concreet mee bezig. Technisch kan het heel makkelijk. We hebben het systeem zo gebouwd dat we het naar het buitenland kunnen exporteren. Maar dan ben je er nog niet. Je hebt ook een goede organisatie nodig. Je moet een lokale directeur hebben die ervoor gaat. Je moet alle mediapartijen binnen halen en er contracten mee tekenen. Al die factoren zijn cruciaal voor het succes.' En hoewel het voor het bedrijf natuurlijk leuk zou zijn, moet ik ook zeggen dat de motivatie dan echt anders is. Je moet dan echt denken als ondernemer. Ik vind Blendle vooral gaaf om te ontwikkelen omdat ik het zelf zo leuk vind om te gebruiken. Als we naar Duitsland gaan heb ik dat minder. Ik heb niet zo'n behoefte om duitse kranten te lezen. Maar natuurlijk is het interessant om uit te breiden naar grote landen. Daar kijken we ook wel naar. Zijn er geïnteresseerden uit het buitenand? Worden jullie vaak benaderd? Ja er zijn wel partijen geinteresseerd. Uit verschillende Europese landen, meer kan ik daar niet over zeggen. We hebben heel veel aandacht gehad in de hele wereld. Dat is wel apart om te zien hoor. Vorige week nog waren we op de Chileense tv. Dan praat de Chileense Piet Bakker 7 minuten over Blendle in de mediarubriek. Dat is hilarisch. Over hoe de Chileense kranten alleen maar op hun handen zitten en niet innoveren, terwijl media in Nederland met Blendle enorm aan het innoveren zijn. Je lacht je kapot als je dat ziet. Is er ook concrete interesse? Laatst nog kwam er een hele bus met 30 finse hoofdredacteuren langs om te zien waar we mee bezig waren. Die hadden er een soort schoolreisje van gemaakt. Maar of we nou moeten uitbreiden naar Finland? Dan toch liever naar een groter land. Maar eerst Nederland veroveren. Wat voor dag wordt het maandag? Dat wordt heel spannend. We hebben nu al talloze radiointerviews gepland, dat gaat de hele dag door. En later zitten we ook nog bij tv. Helaas wordt dat er waarschijnlijk maar 1, omdat die programma's allemaal exclusiviteit eisen. Dat zal wel De Wereld Draait door zijn dan waarschijnlijk. Dat is nog niet zeker. Daar wordt nog over gepraat. Wat is het meest spannende element van de lancering voor jou? Wat vooral spannend is wat social gaan doen. Nu kunnen mensen nog niet delen via social media. Vanaf maandag kan dat wel. Je ziet bij andere sites dat social media een veelvoud van het aantal gebruikers en kliks oplevert. Bij de Correspondent is dat echt gigantisch. Hoe is de relatie tussen jou en Alexander Klöpping, die je er vorig jaar hebt bijgehaald. Het grote publiek heeft door zijn mediaoptredens de indruk dat hij het allemaal bedacht heeft. Daar zit ik echt totaal niet mee. Wij hebben een hele goede samenwerking. Alexander is goed in praten. Hij doet het ook goed op tv. Ik heb vandaag nog een tv-interview afgezegd. Ik voel me al heel ongemakkelijk als ik een tv studio inloop.  Ik voel me veel comfortabeler achter mijn computer, lekker excelsheetjes in elkaar zetten. Heerlijk. Nee, wat ik eigenlijk veel storender vind voor Alexander is dat hij als een soort pratende pop wordt neergezet, die alleen maar wat praatjes verspreidt. Hij is echt 100 uur per week bezig voor dit bedrijf en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat het een succes wordt.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Robert Kosters

    Gevolgd door 118 leden

    Volg Robert Kosters
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren