BMW blijft aan kop

2 Connecties

Relaties

BMW Automotive
1 Bijdrage

De Europese automarkt is ingestort, maar BMW Group blijft op alle fronten groeien. Concurrent Mercedes verdwijnt in de achteruitkijkspiegel.

De Europese markt blijft een slagveld voor autofabrikanten, maar BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce) behaalde een fors hogere kwartaalwinst. De winst voor belasting steeg naar 2 miljard euro, terwijl dat een jaar geleden nog 1,76 miljard euro bedroeg. De omzet van de BMW Group steeg naar 18,8 miljard euro en het concern consolideert daarmee de nummer 1 positie als het meest verkochte premium merk.


De florissante cijfers kunnen grotendeels op conto geschreven worden van China waar de afgelopen 9 maanden maar liefst 33,3 procent meer auto’s werden gekocht. BMW is daardoor grotendeels ongeschonden uit de inzakkende Europese markt gekomen. De broeders van Daimler hebben wel al averij opgelopen: de winstdoelstelling is vorige maand al naar beneden bijgesteld en er is een kostenbesparingsplan opgesteld om minstens 1 miljard euro te snijden.

Audi in de slipstream
BMW Group handhaaft de doelstelling om de winst over 2011 (7,4 miljard euro) dit jaar te overtreffen. Het concern verwacht dat ze in 2012 in totaal meer dan 1,7 miljoen auto’s zal afleveren vanwege recordverkopen bij BMW, Mini en Rolls-Royce. Toch valt er inmiddels wat schaduw op de zonnige cijfers van de BMW Group.


“We hebben in een uitdagende markt een goed derde kwartaal gehad met nieuwe records op het gebied van afzet, omzet en winst,” zegt CEO Norbert Reithofer met als disclaimer. “Net als de rest van de automotive industrie, beginnen we nu ook tegenwind te krijgen.”


Het automerk BMW blijft vooralsnog haar concurrenten Audi en Mercedes nog voor. In de eerste 9 maanden van dit jaar werden er 1,11 miljoen BMW’s afgeleverd, maar Audi blijft in de nek hijgen van BMW met verkopen van 1,1 miljoen. De verkoopdirecteur van Mercedes staart naar een achterbumper vanwege de 965 duizend voertuigen dat het merk verkocht.


Audi is vooralsnog de gevaarlijkste concurrent van BMW, want de verkopen ontlopen elkaar maar net, en de winstmarge van Audi is iets beter: Audi rapporteerde een winstmarge van 10,5 procent terwijl het merk BMW genoegen moest nemen met 9,6 procent (in Q3 2011 bedroeg dat nog 11,9%). Mercedes komt niet verder dan 6,4 procent. Zie hier de reden voor de geplande kostenreductie bij Daimler.

Braziliaanse groei
Zowel Mercedes als Audi willen voor 2020 de nummer 1 positie van BMW overgenomen hebben. BMW probeert de concurrentie voor te blijven door 200 miljoen euro te steken in een nieuwe productiefaciliteit in Brazilië. Geplande productie: 30 duizend voertuigen per jaar. Audi heeft soortgelijke plannen, want ze wil in San Jose Chiapa (Mexico) een fabriek bouwen met een productiecapaciteit van 150 duizend stuks. Het is van beide fabrikanten een strategische move: ze zoeken nieuwe groeimarkten in Latijns-Amerika waar ze de meest premium-modellen (met de hoogste winstmarges) nog wél kwijt kunnen. In Europa zijn vooral de relatief goedkope 1-serie en 3-serie nog populair.

 

Bedreiging Europese productiefaciliteiten
De buitenlandse productiefaciliteiten vormen een potentiële bedreiging van Europese fabrieken. BMW heeft inmiddels al met vakbonden afspraken gemaakt om de inzet van personeel tijdelijk te verlagen zodra de vraag afneemt. Iets wat overigens meer Europese autofabrikanten doen zoals Renault. De gesprekken worden op dit moment nog gevoerd op het niveau van schrappen van pauzes en diensten, maar de kans is groot dat toekomstige maatregelen ingrijpender gaan worden. Ian Robertson, verkoopdirecteur BMW, zei afgelopen maand al dat “tienduizenden” auto’s die oorspronkelijk bedoeld waren voor de Europese markt werden doorgestuurd naar de Verenigde Staten en Azië.

Bron: Automotive News Europe