
De coronapandemie zet de wereld op zijn kop. Wie betaalt de rekening? En wie profiteert? Lees meer
Het virus SARS-CoV-2, beter bekend als het coronavirus, dook eind 2019 op in de Chinese provincie Hubei. In een paar weken tijd veroorzaakte het een epidemie, waarna het zich over de rest van de wereld verspreidde. Begin maart 2020 verklaarde de World Health Organisation de ziekte tot een pandemie en gingen landen wereldwijd 'op slot'.
Met het coronavirus is een crisis van historische proporties ontstaan, niet alleen medisch, maar ook economisch. In de vorm van steunfondsen en noodmaatregelpakketen werden bedrijven wereldwijd met vele miljarden op de been gehouden.
Waar met geld gesmeten wordt, liggen misbruik en fraude op de loer. Daarom volgt FTM de ontwikkelingen op de voet. Wie profiteert van de crisis? En welke oplossingen dienen welke belangen?
Miljoenenclaims tegen Haags uitzendconcern dat 8,8 miljoen coronasteun kreeg
Opnieuw wanbeheer bij VWS: honderden miljoenen onrechtmatig besteed
Mondkapjesstichting wil schadevergoeding eisen van Sywert van Lienden en partners
Opnieuw stevige tik op vingers VWS voor transparantie over corona
En alweer maakt de minister een draai over Van Lienden en de mondkapjesdeal
Minister Conny Helder laat mondkapjesdebat in verwarring ontaarden
20 miljoen mondkapjes van Sywert van Lienden gaan definitief de verbrandingsoven in
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Viruswaarheid van Willem Engel lijkt uitgeraasd, waar blijft het binnengehaalde kapitaal?
Zes brandende kwesties na het rapport van Deloitte over de mondkapjesdeal
Hoofdkantoor van Booking.com in de Amsterdamse binnenstad. © Harold Versteeg / HH
De coronacrisis legt genadeloos bloot waar de roofridders zitten
Dat Booking.com na jaren van megawinsten een beroep doet op overheidssteun, roept grote weerstand op. Het is een klassiek geval van ‘privatizing the gains, socializing the losses’. Booking is niet de enige die zich zo opstelt. In de coronacrisis staat ineens een belangrijk thema centraal: gaat de verantwoordelijkheid van grote bedrijven verder dan hun eigen financiële belang?
Tot een week of zes geleden leek de Paul Polman-doctrine langzaam terrein te winnen. Als CEO van Unilever propageerde Polman jarenlang dat bedrijven niet alleen op aarde zijn om winst te genereren voor hun aandeelhouders. Ondernemingen, zeker multinationals, hebben volgens hem ook een belangrijke morele verantwoordelijkheid: ze moeten serieuze aandacht hebben voor grote maatschappelijke thema’s als klimaatopwarming, ongelijkheid en jeugdwerkloosheid.
In interviews lardeerde Polman zijn boodschap graag met een paar lekkere soundbites: bedrijven moeten een ‘force for good’ zijn voor de hele samenleving en ‘onderdeel zijn van de oplossing, niet het probleem’.
Wie de afgelopen jaren met topmensen uit het bedrijfsleven sprak, hoorde die woorden voortdurend nagalmen. Bestuurders waren allemaal heel erg doordrongen van purpose van hun onderneming. Ze zorgden goed voor alle stakeholders - werknemers, leveranciers, klanten, het milieu. Hun doelstellingen waren niet meer op de korte, maar vooral op de lange termijn gericht. Of ze het echt meenden was de vraag. In goede tijden is het niet moeilijk om genereus te zijn.
Nu het coronavirus de wereldeconomie in een diepe crisis heeft gestort, blijkt dat behoorlijk wat bedrijven die boodschap oprecht meenden. Nu het tegenzit ontpoppen zij zich in zekere mate inderdaad als een force for good. Zo produceerde chemieconcern DSM op eigen kosten 130.000 liter desinfectiemiddelen voor ziekenhuizen, om een bijdrage te leveren in de strijd tegen het virus. Bierbrouwer Bavaria deed hetzelfde. Concurrent Heineken gaf cafébazen uitstel van huurbetaling, deed in stilte een miljoenendonatie aan het Rode Kruis en leende intussen extra geld bij om de eigen balans gezond te houden.
In Frankrijk maakten multinationals als Danone, Total en Chanel bekend geen beroep te zullen doen op overheidssteun, om zo bij te dragen aan de ‘oorlogsinspanning’ die van het land gevraagd wordt. En Unilever, de voormalig werkgever van Polman, trok een half miljard euro uit om leveranciers en winkeliers te ondersteunen, doneerde voor 50 miljoen euro aan zeep en handgel en garandeerde alle 100.000 werknemers en flexwerkers dat ze de komende drie maanden hun baan houden: ‘We beschermen iedereen die voor ons werkt in deze moeilijke tijd.’
Geldpakhuis vullen
Tegelijk zet de coronacrisis ook hun tegenhanger vol in de schijnwerpers: de kaste van bedrijven die nauwelijks een boodschap hebben aan de belangen van de buitenwereld. Met volle kracht jagen ze ook nu hun eigen financiële belang na. Neem winkelketen Action. In handen van het Britse private-equityfonds 3i maakte het Noord-Hollandse bedrijf de afgelopen jaren zoveel winst, dat de eigenaren maar liefst 2,8 miljard euro aan dividend ontvingen. De laatste betaling van 750 miljoen euro dateert van december.
3i kon een geldpakhuis vullen met al dat geld. Maar toen Action vorige maand een groot deel van haar Europese winkels moest sluiten, verlegde het bedrijf de rekening meteen naar de leveranciers. Die kregen hun facturen zonder overleg ineens niet meer na zestig, maar na negentig dagen betaald. (Na ophef draaide Action dit besluit vorige week terug.)
Of zie Hunkemöller, sinds 2016 eigendom van het Amerikaanse private-equityfonds Carlyle, het op één na grootste fonds ter wereld. Het winstgevende Hunkemöller keerde haar eigenaar twee jaar geleden nog een dividend uit van 150 miljoen euro. Maar zodra de lingerieverkoop door corona begon terug te lopen, liet Hunkemöller aan de verhuurders van winkelpanden weten dat het voorlopig de huur niet zal voldoen.
De rekening voor plotselinge tegenslag komt zoveel mogelijk bij anderen te liggen
De Bijenkorf, eigendom van een Canadese miljardairsfamilie, verlengde de betalingstermijnen aan leveranciers in maart eenzijdig van negentig naar 150 dagen. Bij Talpa liet eigenaar John de Mol vlak na het afkondigen van de coronamaatregelen weten dat ook hij ‘draconische maatregelen’ moet nemen: veel mensen zullen hun baan verliezen. Bij Hema is eigenaar Marcel Boekhoorn in gevecht met financiers over de vraag wie moet bloeden voor het huidige omzetverlies.
De reflex blijkt telkens dezelfde. De rekening voor de plotselinge tegenslag komt zoveel mogelijk bij anderen te liggen. Geen van de steenrijke aandeelhouders stortte tot nu toe zelf bij.
Booking.com maakte het afgelopen week het bontst. De wereldwijde marktleider in online hotelboekingen liet weten een beroep te doen op de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (de NOW-regeling). Booking heeft daar recht op omdat de omzet volgens CEO Glenn Fogel door corona ‘duizelingwekkend’ is gedaald. Drie maanden lang vergoedt de overheid maximaal 90 procent van de loonkosten voor de 5500 werknemers in Nederland.
Dat verzoek om acute overheidssteun wringt nogal, want Booking.com was tot aan de coronacrisis een van de meest winstgevende bedrijven van Nederland. De holding, gevestigd aan de Herengracht in Amsterdam, noteerde in 2018 een nettowinst van 3,5 miljard euro, evenveel als de nettowinst van Heineken en Philips bij elkaar.
Fikse belastingkortingen
Die winst was mede zo hoog dankzij gunstige tax rulings met de Nederlandse fiscus, waardoor Booking jarenlang vrijwel alle wereldwijde opbrengsten onder een speciale innovatieregeling mocht scharen - met fikse belastingkortingen tot gevolg. Tussen 2010 en 2018 kreeg Booking op deze manier 1,8 miljard euro cadeau, zo onthulde ik vorig jaar in zakenblad Quote. Volgens het laatste jaarverslag kwam daar in 2019 nog eens een korting van 443 miljoen dollar bij (omgerekend ruim 400 miljoen euro). De Volkskrantvroeg zich daarom hardop af: ‘Heeft Booking.com niet al genoeg cadeaus gehad van Vadertje Staat?’
Genoeg geld in kas dus om het personeel in deze maanden zelf door te betalen, zou je zeggen. Maar al die winsten blijken de afgelopen jaren richting aandeelhouders verdwenen: sinds 2018 kocht Booking voor 14 miljard dollar aan eigen aandelen in. Nu het tegenzit, verlegt ook Booking de rekening vrijwel meteen naar een ander: de Nederlandse belastingbetaler. Ook in Groot-Brittannië heeft het bedrijf zich inmiddels gemeld voor overheidssteun. In de woorden van econoom en Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz een klassiek geval van ‘privatizing the gains, socializing the losses’ .
Verdedigers van het verzoek om overheidssteun wezen erop dat Booking.com formeel niets verkeerds doet: de omzet is met meer dan 20 procent gekelderd en volgens de voorwaarden van de NOW-regeling heeft een bedrijf dan recht op steun. Bovendien is het geld in de eerste plaats bedoeld om werkgelegenheid te behouden, wat uiteraard van groot maatschappelijk belang is.
Meest prominente vertolker van die visie was afgelopen vrijdag econoom Mathijs Bouman in Nieuwsuur: ‘Ook als Booking al dat geld nog op zijn rekening had staan: als ze geen werk meer hebben voor de mensen die op de loonlijst staan, dan zouden ze die in normale omstandigheden ontslaan. Dat kan, ontslag om bedrijfseconomische redenen. [...] Dat is wat een bedrijf onder normale omstandigheden misschien zelfs wel hoort te doen.’
Een twijfelachtige redenatie, want Booking heeft er uiteraard geen enkel belang bij nu meteen en masse al haar 5500 werknemers in Nederland te ontslaan. Misschien trekt later dit jaar de reisindustrie alweer aan, en dan zijn die softwareontwikkelaars en data-analisten weer hard nodig. De NOW-regeling is bovendien zeer tijdelijk: voor drie maanden, wellicht met een uitloop naar zes. Van het langdurig redden van banen door de overheid is dus geen sprake. Als de economie over een halfjaar nog steeds tegenzit, kan Booking alsnog met de bijl door het personeelsbestand.
Ofwel: het gaat simpelweg om een tijdelijke overbrugging van de loonkosten, waarbij het de vraag is wie die rekening zou moeten betalen, en of het fair is als de Nederlandse belastingbetaler dat doet.
Op de vervolgvraag van Nieuwsuur-presentator Jeroen Wollaars of het niet ‘moreel verwarrend’ is als een bedrijf dat via handige fiscale trucs zoveel belasting ontwijkt, nu ineens om overheidssteun vraagt, antwoordde Bouman: ‘Als je zegt van: ze betalen weinig belastingen omdat ze gebruik maken van innovatieregelingen… Als we dat niet willen, dan moet je [zulke regels] onder alle omstandigheden afschaffen. Daar ga ik verder niet over.’
Het mag, maar is het ook fair?
Booking houdt zich aan de bestaande wet- en regelgeving, en dus oordelen we er verder niet over. Dan moeten die wetten maar anders zijn. Die analyse mist volledig het punt, want of Booking wel legaal handelt, stond de afgelopen dagen nergens ter discussie. De voorwaarden van de NOW-regeling zijn nu eenmaal zo soepel dat ook een rijke multinational er gebruik van mag maken.
Het gaat erom dat hier inderdaad een morele vraag achter zit. Het mag, maar is het ook fair dat een bedrijf als Booking dit doet? Of heeft het juist in deze enorme crisissituatie ook de verantwoordelijkheid om zelf een groter deel van de pijn te aanvaarden? Of, om maar wat te noemen, eerst de aandeelhouders om een bijdrage te vragen die de afgelopen jaren zo gefêteerd werden? Of om een extra lening af te sluiten? Voor een concern als Booking is de bijdrage uit de NOW-regeling echt iets anders dan voor het café op de hoek, waar de steun het verschil kan maken tussen omvallen of overleven. In deze discussie is het feit dat Booking jarenlang miljardenwinsten boekte, belastingen ontweek en het grootste deel van de winst aan aandeelhouders overmaakte, wel degelijk relevant.
Natuurlijk, Booking.com wordt net als bijvoorbeeld KLM extreem hard geraakt door de huidige situatie. Maar dat de internationale reiswereld tijdelijk zou kunnen instorten, was ook een bekend bedrijfsrisico. Het gebeurde bijvoorbeeld ook na 11 september. De bedrijfstop had in de goede jaren rekening kunnen houden met zo’n scenario. Van de zzp’ers heeft 40 procent genoeg buffers om een jaar omzetverlies op te vangen. Er is geen enkele reden waarom Booking dat niet had gekund.
De vraag is of het bedrijf al in maand twee van de crisis voor een loonkostenbijdrage bij de overheid moet aankloppen
Dát is waar het wringt bij al die bedrijven die nu meteen de rekening bij anderen neerleggen: in een tijd waarin van iedereen ter wereld een grote maatschappelijke bijdrage wordt gevraagd, vernauwen zij hun blik tot hun eigen financiële belang. Alle praatjes over purpose en stakeholders gaan meteen het raam uit. Dat mag, het is legaal. Maar de komende tijd zullen we wel het debat moeten voeren of de verantwoordelijkheid van grote bedrijven, hun aandeelhouders en directies niet verder gaat dan dat. En: wat de rol van zulke multinationals zou moeten zijn, als het virus straks is bedwongen.
Niemand verwacht van Booking dat het jarenlang overbodige werknemers in dienst houdt. De vraag is alleen of het bedrijf al in maand twee van de crisis voor een loonkostenbijdrage bij de overheid zou moeten aankloppen. De coronacrisis veroorzaakt voor de hele wereld een enorme rekening, van zzp’er tot vaste werknemer en van het café op de hoek tot multinationals. De grote vraag van deze tijd is wie daaraan hoeveel gaan meebetalen.
Ook de Tweede Kamer zal hier binnenkort een antwoord op moeten geven. Mocht de NOW-regeling straks verlengd worden, en dat is zeer goed denkbaar, dan kan het geen kwaad nog eens naar de voorwaarden voor het gratis geld te kijken. De Denen gaven afgelopen weekend vast een helder voorbeeld: bij een nieuw steunpakket van 14 miljard euro komen niet langer bedrijven in aanmerking die grootschalig dividend uitkeren, eigen aandelen inkopen of gebruik maken van belastingparadijzen.
Wat dat betreft sprak Paul Polman in zijn tijd bij Unilever profetische woorden: ‘We kunnen niet aan de zijlijn blijven staan,’ zei hij in 2017. ‘In de samenleving waaraan we ons leven danken moeten we gevers zijn in plaats van nemers.’
55 Bijdragen
jochem pouwels 1
Wouter de Valk
jochem pouwelsStefan Vermeulen 1
Wouter de ValkIk gebruik het hier vooral om te schetsen dat deze discussie de afgelopen jaren ik het bedrijfsleven veel te horen was, zeker na de kredietcrisis, met Polman als een van de prominentste vertolkers. Door Corona blijkt bij welke bedrijven die woorden iets waard waren.
Gertjan Steendam 2
Hans van Swoll 5
Gertjan SteendamHoud eens op met het vermanende vingertje naar uitvoerders te wijzen. Het is de middelmaat van politici met middelmatige regelgeving die zorgt dat dit kan. Doe als Denemarken. Misschien nog iets intelligenter. Maar ja, dat wordt heel moeilijk met een of ander diploma sociale geografie.
Maarten van Eeuwijk 2
Gertjan SteendamMarcel Frazer
R. Eman 8
Marcel FrazerEminem2 5
R. EmanWessel Veerbeek
Rein Westerbeek
Valentijn Muit 2
Rein WesterbeekJan Harko Post
Rein WesterbeekNiek Jansen 9
Daarom zijn landen als Italië en Spanje woedend op de hypocriete Jan Salie- en Droogstoppel mentaliteit van de Nederlandse regering die tegen Eurobonds is als steunmaatregel in de crisis, maar wel miljarden winstbelasting wegrooft uit niet alleen die landen.
Booking.com doet hetzelfde, zij het niet via een 'kamerplantfirma', nl. de winstbelasting in al die buitenlanden waar het bedrijf zijn winsten maakt doorsluizen naar haar moederbedrijf in Amsterdam op hun weg naar andere belastingparadijzen.
De VS en Nederland zijn de landen in de wereld die deze praktijk van grootschalige belastingroof, vaak vanuit arme landen, het meeste toepassen.
Op EU niveau zijn er al diverse pogingen ondernomen om komaf te maken met deze vorm van belastingroof maar het was telkens Nederland, olv 'roofridder' Jeroen Dijsselbloem, dat het meeste dwars lag.
En de Nederlandse regering gaat er bepaald niet stiekem mee om. Wij herinneren ons dat nav het Associatieverdrag met Oekraïne, dat bedoeld was om meer 'welvaart en democratie' te brengen in het land, er informatie bijeenkomsten door de Nederlandse ambassade werden belegd over het 'gunstige vestigings klimaat'voor ondernemingen in Nederland, maw hoe de winstbelasting te ontduiken in Oekraïne.
En wat het allemaal extra grimmig maakt is dat de totstandkoming van het Associatieverdrag mogelijk was na de gewelddadige coup voorbereid door de VS ism de EU in 2014 in Kiev tegen de wettig gekozen regering van Oekraïne.
En wat Polman betreft raad ik de lezer aan dit meer realistisch artikel van Eric Smit te lezen ipv te geloven in het naïeve slotakkoord van het verhaal van Stefan Vermeulen:
https://www.ftm.nl/artikelen/paul-polman-duurzaamhei
Alessandro
Niek JansenDe pagina die je wilde bereiken is niet gevonden
Niek Jansen 9
AlessandroHelga van Kampen
Niek JansenJohn L de Vries 2
Niek Jansen 9
De miljardair Sir Richard Branson komt even van zijn privé eiland af om staatsteun te eisen.
Ad Van Heeswijk 6
Ook of bedrijven toekomst hebben. Een herorientatie op welke bedrijven straks levensvatbaar zijn ( veel niet in de reisbranche, evenementen) en met steun echt geholpen zijn. Verder is met loonkosten steun weinig mis: het zou anders worden. ww of beter nog: basisloon . Met een betere belastinginning kunnen we wel wat ruimte scheppen.
Petrus Harts 3
Nederland was vroeger het land waar als je als je als particulier lang gespaard had en een hypotheek had afgelost je eerst je eigen huis mocht opeten en je spaargeld voordat je in aanmerking kwam voor enige vorm van hulp. En nu zouden we bij bedrijven ook gaan kijken naar de vraag hoeveel geld er in kas zit en of ze die loonkosten niet zelf kunnen doorbetalen? Wat een onzinnige bestraffing van de zuinige werkgever en beloning van de kwistzieke werkgever. Bovendien; lees de regeling, die kijkt daar niet naar. Het gegeven dat er een legale belastingruling is gebruikt doet daar niet aan af. Ben je tegen belastingrulings, richt je pijlen dan op het ministerie van Financiën waar ze bedacht worden, en niet op de bedrijven die - terecht - proberen daar gebruik van te maken.
Dit is een 'meejanken met de wolven' artikel; ftm onwaardig.
Annemiek van Moorst 11
Petrus Harts2. Elk goed bedrijf kan nu tegen nul rente geld bijlenen als ze geen buffer hebben.
3. Elk goed bedrijf met grote winsten bedenkt dat andere bedrijven staatssteun harder nodig hebben en doet dus geen beroep op die steun maar vraagt zijn aandeelhouders geld bij te storten of leent bij
4. Elke overheid denkt eerst even na voordat een regeling in het leven wordt geroepen met dit soort uitwassen als mogelijk gevolg
Dit is een heel goed artikel dat precies aangeeft waarom sommige bedrijven beter om zouden kunnen vallen. Wat ik mis is dat een basisinkomen op termijn een veel betere oplossing is om dit soort problemen te vermijden.
Petrus Harts 3
Annemiek van Moorst2. Geen enkel bedrijf leent tegen 0 %. Een 10 jaar oude Nederlandse bv met een quick ratio van 3,7 kreeg 6% aangeboden bij een van de grotere banken. Dit was dus een bedrijf met stevige buffers. Een bedrijf zonder buffers komt boven die 6% uit. Als het al lukt...
3. Bedrijven zijn er niet om solidair te zijn met andere bedrijven.
4. Ja, dat zou mooi zijn. Maar als de regeling afgekondigd is, dan is het daarvoor 'dus' te laat.
Verder ben ik - met jou - een enorm fel voorstander van het afschaffen van het kaartenhuis der toeslagen en belastingen en het invoeren van een basisinkomen.
Annemiek van Moorst 11
Petrus HartsFred Raaks 5
Annemiek van MoorstAnnemiek van Moorst 11
Fred RaaksPunt is dat de meeste ceo’s geen enkel risico lopen net als de banken ceo’s toen. En dus alle geld eruit peuren. En dan nu hun hand ophouden. Reserves moeten gebruikt worden om bedrijf overeind te houden en dat is meest met personeel. Daar is geen wet voor nodig. Wel is nodig dat hoe groter het bedrijf, hoe meer winst hoe meer belasting. Taxes taxes taxes.
Verder is belastingontduiking uit den boze. Nl moet daar p.o. mee ophouden.
Ad Van Heeswijk 6
Petrus HartsHelga van Kampen
Petrus HartsPetrus Harts 3
Helga van KampenAls er een regeling is, een subsidieregeling bijvoorbeeld maar ook belastingontwijkingsmogelijkheden, dan heeft een bedrijf geen andere keuze dan er gebruik van te maken. Als ik friet verkoop met gewoon personeel en mijn buurvrouw verkoopt friet met gesubsidieerd personeel, dan zal zij mij out of business concurreren. Hoe hoog of goed mijn moraal ook is. Uiteindelijk telt de prijs. En booking.com is daar eigenlijk een mooi voorbeeld van. Ze zijn mede zo groot geworden door.....de laagste prijsgarantie.
Het is niet de schuld van de overheid, bedrijven hebben geen andere keuze dan maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de Nederlandse overheid schept. En doen ze dat niet, dan gaat ze vroeg of laat out of business.
De verantwoordelijkheid van bedrijven is een heel primaire; OVERLEVEN. En bijvoorkeur zonder de wet te overtreden. Het maakt daarbij niet heel veel uit of dat bedrijf een garagebedrijf in Leeuwarden is of een 'miljoenenbedrijf' uit Amsterdam.
Het is jammer dat je mij niet begrijpt. Ik troost mij met de gedachte dat ik meerdere bedrijven met personeel ben gestart en succesvol heb doorontwikkeld. Die wereld is harder dan jij denkt, en voor de 'moral highground' is weinig plaats.
Helga van Kampen
Petrus HartsWaar het wat mij betreft echt fout gaat, is het principe van de laagste prijsgarantie. Dat principe is niet een probleem van het bedrijfsleven alleen, maar een veel breder maatschappelijk probleem. Want we willen allemaal goedkope kleding, voeding, vakanties etc. Maar dat principe werkt uiteindelijk uitbuiting in de hand. Booking.com is daar ook een voorbeeld van. Veel hotels klagen over uitbuiting van Booking.
De vraag is dan misschien ook helemaal geen morele maar meer met welk economisch model we het beste kunnen doorontwikkelen. Het zou goed zijn om daarover als samenleving gesprekken te voeren. Ik vind zelf overigens de "donut economie", een nieuw economisch model van econome Kate Raworth, heel inspirerend. https://www.kateraworth.com/doughnut/.
Arthur Venis 3
Petrus Hartsjp rebel 2
Booking is een parasitaire tussenlaag en we weten inmiddels dat hun claim 'nog 3 kamers over' per definitie bezijden de waarheid is.
Als je dat een beetje aardig verkoopt, Koninklijke Horeca betaalt ook wat mee, want hoteliers hebben daar ook baat bij dan kan dat gewoon werken.
Annemiek van Moorst 11
jp rebelValentijn Muit 2
jp rebelAnderzijds kwam ik ook eens bij een hotel waar ter plekke inchecken 8 euro duurder was dan via booking. Zij hadden geen eigen online reserveringssysteem, hadden dat als het ware uitbesteed aan booking, en als je kwam binnenwandelen dan kostte je hen extra moeite, dus daar moest voor betaald worden.
Annemiek van Moorst 11
squarejaw 5
HH Manders 4
Daarbij moedwillig bijgestaan door een groot gedeelte van de politiek en (pseudo-)wetenschappen die nu domineren in de beleidsvorming. Daarbij zijn individuën als Mathijs Bouman nog het meest gevaarlijk. Volslagen moedwillig amoreel, maar wel alles legitimeren en faciliteren. Daarbij moedwillig de ogen sluiten voor de gevolgen voor de samenleving. En dan na afloop als hardste roepen: "Ich habe es nicht gewusst."
Niek Jansen 9
HH MandersHH Manders 4
Niek Jansen"Ik ga er niet over of het mag of niet; ik weet wel dat met wat ik zeg, doe en bedenk de samenleving enorme schade berokken. Maar omdat het mag, werk ik er wel aan mee."
Dit soort denken (het amorele denken) is het meest gevaarlijke denken dat er bestaat. En in de aankomende dage herdenken we waar dat soort denken toe heeft geleid.
Niek Jansen 9
HH MandersMarco Roepers 6
Robert Kosters 1
Marco RoepersMarco Roepers 6
Robert Kosters 1Holke J.M. Flapper 3
Les het maar en trek uw eigen conclusies.
Fred Raaks 5
Maak een wet dat voorschrijft om een gedeelte van de winst in een noodpot te stoppen dat gebruikt kan worden in tijden zoals deze.
Marijn de Vries
Ik ben dan ook een nogal teleurgesteld in dit artikel. Diepgravende onderzoeksjournalistiek is wat anders dan de waan van de dag proberen te duiden met een mooi verwoorde mening. Dat doet namelijk ELK(!) ander medium ook al. Het ‘onderzoek’ voor dit artikel is niet meer dan een kwartiertje googelen geweest.
En dan niet eens erg goed, want dan was wel vermeld dat het verbod op dividend-uitkering bij de Deense regeling slaat op toekomstig dividend (2020 en 2021). Dat is vrij essentieel want het uitkeren van dividend in ‘vette’ jaren is volstrekt normaal. Aandelen worden gekocht om rendement (koerswinst en dividend) mee te maken, het is geen liefdadigheid.
Frans van Essen
Hopelijk wordt bij de tweede tranch de regelgeving inclusief payback clausules een stuk strenger.
Dick Van Everdingen
Wouter
Dick Van Everdingen[Verwijderd]
Zou zomaar ertoe kunnen leiden dat er bij overheids automatisering er eens iets wel lukt.
Nina DK
Arjan van Bentem
Ik ben geneigd te denken dat die mensen zonder veel veranderingen gewoon hun geplande projecten blijven doen. (Misschien iets minder agile omdat er weinig gebruikers zijn, zodat het befaamde a/b-testen moeilijker is.)
Arthur Venis 3
Arjan van BentemRuud H.G. van Tol
De bedoeling van dat geld is dat het doorsijpelt naar onderaannemers etc., maar iedereen weet (check deze drogreden!) dat dat in de praktijk weinig gebeurt, waarmee het vooral weer (idem!) een donatie is aan die grootste ondernemingen.
Jan-Pieter den Hollander