© JanJaap Rypkema

Bloemenveiling verdient miljoenen aan plastic afvalberg

  • Zat Dijksma hier niet bij ?

Uit onderzoek van Follow the Money blijkt dat Royal FloraHolland, de bloemenveiling in Aalsmeer en Naaldwijk, jaarlijks miljoenen euro's verdient aan plastic plantentrays. Experts kwalificeren het verdienmodel als machtsmisbruik, en zeggen dat het in strijd is met de wet.

Liever luisteren? Frederique de Jong leest het verhaal voor (en gaat in gesprek met de auteurs):

Wanneer Bassie en Adriaan halverwege de jaren 90 voor een geheimzinnige opdrachtgever heel Europa doorreizen op zoek naar pakketjes met raadselachtig puzzelstukjes, vinden ze die telkens op plekken die symbool staan voor de culturele identiteit van de bezochte landen. In Spanje ligt het pakketje in de sinaasappelboomgaarden van Valencia. In Griekenland vinden ze het pakketje in het plaatsje Marathon. In Brussel ligt het aan de voet van het Atomium.

In Nederland komen de clown en de acrobaat uiteindelijk terecht op de bloemenveiling van Aalsmeer. Daar vinden ze het pakketje achter de reusachtige veilingklok. De onderliggende boodschap: Nederland is het land van bloemen en planten en de veilingklok is een Nederlandse uitvinding. Met andere woorden: dit is een plek van nationale trots.

Wat Bassie en Adriaan er niet bij vertelden, is dat de veiling van Royal FloraHolland jaarlijks een gigantische plastic afvalberg produceert. Wat ze evenmin vertelden is dat de veiling zijn monopoliemacht misbruikt om deze afvalberg in stand te houden. De veiling verdient daar namelijk miljoenen aan.

Over Royal FloraHolland

De Koninklijke Coöperatieve Bloemenveiling FloraHolland – in de wandeling Royal FloraHolland geheten – is een conglomeraat van veilingen van bloemen en planten, met vestigingen in onder meer Aalsmeer, Naaldwijk en vlak over de grens bij Venlo. Met een afmeting van 740 bij 700 meter is het veilinggebouw in Aalsmeer wat betreft vloeroppervlak het grootste gebouw van Europa. Het bedrijf heeft 3000 medewerkers. De bloemen en planten die op de veiling worden verhandeld, vertegenwoordigden in 2017 een totale waarde van 4,7 miljard euro.

Royal FloraHolland is een coöperatie. Dat betekent dat het bedrijf officieel in handen is van de ruim 4000 leden: de telers van bloemen en planten. Belangrijke besluiten worden daarom twee keer per jaar voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering (ALV), het hoogste orgaan binnen de coöperatie. Telers met een hoge omzet hebben hierbij meer stemrecht dan kleine telers.

De dagelijkse leiding is in handen van een tweekoppige directie, ceo Steven van Schilfgaarde en cfo David van Mechelen. In de praktijk hebben zij een grote invloed, omdat investeringen tot 20 miljoen euro niet ter goedkeuring aan de ALV hoeven worden voorgelegd.

In de jaren 80 kende Nederland nog een groot aantal bloemenveilingen. Een aantal fusiegolven verder waren er uiteindelijk nog twee spelers over: FloraHolland en de Verenigde Bloemenveilingen Aalsmeer. In 2008 besloten ook zij te fuseren, waardoor één nationale speler ontstond voor het veilen van bloemen en planten.

De Mededingingsautoriteit heeft deze fusieplannen onderzocht, en concludeerde dat van een monopoliepositie geen sprake is omdat de veiling – inmiddels Royal FloraHolland – op een internationale markt opereert.

Lees verder Inklappen

‘Ik gooi ze gewoon de afvalcontainer in’

Drie recent gerenoveerde appartementencomplexen van maximaal 4 woonlagen hoog, met in de plint winkeltjes met namen als Bruidskleding Hannelore, Snackcorner Slinge en Tabac- en Giftshop Cor Lockhorst, omzomen een klein pleintje in de Rotterdamse Zuidwijk. Iedere vrijdag is het marktdag. Anders dan de reusachtige markten waar Rotterdam beroemd om is, is dit een kleine, gezellige wijkmarkt met hooguit enkele tientallen kramen. Er staat een visboer, een kaaskraam en een handelaar in noten en vruchten.

Marktkoopman Leon verkoopt hier al bijna twintig jaar bloemen en planten. Hij hoeft niet te schreeuwen om zijn waar aan te prijzen: zijn klanten kennen hem, hij kent zijn klanten. ‘Je bent toch jarig volgende week?’ zegt hij tegen een bejaarde dame voor wie hij een bosje bloemen aan het inpakken is. ‘Als de kinderen langskomen, dan staan deze nog op tafel’, belooft hij. ‘Zo niet, dan krijg je volgende week van mij gratis een nieuwe bos.’

De bloemen die hij verkoopt staan in hardplastieken, gebroken-witte emmertjes. Ze zien er allemaal eender uit, alleen het formaat verschilt iets. ‘Je hebt ze in groot, middel en klein,’ legt Leon uit. ‘Op de grote zit 5 euro statiegeld, op de middelgrote 4 euro en op de kleine 3. De emmertjes passen allemaal precies in elkaar, dus als ik naar de veiling ga om nieuwe voorraad te halen, dan kan ik ze heel eenvoudig in mijn bestelwagen meenemen en inwisselen,’ zegt hij. ‘Zo gaat dat al jaren.’

‘En deze?’ In zijn kraam staat een tray van zwart plastic, iets dikker dan het materiaal waarvan plastic koffiebekertjes gemaakt worden. In de uitsparingen staan potjes met rode en gele begonia's. ‘Nee, daarop zit geen statiegeld',’ antwoordt Leon. ‘Ik moet er wel voor betalen, ze kosten een paar duppies per stuk. Maar die krijg ik van de veiling niet terug. Die moet ik dus in de prijs van de plantjes verrekenen. Ik weet ook niet waarom dat zo is geregeld. Ik zou ze met liefde naar de veiling terugbrengen, nu gaan ze gewoon de afvalcontainer in.’

23 miljoen kilo polystyreen plastic per jaar

Waar de Nederlandse bloemen- en plantenveilingen dus sinds jaar en dag een statiegeldsysteem gebruiken voor de verkoop van bloemen, worden planten verhandeld in trays die maar één keer gebruikt kunnen worden. Daarna worden ze weggegooid. Jaarlijks worden zo meer dan 180 miljoen plantentrays gebruikt, goed voor een afvalberg van 23 miljoen kilo polystyreen plastic per jaar. Dat is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid plastic afval die een miljoen Nederlanders gezamenlijk per jaar produceren. 

‘Onze argumenten waren overduidelijk aan dovemansoren gericht’

Deze plastic afvalberg is te voorkomen, dat weet Royal Flora al minstens een kwart eeuw. In 1996, vlak nadat Bassie en Adriaan onder de veilingklok hun pakketje vonden, onderzocht de Universiteit van Leiden al hoe milieuvriendelijk verschillende typen plantentrays zijn. De conclusie: ‘Een meermalige plantentray (...) scoort gemiddeld het beste. (...) De eenmalige trayvarianten scoren het slechtst.’ Uit de bijgevoegde grafieken blijkt dat de gemiddelde milieuscore van een eenmalige plantentray toen zeven tot twintig maal slechter was dan die van een meermalige tray.

Het onderzoek vormde echter geen aanleiding tot noemenswaardige aanpassingen in de manier waarop Royal FloraHolland met zijn plantentrays omgaat. Dit leidde enkele jaren geleden opnieuw tot commotie, toen de Plastic Soup Foundation een speerpunt maakte van de plastic afvalberg. De campagne leidde tot Kamervragen aan toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu. Royal FloraHolland besloot daarop om opnieuw een onderzoek te laten uitvoeren naar de milieuprestaties van eenmalige en meermalige plantentrays. De staatssecretaris gaf aan ‘de uitkomsten van dat onderzoek af te wachten’.

Geheimzinnigheid troef

Op een vrijdagochtend in mei 2017 werden de uitkomsten gepresenteerd. Maria Westerbos en Harmen Spek van de Plastic Soup Foundation mochten erbij zijn: ‘We zaten met ongeveer zeven man in een anoniem vergaderzaaltje van Royal FloraHolland in Naaldwijk. Het was een zenuwachtige bedoening. De afgevaardigden van Royal FloraHolland hadden het rapport eerder mogen inzien en kenden de uitkomsten al. Omdat we vooraf hadden afgesproken dat de resultaten met ons gedeeld zouden worden, zaten we daar, maar het was direct duidelijk dat ze zo snel mogelijk weer van ons af wilden. We mochten het rapport niet inzien, we kregen geen hand-outs en in amper 20 minuten werden de onderzoeksresultaten afgeraffeld.’

‘In een korte nabespreking hebben we ons ongenoegen geuit over het feit dat dit rapport niet met de sector gedeeld zou worden, maar onze argumenten waren overduidelijk aan dovemansoren gericht. De enige focus van Royal FloraHolland was gericht op het ‘verbeteren’ van de Normpack-tray (Normpack is het officiële keurmerk van de trays die op de veiling gebruikt worden, red.) terwijl de milieubelasting van deze tray zojuist als “onoverbrugbaar” gepresenteerd was. Al met al zaten we amper drie kwartier binnen.’

Ook teler Maurice van der Hoorn mocht het onderzoek niet inzien. Vanuit zijn kas in Ter Aar, waar hij uitkijkt over 15.000 vierkante meter roze, gestreepte, gespikkelde en witte orchideeën, vertelt hij waarom hij het rapport graag had willen bestuderen. ‘Duurzaamheid heb ik altijd heel belangrijk gevonden. In 2006 bouwden wij de eerste kas in Nederland die het hele jaar warm blijft zonder aardgas te verstoken. Toen ik hoorde van de plastic afvalberg van de plantentrays, wilde ik wel eens weten wat de milieuschade daarvan precies is.‘ Hij mailde en belde met Royal FloraHolland, maar werd uiteindelijk afgescheept met een persbericht. Het onderzoek kreeg hij niet. 'Dat vond ik wel raar. Als lid van de coöperatie heb ik betaald voor dat onderzoek, niet de plasticfabrikanten. Ik vind dat ik de resultaten dan ook gewoon moet kunnen inzien.'

Een woordvoerder van Royal FloraHolland stelt dat die geheimzinnigheid vereist was: ‘Voor het opstellen van de LCA hebben wij gebruik gemaakt van productiegegevens van derde partijen. Deze gegevens zijn concurrentiegevoelig. Wij hebben deze productiegegevens gekregen onder voorwaarde dat ze niet gepubliceerd zouden worden. Dat wij dit zo zouden doen en op dat moment ook niet anders konden was de Plastic Soup Foundation vooraf bekend.’

Volgens het rapport kunnen ‘meervoudige’ trays gemiddeld zeventig keer opnieuw gebruikt worden

In april 2018, bijna een jaar na afronding van het onderzoek, publiceerde Royal FloraHolland alsnog een rapport dat ‘geschikt is voor externe communicatie’. Gegevens die door Royal FloraHolland als bedrijfsgevoelige informatie werden aangemerkt, zijn daaruit verwijderd. Niettemin zijn de resultaten glashelder: ‘Meervoudige trays zijn beter voor het milieu dan enkelvoudige trays.’

Volgens het rapport kunnen ‘meervoudige’ trays gemiddeld zeventig keer opnieuw gebruikt worden. Hierdoor is veel minder energie en grondstoffen nodig, wat de milieu-impact ten goede komt. Zelfs als deze trays maar veertig, of hooguit tien keer opnieuw gebruikt worden, dan nog zou de conclusie dat ze beter zijn voor het milieu volgens de onderzoekers overeind blijven.

Daarnaast geven de onderzoekers aan dat er een keuze gemaakt moest worden tussen twee verschillende rekenmethodes. Daarbij hebben ze gekozen voor een methode die het gunstigst is voor eenmalige plantentrays. Als de andere methode was gekozen, ‘dan zouden enkelvoudige trays nog slechter scoren’. 

Meer dan twintig jaar na het onderzoek van de Universiteit van Leiden, en honderden miljoenen kilo plastic afval later, is de conclusie dus nog altijd hetzelfde: een statiegeldsysteem is beter voor het milieu dan een wegwerpmodel. 

Zonder plastic maakt Royal FloraHolland verlies

Waarom stapt Royal FloraHolland dan niet over? Het antwoord lijkt simpel: FloraHolland verdient veel geld aan de wegwerptrays, zo blijkt uit onderzoek van Follow the Money. In 2017 incasseerde Royal FloraHolland namelijk ruim 52 miljoen euro aan ‘emballage’, staat in het jaarverslag. Om te illustreren hoe belangrijk het verdienmodel op verpakkingsmaterialen is: handelsprovisies, de belangrijkste inkomstenbron en de raison d'être van de veiling, leverden in hetzelfde jaar 88 miljoen euro op. In totaal bestaat ongeveer een zevende van de omzet van 377 miljoen euro van Royal FloraHolland uit verpakkingsmaterialen. Zonder het verdienmodel op emballage zou de bloemenveiling (winst in 2017: 7,1 miljoen euro) zelfs verlies lijden.

Volgens de woordvoerder van Royal FloraHolland bestaat het grootste deel van de 52 miljoen euro uit ‘huuropbrengsten uit de verhuur van meermalige emballage’. Op eenmalige emballage zou jaarlijks 5 miljoen verdiend worden. Omdat het verdienmodel op emballage in het jaarverslag niet uitgesplitst wordt, valt dit niet te controleren. 

Het plastic-verdienmodel van Royal FloraHolland zit ingenieus in elkaar

Het voordeel van deze inkomstenstroom is dat Royal FloraHolland er nauwelijks omkijken naar heeft. Het werk wordt namelijk volledig gedaan door een zestal fabrikanten van de plastic trays. Zij doen de productie, zij zorgen dat er voldoende voorraad is wanneer de vraag piekt en zij verzorgen de distributie naar de meeste telers. Eigenlijk ziet de veiling de plantentrays alleen fysiek voorbij komen als ze vol plantjes de handelsvloer opgaan, waar ze meestal nog diezelfde dag verkocht worden. Toch verdient de veiling er miljoenen euro aan. Het is alsof PostNL jaarlijks miljoenen verdient aan het bubbeltjesplastic in jouw pakketjes. 

Een ingenieus verdienmodel op plastic

Het plastic-verdienmodel van Royal FloraHolland zit dan ook ingenieus in elkaar. Centraal erin staat het Normpack-keurmerk, dat eigendom is van Royal FloraHolland. Alleen de plantentrays van fabrikanten die dit keurmerk dragen, worden op de veiling toegelaten. Om dat keurmerk te mogen voeren, moeten de fabrikanten een licentie kopen. Modiform, de marktleider in Nederland met 70 procent van de markt, betaalde hier in 2017 ruim 400.000 euro voor. 

Maar dit is niet het zwaartepunt van het verdienmodel op plastic. Om te laten zien hoe het werkt, nemen we de Normpack 306 als voorbeeld, een tray van zwart plastic waarin zes plantenpotjes passen. Volgens het genoemde rapport uit 2017 wordt deze tray op de veiling veel gebruikt. Telers kopen de trays bij de plasticfabrikanten met vele duizenden tegelijk, waarna de trays in de kas worden afgeleverd. Per tray kosten ze de teler ongeveer 30 eurocent. 

Als de telers de trays, gevuld met plantjes, naar de veiling brengen, krijgen ze van Royal FloraHolland weer 30 eurocent terug. Fijn voor de telers, want zo is het gebruik van de Normpack 306 voor hen (nagenoeg) gratis. 

Vervolgens worden de trays met plantjes geveild, vrijwel altijd nog diezelfde dag. Aan de kopende partij (meestal een exporteur) brengt Royal FloraHolland nu een extra bedrag voor de trays in rekening. Alleen is dat bedrag plotseling iets hoger geworden. In het geval van de Normpack 306 wordt er ineens 34 cent in rekening gebracht. Zo verdient Royal Flora binnen een dag 4 eurocent op een plastic plantentray, zonder dat het daar (op de administratieve handeling na) iets voor heeft moeten doen. De woordvoerder van Royal FloraHolland bevestigt dat de veiling op elke plantentray een marge pakt van enkele centen. Met 180 miljoen plantentrays per jaar levert dat een behoorlijke inkomstenbron op. 

Een afgeschermde markt

De producenten van de plantentrays zien dus iemand anders rijk worden met hun product. Ze accepteren dit, omdat Royal FloraHolland hun een afgeschermde markt biedt. Zoals gezegd komen plantentrays zonder Normpack-keurmerk de handelsvloer niet op, en zonder dat keurmerk krijgen de plantentelers hun trays ook niet vergoed. Innovatie, bijvoorbeeld door trays te maken van een materiaal dat biologisch afbreekbaar is, wordt zo effectief buiten de deur gehouden.

De veiling heeft dus een verdienmodel waar het niets voor hoeft te doen, en de fabrikanten van de trays krijgen een afgeschermde markt. Een win-win situatie, in ieder geval zolang er plastic wegwerptrays gebruikt worden. Het klimaat en de consument dragen de kosten. 

Geen standaardisatie

Volgens de bloemenveiling bestaat het Normpack-label omwille van logistieke efficiency. Door de standaardisering zouden logistieke processen veel eenvoudiger verlopen, wat kosten bespaart en milieuwinst oplevert. Een logisch argument, maar inmiddels zijn er zoveel soorten trays op de markt dat telers, exporteurs en distributeurs klagen over de grote hoeveelheid aan goedgekeurde plantentrays, met allemaal net een iets andere maat. Orchideeënteler Maurice van der Hoorn zegt dat hij in zijn bedrijf acht trays van verschillende formaten gebruikt: ‘Ik heb collega's die meer dan twintig verschillende soorten trays gebruiken. Alleen al voor orchideeën.’ 

Elke paar maanden voegt Normpack nieuwe trays aan het goedgekeurde assortiment toe. Inmiddels bestaan er tegen de honderd verschillende varianten. ‘Het probleem is dat er in onze sector geen standaardisatie is,’ zegt plantenhandelaar Frans Timmermans. ‘Dit leidt ertoe dat er trays zijn waarvan er vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien of twaalf op een transportkarretje passen. Voor een transporteur is dat niet te doen. Deze wildgroei kost geld.’

Hoe innovatie wordt tegengewerkt

De afgelopen jaren zijn verschillende pogingen gedaan om milieuvriendelijke alternatieven in de markt te zetten. Ze komen er alleen niet tussen. Zo is er een Nederlandse plasticfabrikant die een tray heeft ontwikkeld waarin potjes met verschillende formaten passen. Dit zou de enorme verscheidenheid aan trays drastisch kunnen terugdringen. Het lukte hem echter niet om zijn ontwerp op de markt te introduceren, omdat hij niet in het bezit is van het Normpack-label. Verder wil hij niets over de situatie zeggen. Ook wil hij in dit verhaal anoniem blijven, omdat hij zijn product in de toekomst nog op de markt hoopt te brengen en hij daarbij afhankelijk is van de marktmacht van Royal FloraHolland. 

Handelaar Frans Timmermans ontwikkelde onder de naam Florentino een statiegeldsysteem voor plantentrays. ‘Kort daarop kwam Royal FloraHolland langs. Ze wilden samenwerken. Ik dacht daar goed aan te doen en besloot samen met hen de plantentrays te introduceren. Maar vanaf het begin werkte de veiling het statiegeldsysteem tegen. Er was totaal geen promotie, waardoor exporteurs en transporteurs niet wisten dat het überhaupt bestond. Telers die de herbruikbare trays desondanks wilden afnemen, kregen te maken met een maximum van 900 per teler. 900! Een beetje teler neemt duizenden trays tegelijk af, met maximaal 900 kan hij niks. De herbruikbare trays zouden ook op de Duitse veiling van Royal FloraHolland geïntroduceerd worden. Dat is vijf jaar lang tegengehouden. Ik heb daar een boel stampij om gemaakt, waardoor ze er nu wel liggen. Maar de aantallen zijn zo klein dat geen enkele serieuze teler er iets mee kan. Ik heb sterk de indruk dat dit van meet af aan de bedoeling is geweest van Royal FloraHolland: de Florentino van binnenuit kapot maken.'

‘Een actief inzamelbeleid voor recycling’

De bloemenveiling claimt duurzaamheid wel degelijk hoog in het vaandel te hebben, wat bijvoorbeeld zou blijken uit ‘een actief inzamelbeleid voor recycling’. Wie in het veilinggebouw in Aalsmeer een kijkje neemt, ziet wat dat ‘actief inzamelen’ behelst: op een aantal plekken in de reusachtige veilinghallen staan afvalinzamelpunten, waar handelaren de trays kunnen achterlaten. Verder niets. Dat is wellicht interessant voor kleine Nederlandse partijen, als ze er tenminste zelf aan denken om het plastic na gebruik weer naar de veiling mee te nemen. Maar ongeveer 80 procent van de bloemen en planten die via Royal FloraHolland verhandeld worden, gaan de grens onder. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij een rondvraag in 2016 van de Plastic Soup Foundation onder een aantal grote afnemers van planten in Duitsland bleek dat minder dan 20 procent van het plastic afval naar Nederland retour gaat. 

‘Ze dienen direct over te stappen naar herbruikbare trays. Als ze dat nalaten, moet de politiek ingrijpen’

In totaal recyclet Royal FloraHolland naar eigen zeggen 1700 ton plastic per jaar, op een totaal van 23.000 ton. Het resultaat van het actieve inzamelbeleid is dus een recyclepercentage van nog geen 7,5 procent. 

Volgens de bloemenveiling ligt het recyclepercentage hoger. Een woordvoerder zegt dat ‘uit uitgebreid onderzoek’ is gebleken dat 50 procent van de Normpack-trays die in Nederland en Duitsland op de markt komen, gerecycled worden. Gevraagd waarop hij deze cijfers baseert, blijken dit de algemene scheidingspercentages van alle plastics in Duitsland en Nederland te zijn. Dit is dus niet het recyclepercentage van polystyreen plastic, laat staan het reclyclepercentage van Royal FloraHollands plantentrays. De algemene recyclepercentages in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, ook belangrijke afzetmarkten voor de veiling, liggen met respectievelijk 19 en 29 procent bovendien flink lager.

Op 17 oktober gaf FloraHolland toestemming voor het gebruik van een tray gemaakt van papierpulp. Maar ook voor deze tray geldt dat die voor eenmalig gebruik is en dat er geen statiegeld op zit. Voor het gebruik van de tray van papierpulp is bovendien een speciale ontheffing nodig en de tray is niet beschikbaar op de fustdepots op de veiling.

Recycling Netwerk, een organisatie die zich inzet voor een kleinere afvalberg, is de opstelling van Royal FloraHolland een doorn in het oog. Directeur Rob Buurman: ‘De Nederlandse veilingen veroorzaken met de wegwerp-plantentrays jaarlijks een afvalberg van tientallen miljoenen kilo’s polystyreen plastic. Nochtans bestaat er een goedkope herbruikbare tray die minstens driemaal milieuvriendelijker is. Maar de veiling verdient grof geld aan de wegwerpverpakkingen. Het kan niet dat de veilingen koppig blijven vasthouden aan wegwerp-plantentrays. Ze dienen direct over te stappen naar herbruikbare plantentrays met statiegeld. Als ze dat nalaten, moet de politiek ingrijpen.’

De Plastic Soup Foundation valt hem bij: ‘Consumenten krijgen de tray vaak mee naar huis, waardoor de verspreiding na export gigantisch is. Na gebruik heeft hij geen enkele waarde en consumenten weten niet wat ze ermee aan moeten. De trays zijn geproduceerd van een dunne laag polystyreen, wat vrij bros en breekbaar is. Hierdoor breken snel stukken af, dus opslaan in een hoekje van de tuin maakt het probleem groter. Dit soort productdragers moeten zo snel mogelijk vervangen worden door duurzame herbruikbare systemen of trays van bijvoorbeeld karton die niet bijdragen aan de plasticsoep. Dit scheelt op jaarbasis minimaal 22 miljoen kilo eenmalig plastic.’

Misbruik van machtspositie

We hebben onze bevindingen voorgelegd aan hoogleraar economisch recht Hans Vedder. Hij kwalificeert het optreden van Royal FloraHolland als misbruik van de machtspositie. ‘Dit is in strijd met artikel 24 van de Mededingingswet en artikel 102 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie. Het is duidelijk dat Royal FloraHolland een zeer grote speler is en dat men er maar moeilijk omheen kan. Dat is een aanwijzing dat er sprake is van een machtspositie door Royal FloraHolland. Het gedrag – het zonder goede reden weigeren van een licentie voor andere verpakkingen; het zonder duidelijke onderbouwing vragen van geld voor het gebruik van de verpakking en het tegengaan van productvernieuwing – lijkt me misbruik.’

Vedder vervolgt: ‘De toetssteen hiervoor is of het gedrag schade oplevert voor de consumentenwelvaart. Dat lijkt me hier niet moeilijk te onderbouwen, als een goedkoper en beter alternatief van de markt wordt geweerd. Dit gedrag lijkt me ook niet objectief gerechtvaardigd, aangezien de wildgroei aan goedgekeurde verpakkingen erop wijst dat het verzekeren van de efficiëntie van het transport niet werkelijk en consequent wordt nagestreefd.’

Reactie Royal FloraHolland

‘Royal FloraHolland biedt als logistiek dienstverlener diverse diensten en middelen aan waar een vergoeding voor in rekening wordt gebracht. Meer dan de helft van de omzet van Royal FloraHolland betreft directe verkoop tussen kweker en koper waarbij geen eisen worden gesteld aan de te gebruiken fust. Kwekers, kunnen eventueel in overleg met de koper, bepalen welke trays (eenmalig of meermalig) gebruikt worden. Aan trays die gebruikt worden bij klokverkoop worden wel eisen gesteld, met het oog op handling en gebruiksgemak. Elke innovatie komt in aanmerking, mits die voldoet aan de eisen die gesteld worden (formaat, materiaalgebruik, gebruiksgemak, etc.) Wij staan dus op geen enkele manier productvernieuwing in de weg. Het vragen van een redelijke vergoeding voor het gebruik van eenmalig of meermalig fust lijkt ons op geen enkele wijze “misbruikelijk” te zijn. Royal FloraHolland is zich zeer bewust van het feit dat wij een grote speler zijn. In alles wat wij ondernemen houden we daar rekening mee.'

Lees verder Inklappen

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Siem Eikelenboom

Gevolgd door 256 leden

Siem Eikelenboom werkte eerder als onderzoeksjournalist bij Zembla, Nova en het Financieele Dagblad.

Volg Siem Eikelenboom
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren
Over de auteur

Ties Joosten

Gevolgd door 407 leden

Journalist. Schrijver. Haven. Klimaat. Feyenoord. Soms wat hiphop. Voorheen hoofdredacteur van Blendle.

Volg Ties Joosten
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren